دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

لیبی خواهان خروج نیروهای ترکیه از این کشور شد

رییس شورای ریاست جمهوری لیبی از آنکارا خواست تا نیروهایش را از خاک این کشور خارج کند.

 

به گزارش ایرنا، رادیو بین‌المللی فرانسه روز شنبه گزارش کرد: پس از پاریس و قاهره، « محمد یونس المنفی» رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی روز جمعه به آنکارا سفر و با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد؛ دیداری که آناتولی از آن به عنوان ملاقات همکاری برای گفت و گو و بحث در خصوص روابط ریشه‌دار دو طرف در چندین زمینه یاد کرده است.

 

به گزارش رسانه فرانسوی، در این دیدار رسما از رئیس جمهوری ترکیه خواسته شده که نیروهای سوری و همچنین کارشناسان نظامی ترک حاضر در طرابلس تا پایان ماه می خاک لیبی را ترک کنند. به گفته یک منبع دولتی لیبی، این درخواست پیشتر و ۱۰ روز پیش در طرابلس به ماموران اطلاعاتی ترکیه ارسال شده است.

 

بنا به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، آنکارا به دنبال حفاظت از منافع اقتصادی خود در خاک لیبی است. طرابلس و آنکارا دو توافق نظامی و اقتصادی با یکدیگر امضا کرده‌اند. به نظر می‌رسد ترکیه در صورت حفظ منافع اقتصادی خود در لیبی، آماده بازنگری در توافق نظامی است.

 

از سوی دیگر، رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی هم خواهان حفظ توافق اقتصادی با آنکارا است تا از سهم عظیم از ذخایر گازی بهره‌مند شود.

 

به گزارش ایرنا، این درخواست به دنبال آن صورت می‌گیرد که حدود سه هفته پیش ، عبدالحمید دیبیبه نخست‌وزیر لیبی اعلام کرد، کشورش در سایه توافق‌نامه امضا شده با ترکیه، از حق خود در ذخایر گازطبیعی در مدیترانه شرقی سهم خوبی گرفته است.

بر اساس توافق دو طرف، ترکیه این حق را دارد که از شرق مدیترانه گاز استخراج کند.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، دو کشور همچنین در خصوص ضرورت افزایش مبادلات تجاری توافق کردند.

 

بر اساس این گزارش، آنکارا قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های خود در لیبی را افزایش داده و به طور فعال در روند بازسازی‌ها مشارکت داشته باشد.

 

به دنبال فشار جامعه بین‌المللی، ترکیه خروج بسیار محدودی از نیروهای خود مستقر در طرابلس را آغاز کرده است که تعداد آن‌ها در زمان حاضر ۸ هزار نفر برآورد می‌شود.

 

پنجشنبه گذشته، وزیران خارجه فرانسه، آلمان و ایتالیا در طرابلس پایتخت لیبی بر لزوم خروج نیروهای خارجی از این کشور تاکید کردند.

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، نجلاء المنقوش وزیر خارجه لیبی در کنفرانس خبری مشترک با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و «لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا گفت: ما بر لزوم خروج نیروهای بیگانه و شبه نظامیان از خاک لیبی و بازگشایی سفارتخانه ها توافق کردیم.

چگونه رقابت ترکیه و امارات متحده عربی در حال تغییر شکل خاورمیانه است؟

سینزیا بیانکو در اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی» نوشت: ترکیه و امارات متحده عربی علی رغم عدم تقارن در مساحت، جمعیت و قدرت نظامی خود، درگیر یک خصومت ده ساله هستند که در حال تغییر ساختار نظم ژئوپلیتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا است.

ادامه

اروپا, المان, امارات, امریکا, ایتالیا, ترکیه, جهان, خاورمیانه, سومالی, عربستان سعودی, فرانسه, قبرس, قطر, مصر, مقاله, ناتو, یونان

پارلمان لیبی به دولت وحدت ملی این کشور رای اعتماد داد

پارلمان لیبی بالاخره بعد از سه روز بحث و رایزنی روز چهارشنبه به دولت وحدت ملی این کشور رای اعتماد داد. پارلمان در نشستی در شهر سرت با ۱۳۲ رای موافق از مجموع ۱۳۳ نماینده حاضر در جلسه، به کابینه یکپارچه و ملی دبیبه رای اعتماد داد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, شمال افریقا, لیبی

دستور سیسی برای حذف آیات قرآن و احادیث از برخی متون درسی

دستور رئیس جمهوری مصر برای حذف آیات قرآن و احادیث نبوی از برخی متون درسی سر و صدای زیادی در مصر به پا کرده است. وی طی چند سال گذشته درصدد تجدید گفتمان دینی در کشورش بوده و می‌خواهد آموزش قرآن و احادیث را فقط به کلاس‌های دینی محدود کند و این مفاد درسی را ... دستور سیسی برای حذف آیات قرآن و احادیث از برخی متون درسی

ادامه

امریکا, جهان, شمال افریقا, مصر

گزارش سازمان ملل درباره تقلب در انتخابات لیبی

کارشناسان سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت از رشوه و زد و بند در روند سیاسی لیبی پرده برداشته و اعلام کردند که آرای مربوط به نخست وزیر جدید از طریق رشوه خریداری شده است.

ادامه

تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, شمال افریقا, لیبی