تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

ماهیگیران، زحمتکشان فراموش‌شده! امنیت شغلی و بیمه ماهیگیران حل‌نشده باقی مانده است

هزاران تن از زحمتکشان مناطق شمالی و جنوبی میهن ما به‌شغل پرخطر اما کم‌درآمد ماهیگیری مشغول هستند. کم‌تر گزارش و خبری از چگونگی معیشت این زحمتکشان و خانوارهای آنان و اعتراض‌های‌شان به شرایط موجود انتشار یافته است.

بسیاری از خانواده‌های زحمتکش جنوب و شمال کشور از راه این شغل سخت امرار معاش می‌کنند. با همه این سختی‌ها چند سالی است که منبع درآمد صیادان زحمتکش به‌مخاطره افتاده است. از زمان اجرای تعدیل ساختاری به‌طور پیوسته امنیت شغلی و معیشت ماهیگیران رو به‌وخامت گذاشته است. با آزادسازی قیمت بنزین در سال گذشته رشد شتابان فقر در میان خانوارهای ماهیگیران در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و ماهیگیران جزایر متعلق به استان‌های جنوبی در خلیج‌فارس و دریای عمان را شاهد بوده‌ایم.

 

به‌گفته رئیس اتحادیه صیادی کل کشور۱۵۰ هزار نفر در سواحل جنوبی و شمالی کشور از طریق ماهیگیری امرار معاش می‌کنند. مطابق گزارش ایلنا، پانزدهم شهریورماه امسال، رئیس اتحادیه صیادی تأکید کرده است: “باوجود اینکه صیادی از بسیاری از مشاغلی که سخت و زیان‌آور شناخته شده‌اند، سخت‌تر و اشتغال در آن‌ها با آسیب‌های بیشتری همراه است، این شغل ،سخت و زیان‌آور محسوب نشده و صیادان مشمول بازنشستگی زودهنگام نمی‌شوند. بسیاری از صیادان بیمه نیستند، چون باید به‌صورت آزاد این کار را بکنند و این از توان آن‌ها خارج است. آن‌هایی هم که بیمه هستند سختی و زیان‌آوری کارشان لحاظ نشده است.”

 

در سال‌‌های اخیر بحث شیلات و صید ترال۱ به‌صورتی جدی مطرح گردیده و حرکت‌های اعتراضی ماهیگیران را سبب شده است. به‌علاوه، صید به‌روش کف‌روب تنها تأمین کننده منافع بنیادهای انگلی و سپاه است. این نوع صید و صیدهای غیرمجاز، معیشت صیادان زحمتکش را به‌خطر انداخته است و صیادان خواستار ممنوع شدن آن هستند. پس از اعتراضات صیادان، مسئولان هم بارها گفته‌اند با صید ترال برخورد می‌شود، اما آن‌طور که رئیس اتحادیه صیادی سیستان و بلوچستان می‌گوید صید ترال همچنان در آب‌های این استان صورت می‌گیرد و منظور از برخورد با آن تنها “نظارت” ظاهری بر فعالیت شناورهای صید ترال است و نه ممنوعیت آن. صید کف‌روب یا ترال به‌شدت به امنیت شغلی ماهیگیران لطمه زده و به‌بیکاری شمار زیادی از زحمتکشان ماهیگیر منجر شده است، اما با این وجود به خواست آنان توجهی نشده و نمی‌شود.

 

دراین‌باره مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یادآوری می‌کند که نبود نظارت کافی از سوی دستگاه‌های مسئول ازجمله سازمان شیلات، نیروی انتظامی، و سازمان حفاظت محیط زیست دلیل تخلف عده‌ای منفعت‌طلب است که به منافع ملی توجهی ندارند و در این میان صدها خانوار محروم ماهیگیران‌اند که دچار ‌فقر و فلاکت شده‌اند. مسلماً این عده منفعت‌طلب که از بردن نامشان خودداری می‌شود نمی‌توانند بدون برخورداری از امکانات یا پشتوانه قوی مالی و حکومتی در دریا جولان دهند، به بستر دریا آسیب رسانند، و امنیت شغلی صیادان زحمتکش را به‌خطر اندازند.

 

چندی پیش نماینده بندرعباس و جزایر قشم، ابوموسی، و بندر خمیر در مجلس، در خصوص صید ترال در خلیج فارس و دریای عمان گفت: “عملکرد کشتی‌های صیادی خارجی باعث شده تا صیادان سنتی امکان صید نداشته باشند.” او همچنین با تأکید بر اینکه صیادان صنعتی از خلأهای موجود در کشور استفاده می‌کنند، اعتراف کرد: “گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که صید صنعتی در آب‌های شرق استان هرمزگان آغاز شده، درحالی‌که مجوز صید جدید سنتی سالیان سال است که صادر نشده است” [سایت خانه ملت، هفتم مهرماه ۹۹]. هم‌اکنون ناوگان صیادی خارجی به‌ویژه از اتحادیه اروپا ازجمله اسپانیا، بلژیک و نیز شناورهای یک شرکت‌ خصوصی با پرچم فیلیپین به‌صید در آب‌های جنوبی کشور مشغول هستند. این در حالی است که شیلات مجوز صید برای ماهیگیران سنتی صادر نمی‌کند و نسبت به اعتراض‌های آنان واکنشی نداده و نمی‌دهد.

 

پنهان‌کاری و فریب‌کاری از شیوه‌های شناخته‌شده حکومت جمهوری اسلامی است. نه از محتوای قراردادهایی که با شرکت‌های خارجی امضا شده‌ نشانی هست و نه از افشای نام صیادان صنعتی وابسته به ارگان‌های حکومتی که امنیت شغلی و معیشت صیادان زحمتکش را به مخاطره انداخته‌اند خبری. آنچه برای رژیم ولایت فقیه از اهمیت برخوردار است کسب هرچه بیشتر درآمد برای بقای نظامش از هر طریق ازجمله عقد قرارداد با کشورهای خارجی و هم‌زمان با آن استثمار کارگران و زحمتکشان میهن‌مان است.

 

تقویت تعاونی‌های ماهیگیران و استفاده از این تشکل‌ها و مشارکت دادن آنان در صید صنعتی قانونی از سوی شیلات یکی از خواست‌های ماهیگیران است. ماهیگیران مانند دیگر زحمتکشان کشور تأمین امنیت شغلی، حق بیمه، حق بازنشستگی، حق مسکن، پوشش بیمه خدمات درمانی، برخورداری از سندیکا، کسب درآمد مناسب برای زندگی، دریافت مزد عادلانه و بالاتر از خط فقر را خواستارند.

 

————————————–
۱.‌ صید ترال یا کف‌روب به‌نوعی از صید آبزیان گفته می‌شود که به‌وسیله تور ماهیگیری بزرگی انجام می‌شود که به شکل قیف است و به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود. این نوع ماهیگیری برای محیط زیست دریایی خسارت‌های سنگینی به همراه دارد.

ضمیمۀ کارگری «نامۀ مردم»

ساختارها چگونه بر آتش فقر می‌دمند؟/ سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می‌شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ریشه‌کن کردن فقر نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان در طرح‌های اقتصادی و نیز طرح‌های اجتماعی است. اما متاسفانه ازآنجایی‌که چنین چیزی قدرت کشورهای استعمارگر را تضعیف می‌کند، چندان به آن پرداخته نمی‌شود.

ادامه

اجتماعی, ایران, جهان, حقوق بشر, فقر

نبود امنیت شغلی وامنیت اقتصادی، سلامت روان نیروی کار را به‌خطر انداخته

نبود امنیت شغلی و امنیت اقتصادی، سلامت روان نیروی کار را به خطر انداخته که این اتفاق هشدار دهنده می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش