واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، از طرح این کشور برای مهار ایران پرده برداشت

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، که دقایقی پیش در برابر اعضای اندیشکدۀ «هریتج» سخن می‌گفت از جمهوری اسلامی ایران خواست به فعالیت‌های بی ثبات کنندۀ خود پایان دهد و راه مشارکت واقعی را بروی مردم این کشور بگشاید.

 

به نقل از رادیو فرانسه؛ بگفتۀ وی آمریکا در چنین صورتی آماده است ایران را در دست یافتن به اقتصادی شکوفا و پیشرفتی همپای جهان همراهی کند. در غیر این صورت، این کشور باید در انتظار مجازات‌های شدیدتر و گسترده تر باشد. وی به متحدان آمریکا نیز هشدار داد که این کشور در اعمال مجازات علیه منافع آنان نیز تردید نخواهد کرد.

 

طرح دولت ترامپ، چنانکه مایک پمپئو خطوط اساسی آنرا امروز ترسیم کرد دو حوزۀ داخلی و خارجی را در بر می گیرد :

 

در حوزۀ خارجی طرح آمریکا که رسانه‌ها از آن به عنوانِ طرحِ جایگزین برجام یاد می‌کنند در جستجوی تشکیل یک ائتلاف گسترده از کشورهای مختلف برای وادار کردن ایران به پذیرش یک توافق تازه است که فراتر از برنامۀ هسته‌ای این کشور «کلیۀ تهدیدات ناشی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را در بر گیرد». طرح دولت آمریکا از آنچه تا کنون مقامات این کشور خواستار آن بودند فراتر می رود و بر اساس آنچه مایک پمپئو آشکارا و یا به اشاره از آن یاد کرد شامل برنامۀ هسته‌ای، برنامۀ موشکی، فناوری موشکی، انتقال موشک‌های آسان گستر و نیز دخالت های ایران در کشورهای همسایه می‌شود.

 

وزیر امور خارجۀ آمریکا با اشاره به برنامه‌های نظامی ایران گفت «این کشور حق دارد خواستار محافظت از مردم خود باشد، اما برهم زدن نظم منطقه قابل قبول نیست».

 

وی هشدار داد که در غیر اینصورت، ایالات متحد آمریکا مجازات‌ها و تحریم‌های مالی بیسابقه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا خواهد گذاشت. وی گفت که این مجازات‌ها در تاریخ مناسبات میان دو کشور بیسابقه خواهد بود.

 

مایک پمپئو به کشورهای متحد آمریکا نیز هشدار داد که از هرگونه روابط تجاری و مالی با جمهوری اسلامی ایران، تا هنگامی که این کشور تغییر رفتار نداده است، پرهیز کنند. وی گفت در غیر اینصورت این مجازات‌ها بر این کشورها و شرکت‌های طرف داد وستد با ایران نیز اعمال خواهد شد.

 

وزیر امور خارجۀ آمریکا اذعان کرد که مجازات های وضع شده علیه ایران «البته متحدان ما را برای دست یافتن به بازار این کشور دچار مشکل می کند. خود ما نیز به دلیل وجود این تحریم‌ها زیان می بینیم. ما سیاستِ اعمال مجازات‌ها را برای آنها بروشنی توضیح داده‌ایم و بنابراین اگر در حمایت از برجام پافشاری می‌کنند، بخوبی می‌دانند که چه در انتظار آنهاست».

 

در حوزۀ داخلی، مایک پمپئو خواستار گشایش‌های سیاسی و اجتماعی شد و گفت «ما خواستار آنیم که حکومت ایران برای مردم خود مفید باشد و نه تنها برای رژیم».

 

وی گفت «سال آینده، چهلمین سال تشکیل رژیم اسلامی در ایران است» و پرسید «این رژیم تا کنون چه چیزی جز خشونت و مرگ برای مردم خود به ارمغان آورده؟» او گفت «مردم ایران حکومت خودکامه را بیش از این تحمل نخواهد کرد» و افزود «رژیم ایران اگر بخواهد، می تواند به این همه پایان دهد».

 

وزیر امور خارجۀ آمریکا در همین حال تاکید کرد که اگر ایران رفتار خود را تغییر دهد، آمریکا آماده است این کشور را در راه مدرنیزه کردن اقتصادی یاری دهد و شرکت این کشور را در صحنۀ جهانی تسهیل کند.

 

طرح‌هایی در کنگره آمریکا برای جلوگیری از تضعیف تحریم‌های ایران توسط اروپا

«واشنگتن‌فری‌بیکن»، از رسانه‌های آمریکایی نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکا گزارش داده نمایندگان کنگره در حال بررسی یک سند سیاست‌گذاری هستند که در آن ساز و کارهای برخورد با کشورهای اروپایی، در صورت تضعیف نظام تحریم‌های آمریکا علیه ایران تشریح شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خبر

پوتین: با مرکل گفت وگوی مفصلی درباره برجام داشتیم

رئیس جمهوری روسیه گفت که در دیدار با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درباره برجام پس از خروج آمریکا از این توافق به تبادل نظر پرداخته و دو طرف گفت وگوی مفصلی در این باره داشته اند.

ادامه

المان, امریکا, اوکراین, جهان, خبر, روسیه, سوریه, فرانسه

اتحادیه اروپا قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا را احیا می‌کند

برای نجات توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا تصمیم گرفته قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا را احیا کند. آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای، شرکت‌هایی که با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند را تهدید به مجازات کرده بود.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, ایران, جهان, خبر, فرانسه