گاردین؛ اکثر اروپایی‌ها می‌گویند چین در عرض یک دهه جای آمریکای “خراب شده” را می‌گیرد

یک مطالعه مشخص کرد درصد اروپایی‌هایی که می‌گویند به آمریکا بعد از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ دیگر نمی‌توان اعتماد کرد بیشتر از درصد مخالفان این گفته است.

ادامه

اروپا, اسپانیا, المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایتالیا, بلغارستان, پرتغال, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, ژئوپلیتیک, سوئد, فرانسه, لهستان, مجارستان, محیط زیست

گام‌های لرزان اروپا برای استقلال نظامی از ایالات متحده

وزیران دفاع اتحادیه اروپا با اشاره به تهدیدهای موجود علیه منافع قاره سبز، در حالی از تدوین راهبرد نظامی مستقل اروپا تا سال ۲۰۲۲ خبر داده‌اند که همچنان چالش‌های بزرگی در این راه‌ وجوددارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, تروریسم, جهان, چین, روسیه, فرانسه, ناتو, نروژ

سی ان ان؛ اروپا دیگر نمی‌تواند همچون قبل به آمریکا اعتماد کند

این پنهانی نیست که دونالد ترامپ طرفدار اتحادیه اروپا نیست. در چهار سال گذشته این رئیس جمهور آمریکا درباره بریگزیت مثبت صبحت کرده و مدعی شده که این بلوک برای “سود جستن از آمریکا” ایجاد شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, بلژیک, جهان, ژئوپلیتیک, مجارستان, هلند

لاوروف: جهان تک قطبی به پایان رسیده است

وزیر امور خارجه روسیه در مقاله‌ای در روزنامه پولیتیک فرانسه نوشت : هژمونی برتری و سلطه بر دیگر کشورها یا نظام تک قطبی جهانی پایان یافته است و همکاری باعث گسترش صلح و پیشرفت اروپا می‌شود.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف در این مقاله به مناسبت سالروز تولد ژنرال دوگل رئیس جمهور فقید فرانسه افزود: هنوز هم فرصت متحد شدن تمام اروپا به پایان نرسیده است و کشورهای اروپایی می‌توانند با کنار گذاشتن وابستگی خود به آن سوی اقیانوس‌ها(آمریکا) با ملحق شدن به چین و روسیه و پیوستن به مسیر یک کمربند – یک راه، توسعه، پیشرفت و صلح در اروپا را تامین کنند.

 

شارل آندره ژوزف ماری دو گل که به ژنرال دو گل معروف است به عنوان ژنرال ارتش فرانسه در جنگ جهانی اول حضور داشت و در جریان جنگ جهانی دوم، پس از فرار به انگلستان، فرماندهی نیروهای ارتش آزاد فرانسه را برعهده گرفت و پس از جنگ هم به مقام ریاست جمهوری فرانسه رسید.

 

او در چند دوره رئیس جمهور فرانسه بود و این کشور را از یک کشور جنگ زده به یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان تبدیل کرد.

 

از دوگل به عنوان پایه‌گذار سیاست خارجی مستقل فرانسه بعد از جنگ دوم جهانی در برابر فشار آمریکا یاد می‌شود، وی در زمان ریاست جمهوری استقلال ۱۲ کشور آفریقایی از فرانسه را اعلام کرد و آن‌ها را در وابستگی یا عدم وابستگی اقتصادی به کشورش آزاد گذاشت و با انقلابیون الجزایر صلح کرد.

 

وی که به دلیل اختلاف بر سر افزایش توان نظامی فرانسه از قدرت کناره گیری کرد سال ۱۹۷۰ میلادی در دهکده «کولومبه-له-دو-اگلیز» فرانسه و در حالی که ثروت چندانی نداشت از دنیا رفت.

 

لاوروف در ادامه مقاله خود نوشته است: برخلاف نظر دوگل توان بالقوه توسعه همکاری‌ها بین روسیه و کشورهای اروپایی، در نتیجه اقدامات غیرسازنده غربی‌ها و نادیده گرفتن منافع مردم اروپا توسط سیاستمداران حاکم بر این کشورها، هرگز تحقق نیافت و منطقه اروپا و آتلانتیک همچنان با بحران جدی اعتماد روبرو است.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: پس از سال‌ها شاهد هستیم که هنوز قاره اروپای متحد ایجاد نشده است و همه چیز برای توسعه همکاری‌ها ثابت مانده است و قطعا همه چیز امروز برخلاف نظریه دوگل است که از غیرسازنده و بی آینده بودن قاره سبز بدون روسیه آگاه بود.

 

وی گفت: متاسفانه امروز در بسیاری از کشورهای غربی همچنان نظریه تسلط بر سرنوشت دیگر ملت ها حاکم است و بازی های ژئوپلیتیکی برای دستیابی به منفعت بیشتر اهمیت بیشتری از حقوق مردم اروپا دارد.

 

وزیر امور خارجه روسیه در تایید اظهارات خود به چند مورد از تصمیمات اشتباه مقامات اروپایی از نظر روسیه اشاره کرد و گفت: بمباران یوگسلاوی، گسترش ناتو به شرق برخلاف وعده‌ای که غرب به اتحاد جماهیر شوروی داده بود، حمایت از کودتا در اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی و تداوم تحریم‌ها علیه روسیه همگی نشانگر حرکت در مسیری برخلاف نظریه دوگل برای اتحاد در اروپاست.

 

لاوروف در ادامه با بیان اینکه هنوز فرصت اصلاح امور در اروپا وجود دارد، اظهار داشت: بهترین راه برای حل مشکلات، تجمیع توان‌ تمامی کشورهای حاضر در منطقه اوراسیا است که از لیسبون (پایتخت پرتغال) تا جاکارتا (پایتخت اندونزی) است که سال ۲۰۱۵ میلادی از سوی ولادیمیر پوتین ریس جمهوری روسیه به عنوان مشارکت راهبردی اوراسیا به اروپا پیشنهاد شد.

 

وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که تحقق این طرح امروز تنها از طریق همراه شدن اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ابتکار یک کمبرند – یک راه که توسط چین ارایه شده است، ممکن خواهد بود.

 

وی گفت: امروز ظهور نظام چندقطبی، عادلانه و دمکراتیک برای داشتن صلحی پایدار و توسعه همه کشورها امری اجتناب ناپذیر است و جهان باید تئوری از تاریخ گذشته سلطه بر دیگری و جهان تک قطبی را به فراموشی بسپارد و قطعا روسیه در این زمینه آماده هرگونه همکاری و مشارکت سازنده است.

اندیشکده روسی؛ پایان سیستم مدیریتی غرب وآغاز افول نظم لیبرال در دوران پساکرونا

یک اندیشکده روسی نوشته است شیوع ویروس کرونا موجب افول نظم لیبرال و شروع جنگ نوینی در حوزه فناوری‌های جدید، به‌همراه تشدید اختلافات ژئوپولیتیک خواهد شد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای شمالی, ایدئولوژیک, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, هنگ کنگ

«ای‌بی‌سی‌نیوز» ؛ کرونا با عصر سرمایه‌داری چه خواهد کرد؟

یک پایگاه خبری در استرالیا با اشاره به شیوع بیماری «کووید-۹» در دنیا به تحلیل ناکارآمدی‌های نظام سرمایه‌داری پرداخته و نوشته این بیماری‌ همه‌گیر انگاره‌های زیربنایی این ایدئولوژی را با پرسش‌هایی جدی روبرو کرده است.

ادامه

استرالیا, جهان, حقوق بشر, خبر, سرمایه‌داری, سوسیالیسم

شکاف اروپا و واشنگتن در مونیخ عمیق‌تر شد

شبکه سی‌جی‌تی‌ان چین در مطلبی، کلیدی‌ترین دستاورد کنفرانس امنیتی مونیخ را انتقاد از یکجانبه‌گرایی آمریکا و آمادگی اروپا برای دستیابی به صلح جهانی بدون اتکا به واشنگتن اعلام کرده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, المان, امریکا, انگلستان, ایران, تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سیاسی, فرانسه, مقاله, ناتو

دبیرکل ناتو به‌ تلاش‌های مرکل و مکرون در زمینه تاسیس یک تشکیلات نظامی اروپایی هشدار داد

دبیر کل ناتو در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ از طرحهای آلمان و فرانسه در زمینه تاسیس یک تشکیلات نظامی اروپایی انتقاد کرد و آن را باعث تضعیف روابط فراآتلانتیک خواند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, جهان, خبر, فرانسه, ناتو