مبارزه ضدامپریالیستی، عامل خصومت واشنگتن با انقلاب‌های آمریکای لاتین

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش به اقدامات آمریکا و در دفاع از چهار انقلاب ضدآمریکایی آمریکای لاتین گفت: کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی و ونزوئلا به دلیل اینکه نمونه‌ای از مبارزه خستگی‌ناپذیر علیه امپریالیسم آمریکا هستند، مورد حمله قرار گرفته‌اند.

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، آمریکا که با همراهی شرکای بین‌المللی خود در ۴۸ ساعت گذشته به تهدیدهای خود مبنی بر تحریم دولت نیکاراگوئه با تعبیر برگزاری انتخابات غیر دموکراتیک و «ساختگی» جامه عمل پوشاند، به نوشته نشریه ال موندو، تنها چهار روز مانده تا انتخابات منطقه‌ای و محلی ونزوئلا، حمایت خود از خوان گوایدو رئیس‌جمهوری خودخوانده و رهبر مخالفان دولت مادورو را نیز بار دیگر اعلام کرد.

 

«برایان نیکولز» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی بعد از ظهر سه شنبه اعلام کرد که دولت جو بایدن همچنان خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد و برنامه‌ای برای تغییر موضع خود ندارد.

 

مادورو با تاکید بر اینکه «وزارت امور خارجه آمریکا در حال توطئه علیه انتخابات ونزوئلا است» گفت: من اظهارات وقیحانه و مداخله جویانه وزارت خارجه ایالات متحده را رد می‌کنم.

 

وی افزود: آن‌ها علیه انتخابات ما توطئه می‌کنند زیرا نمی‌خواهند حکومت های ضد نئو لیبرالی به وجود بیاید. شرم‌آور است که در امور ما دخالت می‌کنند.

 

رئیس‌جمهوری چپگرای ونزوئلا در حالی انتقاد شدید خود از موضع واشنگتن در برابر انتخابات پیش رو را ابراز کرده است که این رقابت سیاسی قرار است با حضور ناظران اروپایی و مشارکت مخالفان برگزار شود.

 

انتخابات منطقه ای و محلی ونزوئلا یکشنبه آینده برای گزینش سه هزار و ۸۲ مقام جدید (۲۳ فرماندار، ۳۳۵ شهردار، ۲۵۳ قانونگذار در شوراهای قانونگذاری و دو هزار و ۴۷۱ عضو شورا) برگزار خواهد شد.  در این دوره از انتخابات ونزوئلا بیش از یکصد ناظر از اتحادیه اروپا حضور خواهند داشت.

 

مردم ونزوئلا در حالی به انتخابات محلی و منطقه ای فراخوانده شده اند که اکثریت مخالفان دولت از جمله حزب تحت رهبری خوان گوایدو رئیس‌جمهوری خودخوانده و رهبر مخالفان برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ و به دنبال تحریم و غیبت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ و انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ در این صحنه سیاسی حاضر خواهند شد. انتخابات پارلمانی که پس از جولان چند ساله مخالفان، ۹۲ درصد کرسی‌های پارلمان را به حزب چاویسم (طرفداران هوگو چاوز و طرفداران دولت) واگذار کرد.

 

آمریکا همچنین با چشم بستن بر تحریم‌های غیر قانونی خود علیه کوبا به عنوان عامل اصلی ایجاد نارضایتی در مردم این کشور، در ساعات گذشته از اتهام‌زنی و طرح ادعاهای بی اساس علیه این کشور نیز خودداری نکرده است.

 

دولت واشنگتن در حالی مدعی شد «کوبا از شنیدن صدای مردم خود می‌ترسد» که استقبال تمام قد کاخ سفید از بی‌ثباتی در کشورهای تحت حاکمیت دولت‌های ضدآمریکایی امری آشکار است. گواه این ادعا امری مگر مرور تاریخ کودتا در کشورهای آمریکای لاتین و حضور همیشگی نام آمریکا نیست.

 

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای ضمن توصیف انتخابات نیکاراگوئه به عنوان انتخاباتی «ساختگی»، دلیل اعمال تحریم‌های جدید را سلب اصول آزادی و حقوق انسانی شهروندان نیکاراگوئه‌ توسط دولت دانیل اورتگا رئیس‌جمهوری این کشور عنوان کرد.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا