مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

کانادا توقف ارسال سلاح به اسرائیل را تائید کرد

دفتر ملانی جولی وزیر خارجه کانادا تائید کرد که این کشور کلیه صادرات تسلیحاتی خود به اسرائیل را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده است. به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از الجزیره، در بیانیه دفتر جولی آمده است: از ۸ ژانویه (۱۸ دی)، دولت کانادا مجوزهای جدید صادرات تسلیحات به اسرائیل را تائید نکرده ... کانادا توقف ارسال سلاح به اسرائیل را تائید کرد

ادامه

آمریکای شمالی, اسراییل, تحریم, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین, کانادا

هشدار روسیه به ژاپن درباره ارسال موشکهای «پاتریوت» به اوکراین

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که به مقامات ژاپن نسبت به پیامدهای ارسال موشک‌های پاتریوت به اوکراین هشدار داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، «سرگئی ژستکی» سرپرست اداره سوم آسیایی وزارت خارجه روسیه در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» اعلام کرد که مسکو از کانال‌های دیپلماتیک به مقامات ژاپن نسبت به پیامدهای ارسال موشک‌های سامانه پدافند هوایی ... هشدار روسیه به ژاپن درباره ارسال موشکهای «پاتریوت» به اوکراین

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحریم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, ژاپن, شرق اروپا, صلح, هندو پاسیفیک

شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه در اتحادیه اروپا برای خرید تسلیحات برای اوکراین استفاده خواهد شد. به گزارش ایسنا، بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کشورهای غربی تقریبا ۳۰۰ میلیارد دلار از وجوه بانک مرکزی روسیه را مسدود کردند. از این مبلغ، ... شولتس: اتحادیه اروپا با پول روسیه برای اوکراین سلاح می‌خرد

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, بلژیک, تحریم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, گزارش, لهستان, لوکزامبورک, مالت, مجارستان

وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

وزیر خارجه اتریش اذعان کرد که باوجود خروج بسیاری از شرکت‌های خارجی از روسیه در واکنش به جنگ اوکراین، همچنان تعداد زیادی از شرکت‌های غربی در مسکو فعال هستند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش می‌گوید که به‌رغم خروج بسیاری از کسب‌وکارهای خارجی از روسیه در واکنش به ... وزیرخارجه اتریش؛ ۹۵درصد شرکت‌های غربی همچنان درروسیه فعال‌ هستند

ادامه

آمریکا, اتریش, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحریم, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

لاوروف هدف تحریم‌های واشنگتن را مانع تراشی برای ایجاد جهان چند قطبی و افزایش قدرت رقابت آمریکا دانست

وزیر خارجه روسیه اصلی‌ترین هدف تحریم‌های واشنگتن را تنبیه مسکو به‌خاطر سیاست خارجی مستقلش نامید و دلیل دیگر اعمال محدودیت‌های اقتصادی علیه این کشور را رقابت ناعادلانه و افزایش قدرت رقابت آمریکا ارزیابی کرد.

 

خبرگزاری «تاس»،”سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با آژانس خبری-اطلاعاتی «آر.ب.کا» اعلام کرد که کارت ویزیت دولت ایالات متحده «تهاجم اقتصادی» است که آسیب وارده از آن، نه تنها برای سایر کشورها، بلکه برای شرکت‌های آمریکایی نیز واضح است. به گفته وی، مسکو به اقدامات خود برای پاسخ گویی به تحریم‌های آمریکا و برخی دیگر کشورهای غربی ادامه می‌دهد تا آسیب‌های وارده به روسیه جلوگیری کند.

 

لاوروف گفت: «آسیب‌های وارده از تحریم‌های واشنگتن برای همه، ازجمله خود شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های اروپایی که دولت‌هایشان از این اقدامات محدودکننده حمایت می‌کنند، کاملاً مشخص است. ولی برغم همه این مشکلات، این شرکت‌ها به کار خود ادامه داده و سعی می‌کنند تا راهی برای فایق آمدن بر تناقضات بوجود آمده از سوی دولت‌هایشان پیدا کنند.»

 

به گفته وی، اکثر شرکت‌های غیرآمریکایی در شرایط اعمال فشار اقتصادی واشنگتن مجبور شده‌اند تا تدابیری برای رها شدن از وابستگی شدید به دلار که سهم زیادی در روابط اقتصادی و مبادلات مالی جهانی دارد، اتخاذ کنند.

 

وزیر خارجه روسیه با یادآوری اینکه در حال حاضر هر کشور قابل توجهی تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، گفت: «واشنگتن با کمک اقدامات محدودکننده سیاسی و اقتصادی سعی دارد تا در روند شکل گیری جهان چندقطبی و وجود مراکز سیاسی متعدد در مخالفت با جهان تک قطبی یا دوقطبی، مانع تراشی کند.»

 

لاوروف در تفسیر تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو، توضیح داد: «اصلی‌ترین هدف آمریکا تنبیه روسیه به خاطر سیاست خارجی مستقل این کشور است. دقیقا به همین دلیل برخی سیاستمداران و قانونگذاران آمریکایی همچنان دستان رئیس جمهوری این کشور برای بهبود روابط با مسکو را بسته نگهداشته‌اند. یکی دیگر از دلایل اعمال تحریم‌های ضدروسی، رقابت ناعادلانه اقتصادی و تلاش برای افزایش قدرت رقابت آمریکا با استفاده از اعمال فشارهای تحریمی است. البته اگر آینده‌نگر بود، به خوبی می‌توان درک کرد که این سیاست واشنگتن در درازمدت به منافع اقتصادی خود آنها هم لطمه خواهد زد.»

 

روسیه چاره‌ای جز آمادگی برای دفاع از خود در برابر تهدیدات احتمالی ندارد

 

وزیر خارجه روسیه درباره احتمال وقوع جنگی هسته‌ای بین روسیه و آمریکا، تاکید کرد که مسکو باید آمادگی کامل برای دفاع از خود را داشته باشد، برای اینکه اقدامات آمریکا چاره‌ دیگری برای روسیه نگذاشته است. وی گفت: «من کاملاً طرفدار صلح هستم و به درست بودن این اصل معتقد نیستم که می‌گوید: «اگر صلح می‌خواهی، باید باید آماده جنگ باشی»، ولی بدون تردید هر کشوری باید آمادگی لازم برای دفاع از خود در برابر تهدیدات را داشته باشد.»

 

لاوروف افزود: «من نمی‌خواهم بگویم که باید از چنین جنگ احتمالی صحبت شود، ولی رهبران کشور و نیروهای مسلح آن موظف هستند تا از بالا بودن آمادگی رزمی نیروهای راهبردی هسته‌ای حمایت کنند. تجربه ده‌ها سال گذشته نشان داده که متاسفانه در غیر اینصورت نمی‌توان استقلال و حاکمیت کشور را تامین کرد.»

 

وی افزود: «آمریکا تصمیم گرفته تا تنها آنها اجازه دارند تا بگویند چه موزیکی باید در جهان نواخته شود. رویارویی کنونی انتخاب ما نیست. البته این ماجرا از مدتها قبل و از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد. ما متوجه شدیم که ایالات متحده برخورد صادقانه و درستی با ما ندارد. ولی زمانی که کسانی رهبری کشور را بدست گرفتند که با درک صحیح این واقعیت، سعی کردند تا از منافع ملی روسیه دفاع کنند، اوضاع تغییر کرد و این مسئله به مزاق شرکای آمریکایی ما خوش نیامد.»

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد که برخلاف مسکو، مقامات واشنگتن با تصمیمات و اقدامات خود، آستانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را پایین آورده‌اند و این برخورد خطر بروز یک جنگ هسته‌ای در جان را افزایش داده است.

 

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه یادآور شد که برغم تمامی اختلاف نظرات موجود بین مقامات مسکو و واشنگتن، دو طرف همچنان درباره اوضاع در ونزوئلا، اوکراین و برخی ابعاد حل و فصل اوضاع در سوریه با یکدیگر رایزنی‌ می‌کنند. ضمن اینکه گروه سه‌جانبه روسیه-چین-آمریکا نیز بطور غیررسمی در رابطه با اوضاع افغانستان به فعالیت خود ادامه می دهد و همه اینها به این دلیل است که مسکو همواره خواستار گفت‌وگو بوده و هست.

 

شرط مذاکره بین مسکو و ‌کی‌یف، پیشنهاد مشخص از سوی اوکراین است

 

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری اعلام کرد که برای مقامات مسکو بسیار مهم است درک کنند که وعده‌های داده شده از سوی دولت جدید اوکراین، به چه پیشنهادات مشخصی تبدیل خواهد شد. به گفته وی، هنوز سیاست مقامات جدید کی‌یف در جهت گیری به سمت اجرای توافقات مینسک برای حل و فصل مناقشه دونباس، بطور دقیق روشن نشده است. با وجود اعلائم ارسالی مختلف، مشخص نیست مذاکرات دو طرف درباره چه خواهد بود. به همین دلیل فعلا بسیار زود است تا درباره دورنمای نشستی بین ولادیمیر پوتین و “ولادیمیر زلنسکی” صحبت شود.

 

لاوروف در صحبت‌های خود درباره اوکراین به این مسئله نیز اشاره کرد، در حالیکه کشورهای غربی تحریم‌هایی علیه مسکو به خاطر الحاق کریمه به روسیه در نتیجه یک همه پرسی کاملاً آزادانه و دموکراتیک، اعمال کرده‌اند، “جان کری” وزیر خارجه سابق آمریکا در همان ماه آوریل سال ۲۰۱۴ به وی پیشنهاد کرده بود که همه پرسی دومی درباره سرنوشت شبه جزیره کریمه برگزار شود. البته مسکو تکرار این همه پرسی را ضروری ندانست.

 

وی گفت: «من امیدوارم جان کری ناراحت نشود که من این بخش از مذاکرات محرمانه بینمان را فاش کرده‌ام. هرچند وزیر خارجه سابق آمریکا نیز پیش از این مفاد برخی مذاکرات محرمانه را اعلام کرده است.»

 

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که مسکو هنوز پیشنهاد مشخصی از طرف آمریکا درباره دیدار احتمالی دوجانبه پوتین و ترامپ در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در ژاپن، دریافت نکرده است.

تسنیم

گاردین: ترامپ به مقامات انگلیس اطمینان داد که به دنبال جنگ با ایران نیست

روزنامه گاردین گزارش داد: دونالد ترامپ به مقامات انگلیس اطمینان داده که به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست و در تلاش است تا از طریق گفت وگوی مستقیم با تهران توافق هسته ای را توسعه دهد.

ادامه

اسراییل, اقتصادی, امریکا, انگلستان, ایران, خاورمیانه, ژاپن, مذاکرات اتمی, مقاله, یمن

وال استریت ژورنال: آمریکا تحریم پتروشیمی ایران را به تعویق انداخت

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا با هدف کاهش تنش با ایران اعمال تحریم بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران را به تعویق انداخته است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر