واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه درباره آمادگی این کشور برای جنگ هسته‌ای، خواستار کمک تمامی طرفین شد تا به طور مشترک، به کاهش تنش‌های هسته‌ای کمک کنند. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره احتمال ... واکنش چین به اظهارات پوتین درباره آمادگی روسیه برای جنگ هسته‌ای

ادامه

امنیتی, تحلیل, تنش‌زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

در بیانیه CGT با اشاره به حادثه مرگ «ناهل» جوان رنگین پوست ساکن فرانسه، به اعتراضات پس از این حادثه اشاره شد. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه CGT، این اتحادیه در بیانیه‌ای خواستار رسیدگی شفاف به پرونده مرگ جوان فرانسوی و توقف خشونت‌ها و مماشات با معترضان ... کنفدراسیون سراسری کارگران فرانسه: فراخوان‌های ساختگی برای تخریب اموال مردم از سوی نهادهای امنیتی فرانسه را محکوم می‌کنیم

ادامه

اروپا, بیانیه, تنش‌زدایی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب اروپا, فرانسه, کارگری

در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

چند روز بعد از سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در راستای تنش زدایی با پکن، یک ناو اتمی نیروی دریایی ایالات متحده در اقدامی تنش زا وارد آب‌های ویتنام شد. به گزارش خبرگزاری فارس، تنها چند روز بعد از سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به چین و تلاش برای تنش زدایی با پکن، ... در اقدامی تنش‌زا با چین، ناو اتمی آمریکا وارد ویتنام شد

ادامه

آمریکا, تایوان, تنش‌زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, ویتنام

آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز با اشاره به دیدارهای سطح بالا در روزهای اخیر بین رهبران چین و استرالیا نوشت: یخ‌ها در روابط دوجانبه پکن و کانبرا در حال آب شدن است؛ کانبرا باید در روابط خود با چین و آمریکا، از عقلانیت درستی پیروی کند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز در ... آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

ادامه

استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, امریکا, اندونزی, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

وزیرخارجه اسبق آمریکا: روابط پکن-واشنگتن باید روی ریل صحیح بازگردد

«هنری کسینجر» وزیر امورخارجه اسبق آمریکا گفت روابط آمریکا و چین که در دولت قبلی آمریکا به ریاست ترامپ دچار تنش و اختلافات عمیق شده باید به مسیر درست بازگردد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

لاوروف: امکان وقوع جنگ اتمی باید از بین برود

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از سیاست‌های غرب و آمریکا در عرصه کنترل تسلیحات اعلام کرد که باید تلاش کنیم تا امکان وقوع جنگ اتمی از بین برود.

 

به گزارش ایرنا از وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در پیامی به شرکت کنندگان در مراسم گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا که در ژاپن برگزار شد خاطرنشان کرد: امسال هفتاد و پنجمین سالگرد پایان خونین‌ترین جنگ در تاریخ بشر است و در این پیوند نه فقط به نتایج آن می‌پردازیم بلکه قربانیان انسانی آن را به یاد می‌آوریم.

 

وی یادآوری کرد: آمریکا روز ششم اوت به هیروشیما حمله اتمی کرد و پس از سه روز ناگازاکی را با بمب اتمی مورد حمله قرار داد. تا امروز مردم جهان با درد قربانیان بیگناه این دو فاجعه را به یاد می‌آورند. حتی با آگاهی کامل از منشاء جنگ دوم جهانی به زحمت می‌توان استدلال‌های افرادی را که این عمل ضدبشری را مرتکب شدند، را بطور کامل درک کرد.

 

وزیر خارجه روسیه گفت: تجزیه و تحلیل بیطرفانه این رویداد هولناک ماه اوت سال ۱۹۴۵ این واقعیت را تایید می‌کند که در پایتخت‌های قدرت‌های پیشروی جهانی در آن زمان نمی‌توانستند این نکته را ندانند که جنگ دوم جهانی به پایان رسیده بود.

 

«پیشروی ارتش سرخ شوروی در خاور دور در چارچوب توافق‌های اتحادی نه فقط چین و کره را ازاد کرد بلکه انگیزه ادامه جنگ را از ژاپن گرفت. در چنین شرایطی بمباران‌های اتمی آمریکا قدرت نمایی و آزمایش جنگی سلاح اتمی بر ساکنان غیرنظامی بود. ایالات متحده آمریکا نخستین و یگانه کشوری است که این گونه سلاح کشتار جمعی را بکار گرفت.»

 

لاوروف در پیام خود خاطرنشان کرد: روسیه به عنوان کشور دارای سلاح اتمی، مسئولیت خود برای امنیت بین‌المللی و ثبات جهانی و منطقه‌ای را می‌پذیرد. ما می‌دانیم استفاده از سلاح اتمی چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد. کشور ما سیاست حفظ صلح و خودداری از رویارویی و مناقشه در امور بین‌المللی را دنبال می‌کند.

 

وی در بخش دیگری خاطرنشان کرد: امروز با نگرانی شدید شاهد وخامت وضع سیستم کنترل تسلیحات، نابودی قراردادها و نادیده گرفتن اصول لطمه نزدن به امنیت کشورها و افزایش قابل توجه ریسک اتمی هستیم.

 

«تغییرات نگران کننده در دکترین‌های و اصول سیاسی به سوی مجاز بودن بکارگیری سلاح اتمی به عنوان وسایل جنگی رخ می‌دهد.»

 

لاوروف تصریح کرد: باید ریسک برخورد نظامی بین قدرت‌های اتمی و امکان آغاز جنگ اتمی را از بین‌برود. اعتقاد راسخ داریم که در چنین جنگی، طرف پیروز نخواهیم داشت و هیچگاه نباید آغاز شود. ما به همه قدرت‌های هسته‌ای پیشنهاد می‌کنیم که بطور رسمی پایبندی خود را به چنین تعهدی اعلام‌کنند.

 

وی در ادامه پیام خود خاطرنشان کرد: با تلاش برای آزادسازی جهان از تهدیدهایی که سلاح‌های کشتار جمعی بوجود می‌آورند ما بر تعهدات خود در چارچوب ان پی تی تاکید می‌کنیم و در این پیوند بر تمدید پیمان استارت-۲ اصرار داریم.

 

پیمان استارت-۲ یا پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی در سال ۲۰۱۰ بین روسیه و آمریکا امضا شد و شش ماه به پایان اعتبار آن زمان مانده است.

 

لاوروف در ادامه پیم خود نوشت: در شرایط پایان اعتبار قرارداد منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد که با تلاش طرف آمریکایی صورت گرفت، روسیه بطور یکجانبه متعهد شد تا موشک‌های زمینی کوتاه و میان برد در آن مناطق جهان که هنوز  چنین تسلیحاتی ازسوی آمریکا استقرار نیافته است، مستقر نکند.

 

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر آمادگی روسیه برای مذاکره سازنده در این عرصه گفت: در این پیوند گفت وگوی مشروح درباره مسائلی که بدون حل آنها ایجاد شرایط مساعد برای پیشبرد خلع سلاح اتمی ممکن نیست، ضروری است.

 

« ازجمله این مسائل، استقرار اجزای سامانه جهانی پدافند موشکی آمریکا، طراحی تسلیحات پیشرفته تهاجمی و نظامی سازی فضا و خودداری آمریکا از تصویب قرارداد منع آزمایشات اتمی از سوی آمریکا است.»

 

لاوروف در پایان تصریح کرد: با تلاش‌های جمعی باید تضمین کنیم که هیچگاه فاجعه‌های هیروشیما و ناگازاکی تکرار نشود.

 

براساس آمارهای منتشر شده حدود ۱۴۰ هزار نفر در بمباران شهر هیروشیما و ۷۰ هزار نفر در حمله اتمی به ناگازاکی کشته شده‌اند.

روسیه درمقابل تنش‌‌آفرینی آمریکا؛ همکاری با چین را مهمترین عامل درثبات بخشیدن به شرایط جهان می‌دانیم

روسیه اعلام کرد که تنش در روابط با پکن که توسط واشنگتن تحریک شده، علاوه بر آنکه به آمریکا و چین آسیب می‌رساند، روابط خارجی را نیز به شدت پیچیده می‌کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تشنج زدایی, جهان, خبر, روسیه

عمران‌خان: ترامپ بداند، جنگ با ایران فاجعه‌بار خواهد بود

نخست وزیر پاکستان با یادآوری تلاش‌های این کشور برای رفع تنش‌های آمریکا و عربستان با ایران، به جلسه روز گذشته خود با دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت: هرگونه درگیری با ایران برای پاکستان و منطقه فاجعه‌بار خواهد بود.

ادامه

افغانستان, امریکا, ایران, پاکستان, تشنج زدایی, جنوب آسیا, جهان, چین, خبر, سوئیس, عربستان سعودی, هندوستان

آغاز گفتگوهای راهبردی فرانسه و روسیه برای حفظ توافق اتمی با ایران و صلح در شرق اوکراین

وزرای امور خارجه و دفاع فرانسه و روسیه برای نخستین بار پس از هفت سال در مسکو گردهم آمدند تا در چارچوب “شورای همکاری‌های روسیه – فرانسه در مسائل امنیتی” در ترکیب ۲+۲، با یکدیگر مذاکره کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, اوکراین, ایران, تشنج زدایی, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, فرانسه