رئیس پنتاگون اذعان کرد پذیرش اوکراین درناتو امنیت روسیه را تهدید می‌کند

وزیر دفاع آمریکا در جریان جلسه استماع کنگره اعتراف کرد که عضویت اوکراین در ناتو در تضاد با منافع ملی روسیه است. او همچنین به ذکر دلایل مخالفت کشورش با حملات کی‌یف علیه پالایشگاه‌های روسیه پرداخت. به گزارش ایسنا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه در جلسه کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا گفت: مطمئنا اگر ... رئیس پنتاگون اذعان کرد پذیرش اوکراین درناتو امنیت روسیه را تهدید می‌کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, سوئد, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, گزارش, ناتو

فنلاند: معاهده دفاعی با آمریکا حاکمیت ما را تضعیف خواهد کرد

وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: وزارت خارجه فنلاند امروز پنجشنبه معاهده امنینی این کشور و اتحادیه اروپا را عامل تضعیف حاکمیت فنلاند به حساب آورد. طبق گزارش روسیا ... فنلاند: معاهده دفاعی با آمریکا حاکمیت ما را تضعیف خواهد کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اتحادیه اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, گزارش, ناتو

روسیه: ناتو و آمریکا، قطب شمال را به منطقه نظامی تبدیل کردند

لکساندر استپانوف محقق ارشد موسسه آمریکای لاتین آکادمی علوم روسیه گفت که ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو نزدیک به ۱۰ سال است که قطب شمال را تبدیل به منطقه نظامی کرده اند تا زیرساخت‌های نظامی را برای کشورهای هم مرز روسیه فراهم کنند. به گزارش ایرنا از تاس، استپانوف توضیح داد: ایجاد مناطق نظامی ... روسیه: ناتو و آمریکا، قطب شمال را به منطقه نظامی تبدیل کردند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, سوئد, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, ناتو

روسیه: تأسیسات هسته‌ای شمال اروپا بخشی از اهداف قانونی ما خواهند بود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد تأسیسات اروپای شمالی که تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در خود جای‌ داده است، در صورت درگیری مستقیم بین فدراسیون روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به‌عنوان اهداف نظامی قانونی در نظر گرفته می‌شوند. به گزارش ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی در ... روسیه: تأسیسات هسته‌ای شمال اروپا بخشی از اهداف قانونی ما خواهند بود

ادامه

آمریکا, اوکراین, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, ناتو

روی آوردن مردم سوئد به پوشیدن جلیقه‌های ضدگلوله در سطح شهر‌ها

با گسترش گروه‌های تبهکار، مردم عادی در سوئد به پوشیدن جلیقه ضدگلوله روی آورده‌اند که واکنش منفی پلیس این کشور را به دنبال داشته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ گفته می‌شود تعداد فزاینده‌ای از کودکان و نوجوانان در سوئد هنگام تردد در شهر‌ها جلیقه ضدگلوله می‌پوشند، زیرا سطح خشونت در این کشور افزایش یافته و ... روی آوردن مردم سوئد به پوشیدن جلیقه‌های ضدگلوله در سطح شهر‌ها

ادامه

پناهجویی, جهان, خبر, سوئد, شمال اروپا, فقر

با پیروزی سوسیال دموکراتها، فردریکسون ۴۱ ساله جوانترین نخست‌وزیر دانمارک می‌شود

اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی کمیسیون انتخابات دانمارک بعد از شمارش تقریبا صد در صدی آراء انتخابات پارلمانی این کشور نشان داد، سوسیال دموکراتهای چپ میانه‌ این کشور در این انتخابات پیروز شده‌اند و رهبر آنها یعنی میته فردریکسن قرار است نخست وزیر جدید این کشور شود.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شبکه تلویزیونی TV۲ دانمارک گزارش داد، لارس لوکه راسموسن، نخست وزیر این کشور و رهبر حزب راست میانه‌رو Venstre دانمارک به شکستش در این انتخابات اذعان کرده است. خانم فردریکسون که ۴۱ سال دارد جوانترین نخست وزیر دانمارک خواهد بود.

 

راسموسن چهارشنبه در جمع هوادارانش گفت: “انتخابات خیلی خوبی داشتیم، اما دولت تغییر خواهد کرد.”

 

طبق اطلاعات رسمی منتشر شده، سوسیال دموکراتها و دیگر احزاب چپگرای این کشور ۹۱ کرسی از مجموع ۱۷۹ کرسی پارلمان را کسب کرده‌اند در حالی که احزاب راستگرا در نتیجه انتخابات روز چهارشنبه ۷۵ کرسی به دست آورده‌اند.

 

حزب venstre ۲۳.۴ درصد آرا را کسب کرده و دومین حزب بزرگ در پارلمان خواهد بود.

 

حزب راستگرای مردم دانمارک نیز ۸.۸ درصد از آرا را کسب کرده که تقریبا ۱۰ درصد کمتر از نتیجه‌ای است که در انتخابات قبلی کسب کرد.

 

در انتخابات دانمارک بحث درباره تغییرات اقلیمی، کاهش مزایای نظام رفاه اجتماعی و مهاجرت غالب بود.

 

حزب لیبرال راسموسن در ۱۴ سال از ۱۸ سال اخیر در قدرت بوده است.

 

نظرسنجی از مردم در مراکز رای گیری حاکیست که حمایت از حزب راست افراطی “دی اف” (حزب مردم دانمارک) نسبت به انتخابات گذشته در سال ۲۰۱۵ نصف شده است.

 

این حزب در دو دهه گذشته به دولت های متعدد راستگرا پیشنهاد کرده در ازای محدود کردن مهاجرت می توانند روی کمک آن حساب کنند.

 

اما ناظران می گویند درحالی که احزاب عمده دانمارک از جمله سوسیال دموکرات ها درحال اتخاذ سیاست های مهاجرتی بسته‌تری هستند، “دی اف” جذاب ویژه‌اش را از دست داده است.

 

در یک سال اخیر دانمارک سومین کشور نوردیک بعد از سوئد و فنلاند است که در آن دولت‌های چپگرا سر کار می‌آیند.

 

احزاب عمده دانمارک به طور سنتی به دو گروه چپگرا “بلوک قرمز” و راستگرا “بلوک آبی” تقسیم می‌شوند.

 

بلوک قرمز شامل پنج حزب تحت هدایت حزب چپ میانه سوسیال دموکرات‌هاست؛ حزبی که در چهار سال گذشته نقش حزب مخالف را بازی کرده.

 

در جریان مبارزات انتخاباتی سوسیال دموکرات‌ها قول افزایش بودجه دولت، افزایش مالیات کسب و کارها و ثروتمندان، و محدود کردن اصلاحات نظام بازنشستگی را دادند، به طوری که کسانی که ۴۰ سال کار کرده‌اند بتوانند بازنشسته شوند.

 

بلوک آبی شامل هشت حزب است که سه تای آنها تازه تاسیس هستند.

 

حزب لیبرال از سال ۲۰۱۵ دولت را در دست داشته. این حزب ائتلافی را با حزب محافظه کار مردم “دی ای” و سایر احزاب تشکیل داده بود.

 

این حزب ماه پیش بزرگترین حزب دانمارک در پارلمان اروپا شد و در انتخابات ملی قول داد بودجه بیشتری را صرف نظام رفاه اجتماعی و مهار مهاجرت کند.

ایسنا