حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه درباره آمادگی این کشور برای جنگ هسته‌ای، خواستار کمک تمامی طرفین شد تا به طور مشترک، به کاهش تنش‌های هسته‌ای کمک کنند. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره احتمال ... واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

ادامه

امنیتی, تحلیل, تنش‌زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آغاز رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در دریای عمان

وزارت دفاع روسیه از آغاز رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در آب‌های دریای عمان خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربیه، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در دریای امروز سه‌شنبه آغاز شده است. در این بیانیه تأکید شده که ... آغاز رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در دریای عمان

ادامه

آذربایجان, آفریقای جنوبی, امنیتی, ایران, پاکستان, تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, صلح, عمان, قزاقستان

امضای توافقنامه همکاری امنیتی میان مجارستان و چین

وزارت کشور مجارستان از امضای توافقنامه همکاری امنیتی و پلیسی میان بوداپست و پکن خبر داد. به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، وزارت کشور مجارستان در بیانیه‌ای با اعلام خبر امضای این توافقنامه امنیتی میان دو کشور، یادآور شد: بر اساس این توافقنامه، نیروهای پلیس چین می‌توانند به همراه نیروهای ... امضای توافقنامه همکاری امنیتی میان مجارستان و چین

ادامه

اروپای مرکزی, امنیتی, تروریسم, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, مجارستان

افشای قصد تل‌آویو برای تقسیم غزه به ۲ بخش

رسانه آمریکایی گزارش داد ارتش اسرائیل در حال ایجاد یک مسیر زمینی است که غزه را به ۲ بخش تقسیم می‌کند و تا ساحل دریای مدیترانه می‌رسد؛ این اقدام بخشی از طرح امنیتی اسرائیل برای کنترل بر این منطقه برای ماه‌ها و چه بسا سال‌های آتی است. به گزارش ایسنا، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد جاده ... افشای قصد تل‌آویو برای تقسیم غزه به ۲ بخش

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, امنیتی, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, گزارش

ماکرون: اروپا باید از آمریکا مستقل شود

رییس‌جمهور فرانسه در بحبوحه تشدید تنش‌ها با برخی از متحدانش بر سر پیمان آکوس بار دیگر بر ضرورت استقلال دفاعی قاره اروپا از آمریکا تأکید کرده است.

 

به گزارش اقتصادآنلاین طبق گزارش رویترز، ماکرون این اظهارات را روز سه شنبه بعد از توافق یونان برای خریداری جنگنده‌های فرانسوی به ارزش ۳ میلیارد یورو مطرح کرده است.

 

فرانسه بعد از امضای یک قرارداد سه‌جانبه امنیتی میان ایالات متحده، استرالیا و انگلیس در هفته‌های گذشته که به فسخ قرارداد پاریس با کانبرا بر سر فروش زیردریایی‌های اتمی منجر شده بود وارد بحران بی‌سابقه دیپلماتیک با این سه کشور شد.

 

ماکرون که روز سه‌شنبه درباره این موضوع صحبت می‌کرد از فرصت استفاده کرد و خواستار استقلال اروپا از آمریکا در بحبوحه تمرکز واشنگتن به سمت چین و منطقه ایندوپاسیفیک شد.

 

ماکرون در یک کنفرانس خبری مشترک با حضور نخست‌وزیر یونان گفت: «اروپایی‌ها باید ساده‌لوحی را کنار بگذارد. وقتی ما از جانب قدرت‌ها تحت فشار قرار داریم باید واکنش نشان دهیم و مشخص کنیم که قدرت و قابلیت دفاع از خودمان را داریم. نباید به تنش‌ها دامن بزنیم ولی باید از خودمان محافظت کنیم.»

 

رییس‌جمهور فرانسه گفت: «این، جایگزین اتحادمان با ایالات متحده نیست. قرار نیست جای آن را بگیرد، اما معنای آن پذیرفتن مسئولیت ستون اروپایی در داخل ناتو است و رسیدن به این جمع‌بندی که لازم است از خودمان محافظت کنیم.»

 

ماکرون نخستین بار ایده تشکیل ارتش مستقل اروپایی را در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور سابق آمریکا مطرح کرد، زمانی که شکاف‌های میان کشورهای دو سوی آتلانتیک بیش از هر زمان دیگری به صورت علنی خودش را نشان می‌داد.

 

او سال ۱۳۹۷ گفته بود: «ما اگر در زمینه تشکیل ارتش واقعی اروپایی تصمیم نگیریم، نمی‌توانیم از اروپایی‌ها دفاع کنیم.» این مقام اروپایی تاکید کرد که اروپا باید به وسیله راهکاری حقیقی بدون وابستگی به آمریکا از خود دفاع کند.

 

رییس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که ملی‌گرایی افراطی و نیروهای خارجی تهدیدی برای تمامیت ارضی اروپا محسوب می‌شوند و اعلام کرد که وی خواهان اروپای مستقل و دارای روابط چندجانبه است.

 

در پاسخ به سخنان ماکرون دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ضمن این که چنین ایده ای را توهین آمیز خوانده بود خواستار ایفای نقش جدی تر فرانسه در ناتو و پرداخت سهم خود در این پیمان شد.

 

در تمام سال های پس از جنگ جهانی دوم ایده تشکیل یک ارتش مستقل در اروپا به خصوص اروپای غربی ذهن روسای کشورهای عضو قاره سبز را به خود مشغول کرده است. پس از جنگ جهانی دوم و زمانی که از اروپا خرابه ای بیش باقی نمانده بود، وظیفه اداره اروپا بر طبق مصوبات کنفرانس یالتا بر عهده اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا قرار گرفت و نقشی حاشیه ای به انگلستان و فرانسه واگذار شد.

 

البته تشکیل ارتش متحد اروپایی مخالفان ویژه خود را نیز دارد. از آنجا که در غیاب بریتانیا، ارتش های آلمان و فرانسه قویترین ارتش های اروپایی خواهند بود، عملا ارتش اروپا تبدیل به طرحی فرانسوی-آلمانی خواهد شد.

باندهای تبهکار ضد چین آمریکا؛ تهدیدی برای وقوع جنگ سرد در منطقه آسیا-اقیانوسیه

سران چهار کشور آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا در تاریخ ۲۴ سپتامبر برابر با ۲ مهرماه در واشنگتن با یکدیگر ملاقات کردند و از تعمیق روابط با یکدیگر و ارتقاء همکاری در راستای مقابله با چالش‌های موجود خبر دادند؛ اگرچه آمریکا مدعی شد که «مکانیسم چهار کشوری» بین این کشور و ژاپن و هند و ... باندهای تبهکار ضد چین آمریکا؛ تهدیدی برای وقوع جنگ سرد در منطقه آسیا-اقیانوسیه

ادامه

استرالیا, اقتصادی, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, مقاله, هندوستان

اتحادیه اروپا: خودمختاری راهبردی در دستور کار رهبران ما قرار دارد

وزیر دفاع فرانسه درباره توافق اخیر بین کانبرا و واشنگتن درخصوص لغو قرارداد خرید زیردریایی‌ از فرانسه و ایجاد پیمان “آکوس”، ایالات متحده آمریکا را به تلاش برای برانگیختن تقابل با چین متهم کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, استرالیا, افغانستان, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, فرانسه, گزارش