پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

لاوروف؛ حضور داعش در شمال افغانستان امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف از گسترش گروهک تروریستی “داعش” در ایالات واقع شمال افغانستان هشدار داد وگفت این حضور امنیت بین‌المللی را به چالش می کشد.

 

لاوروف در نشست بین‌‌المللی درباره افغانستان در تاشکند گفت: صرفنظر از راهبردهایی که در پایتخت های خارجی درباره اوضاع داخلی افغانستان تعیین می شود، آشکار است نمی توان مناقشه داخلی افغانستان را با نیروی نظامی حل و فصل کرد.

 

به گفته لاوروف شرایط افغانستان به علت فعالیت های فزاینده طالبان و تروریست های داعش بدتر شده است.

 

لاوروف افزود: شرایط در افغانستان بدتر شده است چون هیچ فرایند صلحی درون این کشور وجود ندارد. طالبان به اقدامات نظامی و خرابکارانه خود همچنان ادامه می دهد. حضور فزاینده تروریست های داعش به خصوص در استانهای شمالی افغانستان، نگرانی های ویژه ای ایجاد کرده است.

 

 

هدف از برگزاری نشست بین المللی بررسی اوضاع افغانستان در تاشکند دستیابی به یک موضع جدی و منسجم در رابطه با شروع گفتگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و گروه تندروی طالبان است.

 

 

وزارت امور خارجه روسیه پیشتر در بیانیه ای تاکید کرد ما بر اراده خود برای ارتقای تعامل با افغانستان در مبارزه با تهدید تروریسم و قاچاق مواد مخدر و همکاری نزدیک با شرکای منطقه ای خود تاکید می کنیم. ما به کمک های خود به افغانستان برای تشکیل یک ارتش قدرتمند و نیروی پلیس کارآزموده و همچنین آموزش نیروهای ارتش و پلیس افغانستان در مراکز آموزشی خود ادامه می دهیم.

 

لاوروف در واکنش به اقدام شماری از کشور‌های اروپایی دراخراج سفرای روسیه گفته است: مسکو به وقاحت غرب در پی اخراج دیپلمات‌هایش پاسخ خواهد داد.

 

وی در نشست مطبوعاتی در شهر تاشکند ازبکستان گفت: بدون هیچ شکی، ما پاسخ خواهیم داد. هیچ کس چنین وقاحتی را تحمل نخواهد کرد و ما نیز قطعا نمی‌پذیریم.

 

وزیر خارجه روسیه گفته است اوضاع در خصوص مسموم کردن افسر اطلاعاتی سابق روسیه نشان می‌دهد نخبه‌های حاکم در غرب صدای ملت را نشنیده‌اند.

سانا

ریاست جمهوری افغانستان؛ نشست سه جانبه آمریکا، روسیه و افغانستان

روسیا الیوم، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «سرگئی لاوروف » وزیر خارجه روسیه در دیدار با «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه مقامات افغان، آمریکایی و روسی را مطرح کرد و اشرف غنی نیز از این پیشنهاد استقبال کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر, روسیه

حملات هوایی آمریکا و ناتو عامل افزایش تلفات غیرنظامیان افغانستان

به نقل از روزنامه «ویسا»، شماری از نمایندگان در نشست امروز پارلمان افغانستان تاکید کردند حملات هوایی و عملیات نیروهای ویژه در شرق افغانستان سبب افزایش تلفات غیرنظامیان شده است.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, ناتو

افزایش شمار نظامیان امریکا، ناتو و آلمان در افغانستان

سرپرست وزارت دفاع آلمان چندی پیش در سفر به افغانستان از احتمال افزایش نظامیان آلمانی به این کشور سخن گفته بود اما به تازگی تاکید کرده که شمار نظامیان آلمانی در این کشور به هزار و ۳۰۰ نظامی افزایش خواهد یافت.   به نقل از «دویچه وله»، «اورزولا فون دیرلاین» سرپرست وزارت دفاع آلمان اعلام ... افزایش شمار نظامیان امریکا، ناتو و آلمان در افغانستان

ادامه

افغانستان, المان, امریکا, جهان, خبر, ناتو

«جنبش گذار» و ادامه شمارش معکوس پایان عمر حکومت وحدت ملی در افغانستان

نهاد سیاسی جنبش گذار ضمن تاکید بر شمارش معکوس پایان عمر حکومت وحدت ملی در افغانستان بار دیگر اعلام کرد که دولت کنونی دستاوردی نداشته است و باید زمینه انتقال قدرت فراهم شود.

ادامه

افغانستان, جهان, خبر