هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

هائیتی و هندوراس در هفته‌های اخیر خبرساز شده‌اند. خوآن اورلاندو اِرناندز (Juan Orlando Hernández) رئیس‌جهمور سابق هندوراس، به‌تازگی در دادگاهی در ایالات متحد به‌اتهام قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده و ممکن است به حبس ابد محکوم شود. به‌نوبهٔ‌خود، هائیتی در حال حاضر کشوری بدون دولت است: گروه‌های مسلح علیه نخست‌وزیر کنونی که با معیارهای ... هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, امپریالیسم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, فرانسه, کانادا, کوبا, مقاله, هائیتی, هژمونیسم, هندوراس

کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

شیلی در هفته‌های اخیر افزایش نگران‌کننده‌ حمله‌های کین‌توزانهٔ رسانه‌ای علیه اعتبار حزب کمونیست را شاهد بوده است. این امر موجب شد که رئیس‌جمهور، گابریل بوریک، وادار به دفاع علنی از این حزب شود و این موضوع در سرمقاله‌ روزنامه “ال سیگلو” در روز دوشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲مورد بحث قرار بگیرد. رویارویی و بحث ... کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, استبداد, تروریسم, دیدگاه, زنان, سازمان ملل, شیلی, فاشیسم, کارگری, کلمبیا, کمونیسم, مارکسیسم, ونزوئلا

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

مارکسیسم در قرن ۲۱

“فیلسوفان تا کنون جهان را به‌شیوه‌های گوناگون تفسیر کرده‌اند، اما نکتهٔ اصلی دگرگونیِ آن است.” دویست سال پس از به‌دنیا آمدن مارکس، با نگاهی از منظر کنونی سدهٔ ۲۱ به میانهٔ سدهٔ ۱۹، می‌پرسیم کاربُرد مارکسیسم به‌منزلهٔ ابزاری برای شناخت جامعهٔ امروز چگونه است؟

 

این نوشتار بر اساس اندیشه‌های فیلسوف مارکسیست “توماس متشر” که در مصاحبه‌یی با نام “در زمانهٔ شکست به تهور نیاز است”، تنظیم شده است.

 

مارکسیسم یک هستهٔ شناخت نظری دارد که نقد اقتصاد سیاسی مارکس، نظریهٔ ارزش کار، زیربنا و روبنا، نظریه انگاره‌شناسی [ایدئولوژی]، این بینش که تمامی تاریخ از پایان جامعه‌های بدوی تا اکنون سرگذشت جامعه‌های طبقاتی و مبارزهٔ طبقاتی بوده است، نظریه امپریالیسم گسترش‌یافته از سوی لنین و رُزا لوکزامبورگ، نظریه فاشیسم بوخارین به‌منزله سرمایه‌داری لجام‌گسیخته، شناخت در زمینه‌های فرهنگ، هنر و جز این‌ها را در بر می‌گیرد. پیشامدهای نو به بسط بیشتر و ژرفش بینش موجود یا یافتن میدان‌های نو نیاز دارد. ”

 

جهان‌بینی مارکسیسم پیوندگاهی است که در آنجا نظریه و عمل سیاسی به‌هم می‌رسند. هدف آن تفسیر جهان و تغییر آن است. جهان‌بینی مارکسیسم بر شالوده دانش، فلسفه و هنر استوار است. شمول هنر همچون شکلی از درک و دریافت جهان بسط دیدگاه سنتی مارکسیستی است. برای نمونه می‌توان از شکسپیر یاد کرد که نیروهای اجتماعی اثرگذار جامعهٔ سرمایه‌داری و گرایش‌ها و توانایی‌های نهفتهٔ آن‌ها به سوی بربریت را با آگاهی‌ای پرمایه در صحنه تئاتر به‌نمایش می‌گذارد. برشت بینش مارکسیستی را در شعر و نمایش‌نامه‌هایش به‌کار گرفت و به آن سرگذشت سدهٔ بیستم را افزود. به‌همین ترتیب، “نگوگی وا تی‌اونگو”، نمایش‌نامه‌ نویس و نویسنده کنیایی تبار، سرگذشت زندگی در آفریقا را از چشم‌انداز مارکسیستی به ما می‌شناساند. هر سهٔ این نویسنده‌ها نیروهای عمده در جامعه‌های‌شان را تشخیص می‌دهند، دنیای انسانی‌تری را مجسم می‌کنند و نشان می‌دهند که جامعه برای رسیدن به آن چگونه باید تغییر کند.

 

دیالکتیک در مارکسیسم نقش عمده‌ای دارد. دیالکتیک به‌معنای آن است که تمامی جنبه‌های زندگی و جامعه در تحول پیوسته‌اند و ازاین‌روی، ایستا و تغییرناپذیر نیستند. تحول دیالکتیکی به‌معنای آن است که حرکت، ساده و خطی نیست، می‌تواند به پیش یا به پس باشد، و نیروهای درگیر می‌توانند ناسازگار و گاهی بر خلاف آن عمل کنند. دیالکتیک ما را توانمند می‌سازد تا فرآیند واقعیتِ درحال تغییر را دریابیم. نگاهی به فرگشت انسان و جامعه در طی هزاره‌ها این را نشان می‌دهد. و البته این فرآیند پیوسته ادامه دارد. خودِ مقولهٔ درک و دریافت انسان همواره بازمان و شرایط تاریخی مشخص پیوند دارد. سده‌ها طول کشید تا جامعهٔ بورژوایی بر فئودالیسم چیره شود و رشته‌ای از انقلاب‌ها که از سدهٔ ۱۴ آغاز شدند سرانجام در سده‌های ۱۹ و ۲۰ به‌پایان رسیدند.

 

مفهوم آرمان‌شهر یا آرمان‌گرایی، آن‌طور که متشر بیان می‌کند، بسط مارکسیسم سنتی است که به اندیشگی دربارهٔ آنچه از نظر تاریخی شدنی و عملی است شکل می‌دهد، یا همچون برنامه‌یی برای جامعهٔ دلخواه در زمان مشخص، به‌شمار می‌رود. برای آنکه توده‌ها دورنمایی برای مبارزه و تلاش هدفمند خود داشته باشند داشتن اندیشهٔ آرمان‌گرایانه ضروری است، زیرا باعث می‌شود انسان‌ها دریابند که برای انسانی‌تر ساختن جامعه چگونه باید به تغییر آن پرداخت، و چگونه دنیایی را بنا کنند که شایستهٔ انسان‌ها باشد. آن پنداشت که خوی تازش‌گر و ستیزه‌جو، آزمندی و ویرانگر در انسان‌ها را سرشتی و تغییرناپذیر می‌داند، غیرتاریخی است. چنین رفتاری در جامعهٔ طبقاتی صادق است و از این جهت نمی‌توان آن را به تمامی انسان‌ها در تمامی دوران تاریخی تعمیم داد. و به‌همین ترتیب پذیرش چنین پنداشتی انسان‌ها را از دریافت تغییرهای لازم و شدنی بازمی‌دارد.

 

دانش کردارشناسی سیاسی نیز به همان اندازه در مفهوم مارکسیسم یکپارچه اهمیت پایه‌ای دارد. این مفهوم از هنجارهای اجتماعی رایج انتقاد کرده و هنجارهای انسانی‌تری را با آن جایگزین می‌کند. کردارشناسی سیاسی همراه با مفهوم آرمان‌شهر، اشاره به دنیایی دارد که انسانی و دست‌رسی به آن شدنی است، جایی که نیک‌خواهی، صلح و همبستگی، دنیایی آسوده از ترس و شوربختی، پی ریخته شده است.

 

کمونیسم به‌معنای همبستگی و جهانی در صلح و صفا و آسوده از جنگ و خشونت، دگردیسی حقوق شهروندی مردم در یک کشور به جهان‌شمول شدن آن در همهٔ جامعه‌ها، برچیدن ستم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، برچیدن فقر، تقسیم دادورانهٔ ثروت اجتماعی و پاسداری از طبیعت در مقام زیستگاه انسان‌ها است. بدین لحاظ، کمونیسم آرمان‌شهری ملموس است و تلاش برای پدید آوردن آن شرایطی که با انسانیت متناسب‌اند، معنای زندگی در آن است.

 

مذهب و مارکسیسم

 

مارکسیسم، در حکم نظریه‌یی علمی، نمی‌تواند داعیهٔ دانش مطلق را داشته باشد. اگر چنین بود تغییر تاریخی و این‌که خود مقوله شناخت تاریخی است را نفی می‌کرد. و به‌این ترتیب مارکسیسم به یک نظریهٔ بسته، به یک شبه‌مذهب بدل می‌گردید. محدودیت تاریخی شناخت زمینه‌ای برای باورهای شخصی و فردی فراهم می‌سازد. آنانی که مذهبی‌اند می‌توانند مارکسیست هم باشند و درواقع امر ایمان‌شان ممکن است برانگیزنده کنش سیاسی گردد. مارکسیسم ابزاری برای شناخت و عمل به‌منظور دستیابی به یک زندگی برمبنای برابری انسان‌ها و دمکراسی واقعی اقتصادی و سیاسی است. همهٔ نیروهایی که به‌این هدف پایبندند باید باهم متحد شوند. باتوجه به برتری دشمن، قدرت مالی امپریالیستی و یاری‌دهندگان سیاسی آن، ائتلاف سیاسی تمامی نیروهای ضدامپریالیستی پیش‌شرط ایستادگی است. مذهب‌ها برمبنای نقش‌شان در مبارزهٔ جهانی ضدامپریالیستی باید داوری شوند. اگر همراه با ائتلاف ضدامپریالیستی باشند، همدوشی آن‌ها خوشایند است اما اگر در کنار امپریالیسم بایستند دیگر مخالفان ما به‌شمار می‌روند. پرسش کلیدی آن است که پویندگی مذهب در پیشبرد جنبش رهایی‌بخش چگونه عمل می‌کند.

 

مارکسیسم و مبارزه برای حقوق بشر و عدالت

 

قانون در جامعهٔ طبقاتی در درجهٔ نخست قانون طبقاتی است. اما قانون‌هایی چون حقوق بشر، قانون بین‌الملل، حقوق شهروندی، حکومت قانون در کشورهای قانون‌مدار دستاوردهای تمدن‌اند. امروز با وجود تأکید بر ادعاهای دمکراسی و آزادی، حقوق پایه‌ای در همهٔ سطح‌ها به تباهی می‌رود. برای نمونه، دیوان‌سالاری بروکسل برای منافع سرمایهٔ انحصاری قانون‌هایی را وضع می‌کند که استقلال ملی را به سمت یک ابردولت فدرال اتحادیهٔ اروپا سست می‌کند. ارز یورو به سلاحی بدل شده است که استقلال اقتصادی و حاکمیت ملی را بی‌محتوا می‌سازد. پیکار برای رهایی اکنون به پیکار برای دفاع و تقویت دمکراسی قانون‌مند شده است.

 

مبارزه برای تحقق آرمان‌های مارکسیستی

 

دستاوردهای اجتماعی از زمان جنگ جهانی دوم به این سو با یورش‌های نولیبرالی به رفاه اجتماعی، بهداشت همگانی، آموزش‌وپرورش، شرایط کار و دستمزد به پس رانده شدند. اگر سبب‌های آن [به پس رانده شدن این دستاوردها] ادامه یابند، از بین رفتن تدریجی دستاوردهای اجتماعی به‌ویژه به‌وسیلهٔ کشورهای سوسیالیستی پیشین و نیز به‌دست دولت‌هایی با رهبری حزب کارگر در سرتاسر اروپا، شتاب خواهد گرفت. چرایی آن در مناسبات تولید برتر، مالکیت و قدرت نهفته است. در این “دوران جنگ‌ها و انقلاب‌ها”، سرمایه‌داری انحصاری با سرمایهٔ مالی درهم می‌آمیزند و در پی برپایی یک نظام سلطه‌گر جهانی‌اند. امپریالیسم از توانی تصورناپذیر برای شتاب بخشیدن به پیشرفت فناوری برخوردار است. امپریالیسم و نظام سرمایه‌داری برای جایگزینی نیروی انسانی هم‌اکنون اختراع و تولید ابزارهایی باهوش فرا انسانی را طرح‌ریزی کرده است. از دیگر سو امپریالیسم در برابر این توانایی در پیشرفت فناوری، توانایی‌اش در بازگردانیدن بربریت به تمدن انسانی، بنا بر سرشت قانونمندش، به همان اندازه است.

 

تلاش به‌خاطر جامعه‌یی انسانی، طولانی‌مدت و مبتنی است بر انقلاب دمکراتیک: دگرگونی بنیادین سیستم‌های تولید و قدرت در درون دمکراسی قانونی. شالودهٔ این امر پیکار با سیاست‌های نولیبرالی است: اجتماعی کردن مالکیت انحصاری و سرمایهٔ مالی، نظارت جامعه بر روابط پایه‌ای اقتصادی، دفاع از حاکمیت ملی دولت‌- ملت از طریق تقویت و گسترش دولت قانون‌مند فراتر از محدودیت‌های طبقاتی که به جامعه‌ای از نظر اقتصادی و سیاسی دمکراتیک سوسیالیستی قانون‌مدار منجر شود- رشد در نمونه‌های تانزانیا به‌رهبری نیرره، کوبا و ونزوئلا. این تعهدی بسیار سترگ است. همه این راهکارها برای عمل سیاسی اینجا و امروز شدنی است.

 

مبارزه پیرامون مسئله‌های قانونی و حقوق شهروندی (از خدمات همگانی و حقوق مربوط به بارآوری گرفته تا حاکمیت ملی) پیش‌شرط انقلاب ضد سرمایه‌داری است. در حقیقت، انقلاب با این پیکار آغاز شده است. سرمایه صحنهٔ تاریخ جهان را بدون نبرد ترک نخواهد کرد. سرمایه که از همان زایش “از سر تا پا و از تمام منفذ‌هایش خون و چرکاب بیرون می‌زند”، جهان را بی‌تفاوت ترک نخواهد کرد. تا آن زمان، به حداکثر رساندن سود به هر قیمت همراه با جنگ‌های بی‌وقفه و بی‌کران، فرسایش دمکراسی و نابودی محیط زیست می‌تواند انسانیت را به ورطهٔ هلاک بکشاند. امروز، پس از دو جنگ جهانی و پا گرفتن دوبارهٔ فاشیسم در اروپا، چالشی سترگ در پیش روی ما سر برداشته است. کوشش و تلاش به‌خاطر صلح و پیشگیری از جنگ اکنون به‌معنای ماندگاری خود انسان است. پرهیز از جنگ مهم‌ترین چالش دوران ما است. ما با این کار دنیایی را به‌دست خواهیم آورد.

نامه مردم

حزب‌های کمونیست و کارگری جهان بمباران سوریه توسط آمریکا، بریتانیا، و فرانسه را محکومیت می‌کنند

بیانیهٔ مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری جهان در محکومیت بمباران سوریه توسط ایالات متحد آمریکا، بریتانیا، و فرانسه

ادامه

امریکا, انگلستان, بیانیه, جهان, دیدگاه, سوریه, شمال غرب آسیا, ضد جنگ, فرانسه

جایگاه نولیبرالیسم در سیاست اقتصادی

نقدی بر اقتصاد نولیبرالی که به طرز فاجعه باری از پیچیدگی‌های دگرگونی‌های اجتماعی گسسته شده است، و فراخوانی برای بازگشت به ‌انگاشت‌های فراگیرتر اقتصاد سیاسی، آن‌طور که اسمیت، مارکس، و کِینز تدوین کردند.

ادامه

اقتصادی, اموزشی, جهان, دیدگاه