پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

حضور داعش در شمال افغانستان باعث نگرانی جدی کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی است

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نشست وزرای امور خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان از تقویت مواضع سازمان افراطی و تروریستی داعش در مناطق شمالی افغانستان ابراز نگرانی کرد.

 

وزیر خارجه روسیه افزود: تمام وزرا در این نشست در خصوص ضرورت تثبیت وضعیت در افغانستان و ورود داعش به این کشور از جمله از سوریه و عراق ابراز نگرانی کردند.

 

وی در ادامه گفت: ایجاد جای پای و تقویت مواضع توسط این سازمان تروریستی در مناطق شمالی افغانستان در همسایگی با منطقه مسئولیت پیمان امنیت جمعی باعث نگرانی جدی کشورهای عضو شده است.

 

لاوروف تصریح کرد: تمام کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در تقویت مرز تاجیکستان با افغانستان به «دوشنبه» کمک های لازم را ارائه خواهند کرد.

 

وی گفت: تمام اقدامات پیش بینی شده در حوزه دفاعی، خدمات ویژه، وزارت کشور، مرزبانان از جمله برگزاری عملیات ضد قاچاق مواد مخدر ادامه خواهد یافت و توافقات مربوطه در این خصوص پا برجا می مانند.

 

وزیر امور خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد: مسکو فعالیت در زمینه جلب «طالبان» برای انجام مذاکرات مستقیم با «کابل» را ادامه خواهد داد اما فعلا چنین گفت‌وگویی صورت نگرفته است.

 

طبق گفته لاوروف، رؤسای نهادهای دیپلماتیک کشورهای پیمان امنیت جمعی از درخواست رئیس جمهور افغانستان برای گفت‌وگوی مستقیم با طالبان حمایت کردند.

 

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال ۱۹۹۲ و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد.

 

این کشورها در سال ۲۰۰۲ تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند. بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند. این سازمان در دوم دسامبر ۲۰۰۴ به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

 

اهداف تشکیل این سازمان، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگهداشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شده است.

فارس

کرزای نیز خواستار تغییر نظام انتخابات پارلمانی افغانستان شد

حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان ضمن دیدار با نمایندگان ۲۸ حزب و جریان سیاسی افغانستان از طرح آن‌ها برای تغییر نظام انتخابات پارلمانی و تعیین سهمیه مشخص برای احزاب حمایت کرد.

ادامه

افغانستان, جهان, خبر

نماینده پارلمان افغانستان: وابستگی نظامی به آمریکا مانع برقراری صلح است

یک نماینده پارلمان افغانستان با اشاره به وخامت فزاینده اوضاع امنیتی این کشور تاکید کرد؛ تا زمانی که نیروهای امنیتی این کشور به آمریکا وابسته باشند صلح در افغانستان برقرار نخواهد شد.

ادامه

افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر