اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

لاوروف: آمریکا باید به تاراج ثروت‌های طبیعی سوریه پایان دهد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با بیان این‌که تهدید داعش در سوریه و عراق بطور جدی افزایش نیافته است، گفت که روسیه از این دو کشور در سرکوبی تروریست‌ها حمایت می‌کند و آمریکا باید به تاراج ثروت‌های طبیعی سوریه پایان دهد و بجای آن به مبارزه با تروریست‌ها بپردازد.

 

به گزارش ایرنا، لاوروف روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که تحرکات داعش و نفوذ ان در عراق و سوریه افزایش یافته آیا از نظر روسیه این مساله برای منطقه خطر جدی محسوب می‌شود؟ گفت: فکر نمی‌کنم که تهدید داعش در عراق و سوریه بطور جدی افزایش یافته باشد.

 

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: در این دو کشور از تحقق و اجرای طرح های خلافت که از سوی گروه تروریستی داعش طراحی شده بود، جلوگیری شده است.

 

وی افزود: از تلاش های دولت عراق برای نابودی باقی مانده گروه های تروریست‌ ها حمایت می‌کنیم. همین رویکرد را در مورد سوریه داریم.

 

لاوروف گفت: روسیه که بطور قانونی و به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور دارد به نیروهای امنیتی و ارتش این کشور برای قلع و قمع تروریسم در سراسر قلمرو آن کمک می‌کند.

 

وی ادامه داد: در سوریه نه فقط داعش بلکه گروه‌های تروریستی دیگر در وهله اول جبهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی همدست آن فعالیت می‌کنند.

 

آمریکا و متحدانش در سوریه به مبارزه با تروریست‌ها بپردازند

 

لاوروف در ادامه سخنان خود گفت که آمریکا و متحدان این کشور در ائتلاف به اصطلاح ضدتروریستی در سوریه که بهانه‌ای برای حضور غیرقانونی در خاک سوریه است، باید در وهله اول به نابودی این تهدید و نه اشغال بخش قابل توجهی از خاک سوریه و تاراج ثروت‌های طبیعی این کشور بپردازند.

 

انتقال نیروهای داعش به افغانستان 

 

لاوروف در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی گفت: در مورد تهدید داعش در منطقه باید به این تهدیدی که متوجه افغانستان است اشاره کنم که تروریست های داعشی به این کشور گسیل می‌شوند.

 

وی افزود: آنها با استفاده از فرصت پیش آمده بر اثر طولانی شدن روند تامین مقدمات گفت و گوهای صلح به نفوذ به افغانستان می‌پردازند. افراد در بین هیات حاکمه افغانستان که سعی دارند این روند را به طول بیانجامد باید در مورد پیامدهای اقداماتشان در مورد میهن خود خوب فکر کنند.

 

وزیر خارجه روسیه گفت: تروریست‌های داعشی به دلیل رفتار غیرمسوولانه برخی از مقام‌های دولت افغانستان، خروج شتاب زده نیروهای ناتو از این کشور بدون این‌که در مورد اجرای اهداف خود در این کشور گزارش دهند، مناطق افغانستان در وهله اول مناطق شرق این کشور و در مرز کشورهای متحد ما (در آسیای مرکزی) را تحت کنترل خود در می‌آورند.

 

وی ادامه داد: ما در کانال های دوجانبه و چارچوب سازمان امنیت جمعی رایزنی‌هایی را داریم  تا کشورهای همسایه در آسیای مرکزی را از این تهدید بسیار جدی دور و در برابر آن دفاع کنیم.

 

لاوروف همچنین به ضرورت خودداری از طولانی کردن روند مذاکرات صلح در افغانستان و کسب توافق در مورد دولت انتقالی در این کشور اشاره و خاطرنشان کرد که روسیه تلاش می‌کند این پیام را به شرکای خود از جمله در چارچوب گروه آمریکا، چین و پاکستان برساند.

دربارهٔ نگاه مقابله‌جویانهٔ آمریکا و ناتو به چین

روز دوشنبه ۲۴ خرداد، نشست سران کشورهای عضو ناتو- سازمان پیمان اطلس شمالی- در بروکسل (بلژیک) برگزار شد که در آن از برنامهٔ ناتو-۲۰۳۰ رونمایی شد.

ادامه

اروپا, اسراییل, امریکا, انگلستان, ایتالیا, بلژیک, پاکستان, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه, ژاپن, سوئد, فرانسه, کانادا, ناتو, نروژ, هندوستان