تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

مبارزه کارگران آلمان برای حفظ حقوق سندیکایی/تغییر قراردادهای کار و نقش سندیکاهای زرد

با تصمیم دادگاه قانون اساسی آلمان در تاریخ یازده جولای ۲۰۱۷ (۲۰ تیر ۱۳۹۶) و بر خلاف قانون کار، فرمان اصلاح بخش‌هایی از قانون کار به قانون گذاران صادر شد. در همین ارتباط قرار است حل اختلافات کارگر و کارفرما در دادگاه‌های کار مورد رسیدگی قرار بگیرد!

 

به غیر از نیروهای فاشیستی و نژاددپرست درهای سندیکا به روی همه زحمتشان باز است. اساس موجودیت یک سندیکا بر پایه دفاع از منافع همه زحمتکشان، فارغ از اینکه چه خط فکر سیاسی و یا عقیتدی دارند قرارگرفته است.

 

اصولا باید هر کارخانه، کارگاه و یا موسسه‌ای، سندیکا و قراردادهای متعلق به خودش را داشته باشد و دفاع از حق و حقوق کارگران از وظایف سندیکا باشد نه قانون گذاران و مجلس نشینان!

 

در حال حاظر خروجی این تصمم [آزاد سازی قراردادهای کار]، همانطور که تا به حال شاهد اثرات منفی آن بوده‌ایم، می‌تواند باز هم نشان بدهد که اگر بخشی از اعضا سندیکا با همراهی حزب سوسیال دمکرات با این اصلاحات منفی موافقت کنند و یا حتی بدتر از آن با همفکری کارفرمایان، مبارزاتشان را در راه دفاع از منافع کارگران تنظیم نمایند، چه اتفا قی خواهد افتاد.

 

بی سبب نیست که اتحادیه کارفرمایان آلمان بلافاصله از این تصمیم که در راستای منافع طبقاتی آنان اتخاذ گردیده استقبال کرده است. آنان به اعتصاب کنندگان وعده داده‌اند، در صورتی که اعتصابات به کمتر از پانزده روز تقلیل یابد، برای هزار کارگر ایجاد شغل خواهند کرد. این وعده‌ها در کشورهای دانمارک، فرانسه و جاهای دیگر نیز داده شده است. کارفرمایان از کارگران می‌خواهند که آنان به هیچ وجه نباید از طریق اعتصاب از پرواز هواپیماها و یا از حرکت قطارها ممانعت به عمل آورند. آنان به جای استفاده از نام‌های کارخانه، کارگاه و یا شرکت در صدد استفاده از واژهای مبهم و ساختگی مانند “واحد سازمانی”، “کارفرمایی”،”شرکت‌های سهامی” و …برآمده‌اند تا به مانند بعضی از مفسرین، آن نام‌ها را از معنا تهی کنند کنند.

 

ولی واقعیت چیز دیگری است. به عنوان مثال سندیکای لوکوموتیورانان که محبوبیت زیادی هم در بین کارگران ندارد، سعی کرد در بخش‌هایی از شرکت راه آهن آلمان، قرارداد کاری سندیکای آهن و حمل و نقل را به کارگران آن بخش‌ها تحمیل کند. آغاز کار چنین بود که پس از اعلام تشکیل کنگره در سال ۲۰۱۰ از طرف اتحادیه سندیکاهای آلمان، دو سندیکای د-گ-ب و ب-د-آ با شعار “ابتکار مشترک” شرکت کردند ولی بدون هچگونه بحث و نظر سندیکایی که مفید باشد به کار خود پایان دادند.

 

دادگاه کار فدرال آلمان قبلا اجازه چندین توافق کاری در یک کارگاه و یا کارخانه را مجاز دانسته بود. ولی ابتکار پیشنهادی قبل از هر چیز در اتحادیه سندیکاهای خدماتی و حزب دمکرات آزاد آلمان [لیبرل‌های طرفدار بازار آزاد] با شکست روبرو شد.

 

از زمانی که حزب سوسیال دمکرات در سال ۲۰۱۳ اجازه داشت در دولت خانم مرکل شرکت داشته باشد، بحث تعین دستمزدها و چانه زدن بر سر آن بر روی میز قرار گرفت.

 

اتحادیه صنایع دستی مانند؛ اتحادیه مار بورگر، کوچکپیک و سندیکای لوکوموتیورانان توانستند با کمترین اعتصابات به پیشرفت‌های “بزرگی” نائل آیند. آنها توانستند با مانورهایی در محیط اطراف خودشان زمین لرزهٔ کوچکی بوجود آورند.

 

اینکه اتحادیه سندیکاهای خدماتی بتواند بدون دست زدن به اعتصاب به اهداف خود دست پیدا بکند یا نه، اعتصاب کارکنان فرودگاه تنها اعتصابی نبود که خلاف این موضع را نشان داد.

 

علاوه بر این، اتحادیه سندیکاهای آلمان به عنوان یک نیروی سیاسی فعال به حد اعلای درک و فهم سیاسی رسیده است که باید درکنار مبارزه صنفی در راه صلح و علیه فاشیسم نیز مبارزه کند و تعجب بر انگیز است که سندیکای لوکوموتیورانان و شرکا در این مورد سکوت اختیار کرده و غیر فعالند.

 

بر خلاف سندیکای صنایع معدن، شیمی و انرژی که به قانون اصلاح کار رای مثبت داند، سندیکای صنایع فلزکاران اعتراض خود را نسبت به اصلاح و آزاد سازی قرار دادهای کار اعلام کرده است. این اعتراضات همچنان در حال گسترش هستند.

 

سندیکاهایی که حاضر به اعتصاب نیستند باید برای کارگران امکان دسترسی و در اختیار گذاشتن قراردادهای دسته جمعی را که از طرف اتحادیه سراسری آلمان تهیه و تدوین گردیده است را فراهم کنند. اطلاع و دسترسی یافتن به این قراردادها حق هرعضو سندیکا است. این خود نوعی حمایت و پشتیبانی از کارگرانی است که وادار شده‌اند با آزاد سازی قرار دادهای کار نیروی کارشان را به کمترین قیمت بفروشند. دراعتراض به آزاد سازی قراردادهای کار، اتحادیه سندیکاهای خدماتی هم خواستاردفاع ازحقوق کارگران شد.

 

نکته قابل تامل دیگر این است ]با این ادعا که مدیریت باید بتواند بهتر به محاسبات خود بپردازد![ که قانون جدید اجبار کرده است که تعداد کارگرانی که خواهان تشکیل سندیکا هستند، اعلام گردد! ولی هیچ کجا به این موضوع اشاره نشده است که کارفرما می‌تواند با توجه به تعداد کم اعضاء از تشکیل سندیکا خوداری کند.ا ینکه تعداد اعضاء سندیکاها نسبت به گذشته کمتر شده است، موضوعی است کاملا واضح، ولی تنها قضاوت کارفرما کافی نیست، زیرا معمولا این گونه قضاوت‌ها میتواند منجر به ویرانی و از دست رفتن حق و حقوق کارگران شود.

 

مدت هاست که کارگران خواهان حق و حقوق بیشتری هستند. نه آنطور که اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن با مدل جدید پیشنهای‌اش خواهان کمرنگ شدن حق اعتصاب است. مدل پیشنهاد شده برای اعتصاب تاثیر لازم را برای کارگران در بر نخواهد داشت.

 

اتحادیه سندیکاهای خدماتی اعتراضش را نسبت به این خواسته کمیسیون پارلمان اروپا، که باید کارکنان کنترل کننده ترافیک هوایی ۱۴ روز قبل ازتصمیم به اعتصاب روز اعتصاب و سه روز قبل از اعتصاب اسامی اعتصاب کنندگان را اعلام کنند،اعلام می دارد.

 

چانه زدن بر سر دستمزد به مانند این است که کارگران را به گدایی جمعی بفرستیم. دادگاه قانون اساسی فدرال هم، تحت دلایل مشخصی، راه را برای اعتصابات بر حق و دمکراتیک کارگران بسته است. متاسفانه در آلمان حق اعتراض و مبارزه کارگران با اما و اگرها و موانع و با چانه زنی بر سر دستمزدها محدود شده است.

 

حق اعتصاب از حقوق شناخته شده و از دستاوردهای طبقه کارگر است که نه دادگاه قانون اساسی و نه مجاس می‌توانند در باره آن تصمیم گیری کنند. حق اعتصاب ابزاری است در دست کارگران که خود تصمیم می گیرند در چه زمانی از آن استفاده کنند. همانطور که در گذشته و در کشورهای دیگر انجام دادند ودر آینده نیز انجام خواهند داد.
روزنامه عصر ما

همبستگی بین‌المللی با مبارزات کارگران و فعالان سندیکاییِ در ایران

جنبش همبستگی بین المللی با جنبش کارگری کشورمان در هفته های اخیر بار دیگر فعالیت های موثری در اکثر نقاط جهان داشته است. با اوج گیری اعتصاب غذای فعالان و رهبران زندانی سندیکایی در کشور، نهاد های سندیکایی بین المللی صدای اعتراض خود را بر ضد ادامه سرکوب حقوق سندیکایی در ایران بلند کرده اند. ... همبستگی بین‌المللی با مبارزات کارگران و فعالان سندیکاییِ در ایران

ادامه

انگلستان, ایران, بیانیه, جهان, حقوق بشر, کارگری

مصدومیت دو کارگر آتش‌نشان و سه کارگر انبار در حریق انبار غیرمجازِ جمع‌آوری زباله

ساعت ۱۲.۳۵ روز پنج شنبه آتش‌سوزی در قلعه صدری جنب امامزاده عبدالله در قم به سازمان آتش‌نشانی اعلام شد؛ در این حادثه یک انبار غیر مجاز جمع آوری ضایعات و پرسِ کارتن دچار حریق شده بود.   این آتش سوزی با حضور ماموران آتش نشانی مهار شد.   به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم، ... مصدومیت دو کارگر آتش‌نشان و سه کارگر انبار در حریق انبار غیرمجازِ جمع‌آوری زباله

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

حزب کمونیست فرانسه در پیامی خواستار آزادی فوری رضا شهابی شد

حزب کمونیست فرانسه با ارسال پیامی برای سفارت ایران در پاریس خواستار آزادی فوری رضا شهابی و دیگر فعالان صنفی از جمله معلمان و پایان فشار بر آنها شد.   همچنین در این پیام از مقامات ایران خواسته شده آزادی‌های صنفی و دموکراتیک همه فعالان صنفی تضمین شود.   شهابی در اعتراض به روند غیر ... حزب کمونیست فرانسه در پیامی خواستار آزادی فوری رضا شهابی شد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, فرانسه, کارگری

سازماندهی اعتراضات کارگران معدن آفریقای جنوبی

فدراسیون جهانی سندیکاهی کارگری به همراهی سازمان وابستهٔ خود، اتحادیهٔ ملی معدنچیان افریقای جنوبی (ان- یو- ام)، در راهپیمایی اول اوت ۲۰۱۷ معدن طلای انگلیس- آشانتی شرکت می‌کند     فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به نمایندگی از طرف ۹۲ میلیون کارگر از ۵ قاره جهان همبستگی رزمجویانه خود را با سازمان همکار خود، ان-یو- ام ... سازماندهی اعتراضات کارگران معدن آفریقای جنوبی

ادامه

افریقای جنوبی, جهان, خبر, کارگری