لوموند: اروپا برای تایید سریع واکسن فایزر تحت فشار بود

روزنامه فرانسوی لوموند فاش کرد اسناد مربوط به واکسن کرونا که ماه گذشته از سوی هکرها ربوده شدند نشان می دهد آژانس دارویی اتحادیه اروپا برای تایید فوری واکسن کرونای آمریکایی-اروپایی فایزر و بیون تک تحت فشار بوده است.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، لوموند  بعد از بررسی پرونده های کشف شده در شبکه های هکری گزارش داد: اسناد مربوط به واکسن کرونا که ماه گذشته درمعرض حمله هکرها به آژانس داروی اروپا در آمستردام قرار گرفت نشان می دهد که این آژانس با وجود نگرانی ها برای تایید هر چه سریع تر واکسن فایزر و بیون تک تحت فشار بوده است.

 

آژانس دارویی اتحادیه اروپا روز جمعه مدعی شد اسناد هک شده قبل از انتشار دستکاری شده‌اند.

 

فایل های هک شده ظاهرا شامل ۱۹ نامه است که بین ۱۰ تا ۲۵ نوامبر (۱۹ آبان تا ۷ آذر) بین کارمندان آژانس رد و بدل شده است ، از جمله ایمیل هایی که برای چندین گیرنده ارسال شده است (بنابراین احتمال دستکاری در آنها دشوارتر است).

 

این اسناد شامل  نامه مورخ ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) بین کارمندان آژانس دارویی اتحادیه اروپا و استلا کریاکیدس رئیس کمیساریای بهداشت این اتحادیه است که ظاهرا به آژانس دارویی اتحادیه به عنوان نهاد تنظیم کننده مقررات دارویی گفته شده که کشورهای اروپایی باید «به طور همزمان واکسن دریافت کنند» و به آنها توصیه می شود که  باید کشورها  برای تایید روند های نظارتی ملی به منظور جلوگیری از تاخیر بیشتر در تایید واکسن «تحت فشار قرار دهد.»

 

در نامه دیگری که مورخ ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) است به نقل از یک مقام ارشد آژانس دارویی اتحادیه اروپا با لحنی جدی و حتی ناخوشایند بیان می شود که از مقامات کمیسیون اروپا خواسته شده به این موضوع توجه کنند که اگر انتظارات -واقع گرایانه یا غیرواقع گرایانه-  در چارچوب تایید شده برای تایید واکسن برآورده نشود آژانس دارویی اتحادیه با چه اتفاقاتی مواجه خواهد شد.

 

همین مقام آژانس در نامه دیگری به اعضای آژانس دارویی دانمارک گفته است که اقدام اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در اعلام این که واکسن‌های شرکت های فایزر و بیون تک تا قبل از سال ۲۰۲۰ تایید خواهد شد آنها را شوکه کرده است. به ویژه این که آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره هر دوی این واکسن‌ها ابراز نگرانی کرده بود.

 

لوموند بیان می‌کند یکی دیگر از مسائل نگران کننده بین محققانی که وظیفه ارزیابی کیفیت واکسن‌ها را دارند نه تنها موثر بودن بلکه ایمن بودن آن‌ها است.

 

اسناد درز شده همچنین نشان داد که این نگرانی‌ها کمتر از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا  و ناظران کانادایی و بریتانیایی جدی گرفته شده است زیرا تایید اضطراری استفاده موقت از واکسن در این سه کشور کمتر از کشورهای اتحادیه اروپا با محدودیت مواجه است.

 

با وجود پاسخ  شرکت‌های بیون تک و فایزر به نگرانی آژانس نظارت دارویی اتحادیه اروپا داده‌اند اما اسناد دیگری از مکاتبات انجام شده در این آژانس نشان می‌دهد که مسئولان این آژانس کاملا راضی نشده‌اند و  گفته‌اند که «مسائل حیاتی» باید از طریق یک «سازوکار کنترل و نظارت جدی تر» به ویژه با توجه به «ماهیت جدید این نوع از محصولات و تجارت محدود در استفاده از آنها» بررسی شوند.

 

ناظران اروپایی ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۳۰ آذر) واکسن های فایزر و بیون تک را تایید کردند. تا قبل از این مجوز استفاده از این واکسن ها در انگلیس و آمریکا صادر شده بود.