«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

مادورو: از شر وزارت مستعمره آمریکا خلاص شدیم

نیکولاس مادورو با حضور در جمع حامیانش در کاراکاس جدایی از یک نهاد منطقه‌ای کلیدی موسوم به سازمان کشورهای آمریکایی را مناسب توصیف کرد.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حامیان نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا شنبه در تجمعی در پایتخت این کشور آمریکای لاتین برای محکوم کردن سازمان کشورهای آمریکایی (اوای‌اس) ۳۵ عضوی که شورای آن اخیرا نماینده منتخب خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به رسمیت شناخت، حاضر شدند. کشورهای اندکی علیه این قطعنامه رای دادند.

 

مادورو سال ۲۰۱۷ روند دو سالانه خروج از اوای‌اس را آغاز کرد اما امسال گوآیدو از گروه مذکور خواست تا این رهبر سوسیالیست را نادیده گرفته و در ازای آن گوستاوو تاره را به عنوان نماینده خودش بپذیرند.

 

آمریکا و اکثر کشورهای عضو سازمان کشورهای آمریکایی گوآیدو را به عنوان “رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا” به رسمیت می‌شناسند و تاکید دارند انتخاب مجدد مادورو در سال گذشته میلادی قانونی نبوده است. مادورو می‌گوید اوای‌اس حاکمیت ملی ونزوئلا را نقض کرده است.

 

روز شنبه هم سفیران منصوب از سوی گوآیدو برای نمایندگی او در این منطقه در کلمبیا گردهم آمدند تا درباره راه‌های افزایش فشار دیپلماتیک بر مادورو رایزنی کنند. خولیو بورگس، یکی از نمایندگان گوآیدو از تمایل آنها برای برگزاری مراسم مشابهی برای نمایندگان اپوزیسیون در اروپا در ماه مه خبر داد.

 

اپوزیسیون ونزوئلا برای برگزاری راهپیمایی سراسری در اول مه که امید دارند از تسلط مادورو بر قدرتش بکاهد، آماده می‌شود. اپوزیسیون ونزوئلا گرفتاری‌های اقتصادی و فساد و سوء مدیریت را حاصل اقدامات مادورو و هوگو چاوز، رهبر فقید ونزوئلا می‌دانند.

 

رئیس‌جمهوری ونزوئلا شنبه همچنین خروج کشورش از سازمان کشورهای آمریکایی را آزادی از “وزارت مستعمره آمریکا” توصیف کرد. خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا هم گفت که کاراکاش دیگر رسما عضو اوای‌اس نیست.

 

مادورو در پیامی توییتری نوشت: ما از وزارت مستعمره آمریکا، ابزار مداخله و همچنین عدم احترام به اصول دموکراتیک و قوانین بین‌المللی رها شدیم. سرزمین پدری بولیواری و مستقل ما به اوای‌اس “خداحافظ” گفت.

 

تقلا برای عزل دولتی قانونی؛ گوآیدو باز هم ارتش ونزوئلا را به نافرمانی فراخواند

 

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در گرهمایی اول هفته با درخواست دوباره از ارتش ونزوئلا برای پایان دادن به حمایت از دولت نیکولاس مادورو، اعتراضات گسترده روز چهارشنبه برای عزل رئیس‌جمهوری کنونی ونزوئلا را اعلام کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا شنبه در یک گردهمایی در کاراکاس گفت، حمایت این ارتش برای عزل نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا “ضرورت” دارد اما “زمان می‌گذرد و صبر ابدی نمی‌ماند.” او به رهبران نظامی کشورش یادآوری کرد که “فرصتی تاریخی روی دوش آنها قرار دارد.”

 

با وجود حمایت بیش از ۵۰ کشور که گوآیدو را به عنوان “رئیس‌جمهوری موقت” به رسمیت شناختند، این چهره اپوزیسیون همچنان نتوانسته است کوچکترین خللی بر سلطه مادورو بر ارتشی وارد آورد که به نگه داشتن مادورو در قدرت در کنار متحدانی نظیر روسیه و چین ادامه می‌دهد.

 

گوآیدو تلاش دارد فشار اعتراضات خیابانی بر دولت مادورو را با اعتراضات گسترده اضطراری روز چهارشنبه حفظ کند و به گفته او، “این بزرگترین اعتراضات تاریخ این کشور” می‌شود. دولت کاراکاس هم خواستار تجمع اعتراضی حامیان مادورو در همان روز شده است.

 

روز شنبه هزاران تن از حامیان مادورو در واکنش به درخواست حزب حاکم سوسیالیست و برای شادمانی از خروج کشورشان از سازمان کشورهای آمریکایی به خیابان‌ها آمدند. کاراکاس از ۲۰۱۷ روند خروج از این نهاد که آن را به مشارکت در کمپین تحت امر آمریکا برای بی‌ثبات کردن دولتش متهم می‌کند، آغاز کرده بود.

 

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در پیامی توییتری نوشت: “مردم سخت‌کوش برای شادمانی از خروج رسمی از دفتر استعماری آمریکا موسوم به اوای‌اس بسیج شدند.” آخرین نمایندگان مادورو در این نهاد پس از رای دهم آوریل اوای‌اس برای پذیرش گزینه مورد نظر گوآیدو تا زمان برگزاری انتخابات جدید در ونزوئلا از آن خارج شدند.

ایسنا

روسیه: آمریکا به دنبال راه‌انداختن “انقلاب رنگی” در کوبا و نیکاراگوئه است

یک مقام ارشد اطلاعاتی روسیه هشدار داد، آمریکا به دنبال استفاده از تمامی ابزارهایش برای سرنگون کردن دولت‌های سوسیالیستی در ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا به منظور به دست گرفتن کنترل کامل منطقه آمریکای لاتین است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, روسیه, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

گروه مقاومت‌های مردمی آمریکا، سفارت تخلیه شده ونزوئلا در واشنگتن را به‌اشغال خود در آوردند

در ادامه اعتراض امریکایی‌ها به سیاست‌های دونالد ترامپ بر ضد ونزوئلا، امروز پنجشنبه گروهی از فعالان سیاسی امریکا سفارت تخلیه شده ونزوئلا در واشنگتن را به اشغال خود در آوردند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, ونزوئلا

وال استریت ژورنال: روسیه مانعی برای اجرای «سناریوی سوریه» آمریکا در ونزوئلا و کوباست

تحلیلگر آمریکایی معتقد است که “دونالد ترامپ” قصد داشت با سرنگونی دولت ونزوئلا و سپس کوبا، در آستانه انتخابات سال آینده برای خود امتیازی بدست آورد، ولی حمایت روسیه و چین از کاراکاس و هاوانا، مانع جدی برای اجرای این نقشه واشنگتن است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, خبر, روسیه, سوریه, کانادا, کوبا, ونزوئلا