الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو کرد. در این رأی‌گیری، ۱۲ عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت دادند و آرای انگلیس و سوئیس نیز ممتنع بود. به گزارش ایسنا، آمریکا در جلسه بامداد جمعه شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی الجزایر که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ... آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

حوالی ساعت ۴ جمعه ۳۱ فروردین، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید. پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی ارتش در نزدیکی فرودگاه اصفهان و در کنار منطقه قهجاورستان واقع شده است. بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد شهر و استان ... بامداد جمعه، پدافند هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای پدافند از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید + فیلم

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, فلسطین, فیلم

ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

لوبلاگ: عربستان و آمریکا خاورمیانه را به مکانی خطرناک تبدیل کرده‌اند

تارنمای نشریه لوبلاگ در یادداشتی نوشت: در حالیکه ‘دونالد ترامپ’ خاورمیانه را مکانی بسیار خطرناک می داند، باید یادآوری کرد، این عربستان با کمک بی سر و صدای آمریکا بود که خاورمیانه را به این روز انداخته است.

 

ایرنا به نقل از ‘امیل نخله’ از اعضای اندیشکده شورای روابط خارجی و افسر ارشد پیشین سیا در یادداشتی با عنوان’ چگونه سعودی ها به کمک آمریکا خاورمیانه را تبدیل به مکانی خطرناک کرده‌اند’ افزود: به گفته رئیس جمهوری آمریکا، خاورمیانه، مانند سایر نقاط جهان، مکانی بسیار خطرناک است. اما باید گفت عربستان با کمک بی سر و صدای آمریکا است که این کار را انجام داده اند.

 

در ادامه یادداشت این عضو اندیشکده شورای روابط خارجی آمده است: سخنان بسیار عجیب ترامپ در مورد شاهزاده ‘محمد بن سلمان’ و نقش وی در قتل’جمال خاشقچی’ روزنامه نگار اهل عربستان، چندین مسئله جدی را مطرح می کند که ترامپ عمدا دست داشتن وی در این جنایت را رد کرده و یا واقعا از این موضوع اطلاعی ندارد.

 

فراتر از حقایق و منطق نصف و نیمه ای که ترامپ در دفاع از بن سلمان ارائه داد، او در حقیقت با این کار منافع بلند مدت آمریکا در منطقه را تضعیف کرده و زندگی شهروندان آمریکایی، غیرنظامیان، دیپلمات ها و ارتش را در خاورمیانه در معرض خطر قرار می‌دهد.

 

غم انگیز است که رئیس جمهوری ایالات متحده، به عنوان نخستین دریافت کننده اطلاعات کشور خود، قضاوت سیا در مورد دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچی را رد کرده و همه واقعیت ها را دور انداخته است. به عبارتی ترامپ با بی‌عتنایی به تحقیقات سیا، اعتبار این جامعه اطلاعاتی را زیر سوال برده است.

 

در زیر چند نمونه آورده شده که نشان می‌دهد چگونه سعودی ها، با کمک آمریکا، منطقه را به یک مکان بسیار خطرناک تبدیل کرده‌اند.

 

تفسیر بنیادگرایانه از اسلام که توسط ‘محمد ابن عبدالوهاب’ از حدود نیم قرن پیش شروع شده و به صدور دیدگاه خود از اسلام می‌پردازد، سبب به وجود آمدن افراد وگروه‌هایی همچون’اسامه بن لادن’، القاعده، الشباب، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی منطقه‌ای شد. بسیاری از جهادگران این گروه از عربستان و دیگر کشورهای امیرنشین خلیج فارس آمده‌اند و توسط افراد و سازمان های این کشورها تامین می‌شوند.

 

برای مثال ‘سازمان بین‌المللی امداد اسلامی’، ‘مجمع جهانی جوانان مسلمان’، ‘الحرمین’ و دیگر گروه‌ها، دیدگاه بنیادگرایانه‌ای از اسلام ارائه داده و در سراسر آسیا، آفریقا، آسیای مرکزی، بالکان و دیگر نقاط جهان به فعالیت مشغول هستند. آنها صاحب دکترین افراطی هستند که از سوی دیگر مسلمانان، مسیحیان و یهودیان غیرقابل تحمل است.

 

اما بسیاری از سعودی‌ها از دکترین وهابی حمایت می‌کنند و در واقع سعودی‌ها همراه با دیگر همراهان خود از بحرین، کویت و امارات به القاعده و سازمان تروریستی پیرو مانند داعش پیوسته اند. فراموش نکنیم پانزده نفر از هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، اهل عربستان بودند و مقامات آمریکایی پس از حادثه ۱۱ سپتامبر در مورد نیاز به مبارزه با تروریسم جلسات متعددی با همتایان خود در عربستان برگزار کردند. در واقع سال‌هاست ایالات متحده از صدور روایتی افراطی از اسلام از سوی عربستان آگاه است،اما سیاستگذاران ایالات متحده قبل و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، عربستان سعودی را به دلیل رشد بنیادگرایی پاسخگو نمی‌دانند.

 

در سوی دیگر میدان، جنگ یمن که با رهبری عربستان تبدیل به یک فاجعه تمام عیار انسانی شده، میلیون‌ها یمنی، از جمله زنان و کودکان بسیاری را در معرض خطر مرگ ناشی از قحطی و بیماری‌های مرتبط قرار داده است. برخلاف آنچه ترامپ در بیانیه خود مبنی بر مبری‌کردن بن‌سلمان گفت، عربستان سعودی مسئول فاجعه انسانی یمن است. جت های عربستان با بمباران اهداف غیرنظامی در یمن، از جمله مدارس و بیمارستان‌ها و با پشتیبانی تاکتیکی و اطلاعاتی آمریکا در این کشور فاجعه بزرگ به راه انداخته‌اند.

 

محاصره قطر به عنوان یکی از اعضاء شورای همکاری خلیج فارس توسط عربستان و دیگر متحدانش از دیگر اقدامات بی‌ثبات کننده عربستان است که نباید نایده گرفته شود. بن سلمان و ‘محمد بن زاید’ همتای وی در ابوظبی، قطر را متهم به حمایت از تروریسم کرده‌اند که در بهترین حالت این اتهام تنها یک ادعای دروغین است. از سوی دیگر ترامپ هم با حماقت تمام در کنار بن‌سلمان برای محاصره قطر ایستاده است و این در حالیست که یکی از بزرگترین پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا در قطر واقع شده است. محاصره قطر باعث افزایش تنش در خلیج فارس شده و خطر جنگ در خاورمیانه را افزایش داده است. همچنین این امر قطر را به سمت ایران و ترکیه، دو کشور غیر عربی سوق داده که بن سلمان قادر به شکست آن‌ها نیست.

 

در عین حال، ترامپ، بن سلمان و ‘بنیامین نتانیاهو’ نخست وزیر متعلق به جناح راست اسرائیل که از همان ابتدا با برنامه هسته‌ای ایران مخالف بود، در نهایت سبب خروج آمریکا از برجام شدند؛ توافقی که بر اساس آن ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کرد و تعداد سانتریفیوژها را کاهش داد. جامعه بین‌المللی هم از طریق بازرسی‌های دقیق اطمینان حاصل کرد ایران به این توافق پایبند می‌ماند.

 

ناگفته نماند در حالیکه بن‌سلمان از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران بود، حال به دنبال گسترش برنامه هسته‌ای خود است. لذا اگر او مجاز به محقق ساختن رویای هسته‌ای خود شود، دوران خطرناکی از گسترش سلاح‌های هسته‌ای منطقه را به کام خود فرو می‌برد و درگیری‌های آینده منطقه‌ای را مرگبارتر می‌کند.

 

سیاست ایالات متحده در عراق و سوریه در دهه گذشته نیز به طور قابل توجهی به تبدیل خاورمیانه به مکانی خطرناک کمک کرده است.حمله ایالات متحده به عراق بدون توجه به تأثیرات درازمدت چنین جنگی و سیاست ‘باراک اوباما’ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده و ترامپ در سوریه، سبب ایجاد خلا بزرگی در این دو کشور شد که به سرعت توسط داعش پر شد.

هانت در ایران نسبت به وقوع جنگ جهانی در خاورمیانه هشدار داد

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس که دیروز دوشنبه میهمان ایرانی ها بود در مصاحبه ای منطقه غرب آسیا را به یک انبار باروت تشبیه کرده و نسبت به وقوع جنگ جهانی در خاورمیانه هشدار داده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, انگلستان, ایران, پاکستان, خاورمیانه, عربستان سعودی

کارشناسان آمریکایی: واشنگتن مانع فشار جهانی بر بن‌سلمان است

شماری از کارشناسان آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری شینهوا تاکید کرده اند آمریکا بزرگترین مانع فشارهای جهانی بر دولت بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در پرونده قتل خاشقچی است.

ادامه

امریکا, ایران, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی

خشم آمریکا از تقویت روابط اقتصادی اسرائیل و چین

آمریکا از تقویت روابط اقتصادی اسرائیل با چین به شدت خشمگین است. این در حالی است که اکنون جنگی اقتصادی میان چین و آمریکا درگرفته و واشنگتن نگران است بازنده نبرد اقتصادی با پکن باشد.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا

عطوان؛ واکنش مسکو و دمشق به‌حمله اسرائیل ویرانگر و زلزله‌وار خواهد بود

عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم آورده است: می‌توان گفت که بدون تردید هفته جاری شاید سرآغازی برای زورگویی‌های آمریکا و اسرائیل با هم باشد.

ادامه

اسراییل, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه