هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

لاورنتیف: سوریه دیر یا زود پاسخ حملات اسرائیل را می‌دهد

فرستاده رئیس‌جمهوری روسیه به سوریه از اسرائیل خواست حملاتش به سوریه را متوقف کند. او همچنین اشاره کرد، روسیه از مذاکرات بین کردها و دولت دمشق حمایت می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به سوریه در پایان اجلاس دو روزه روند آستانه در سوچی گفت: صبر سوریه دیر یا زود تمام می‌شود و به این حملات مکرر پاسخ می‌دهد این اتفاق عواقبی خواهد داشت که هیچ‌کس نمی‌خواهد لذا از اسرائیل می‌خواهم حملاتش را متوقف کند.

 

لاورنتیف همچنین اشاره کرد، روسیه از مذاکرات بین کردها و دولت سوریه حمایت می‌کند و از دو طرف می‌خواهد راه حل‌های میانه‌ای در پیش بگیرند.

 

او اضافه کرد: ما در امور داخلی سوریه مداخله نمی‌کنیم. اما اجازه هم نخواهیم نهادهای این کشور فروبپاشند.

 

لاورنتیف درباره حضور آمریکا در سوریه هم گفت: روسیه از همکاری با آمریکا در حل و فصل بحران سوریه استقبال می‌کند.

 

او با اشاره به اینکه موضوع همکاری بین‌المللی بسیار مهم است، افزود: ما از مذاکره با شرکای آمریکایی استقبال می‌کنیم در حالیکه موضع واشنگتن در قبال سوریه هنوز نهایی نشده است و نیاز به زمان بیشتر وجود دارد. اما امیدواریم با آنها در آینده مذاکره سازنده داشته باشیم البته اگر با احزاب‌شان آمادگی‌ای در این باره نشان دهند.

 

فرستاده پوتین در عین حال اشاره کرد: مسکو حضور نظامی آمریکا در سوریه را که آن را غیرقانونی می‌داند، نمی‌پذیرد، همچنین نمی‌پذیرد آمریکا به غارت منابع طبیعی سوریه بپردازد.

 

دیپلمات روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد دولت جدید تحریم‌های تحمیل شده بر دمشق را کاهش دهد.

 

.

محورهای بیانیه پایانی نشست “آستانه”

 

کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) در بیانیه‌ پایانی خود به بررسی مهمترین مسائل مربوط به سوریه از جمله میادین نفتی این کشور و حملات اسرائیل پرداختند.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) در بیانیه‌ پایانی خود تاکید کردند که میادین نفتی سوریه تنها متعلق به این کشور است.

 

در این بیانیه که الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه به سوریه آن را در جلسه عمومی قرائت کرد، آمده است: ما مجدداً بر مخالفت خود با تصرف، مصادره غیرقانونی و غارت درآمدهای نفتی سوریه تاکید می‌کنیم.

 

در این بیانیه همچنین آمده است، کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه بر سر برقراری امنیت و ثبات طولانی‌مدت در شمال شرق سوریه براساس حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی آن به اتفاق نظر رسیدند.

 

در بیانیه مذکور آمده است: ما مخالفت خود را با تمامی تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت جدید از جمله ابتکارعمل‌های غیرقانونی به بهانه مبارزه با تروریسم اعلام کرده و بر عزم خود برای مقابله با طرح‌های جدایی‌طلبانه از طریق رود فرات که هدف آن از بین بردن وحدت و تمامیت ارضی سوریه بوده و امنیت ملی کشورهای همسایه را تهدید کرده و منجر به افزایش اقدامات خصمانه علیه غیرنظامیان می‌شود، تاکید می‌کنیم.

 

از سوی دیگر، کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه در بیانیه پایانی خود تداوم حملات اسرائیل به سوریه که ناقض قوانین بین‌المللی و انسانی است را محکوم کردند.

 

در این بیانیه آمده است: ما تداوم حملات نظامی “اسرائیل” علیه سوریه که ناقض قوانین بین‌المللی و انسانی است و ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند، محکوم کرده و خواستار توقف اینگونه حملات هستیم.

 

از سوی دیگر، روسیه، ترکیه و ایران در بیانیه پایانی خود بر مخالفتشان با هرگونه مداخله خارجی در فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی سوریه از جمله تلاش‌های خارجی برای تحمیل جدول زمان‌بندی جهت پایان فعالیتش تاکید کردند.

 

این سه کشور تضمین کننده روند آستانه از تصمیم خود مبنی بر حمایت از فعالیت این کمیته از طریق همکاری و هماهنگی بی‌وقفه با طرف‌های سوری و اعضای کمیته تدوین قانون اساسی و نیز گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه خبر دادند.

 

در این بیانیه آمده است، دور بعدی مذاکرات چارچوب آستانه در خصوص سوریه در شهر نور سلطان، پایتخت قزاقستان در اواسط سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود.

 

نمایندگان روسیه، ترکیه و ایران در بیانیه مشترک خود در پانزدهمین نشست بین‌المللی سوریه در چارچوب روند آستانه ضمن تاکید بر پایبندی ثابت خود به وحدت و تمامیت ارضی سوریه هرگونه طرح با هدف تضعیف حاکمیت این کشور را محکوم کردند.

 

این سه کشور بر پایبندی ثابت خود به استقلال سوریه و تمامیت ارضی آن و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد و نیز لزوم احترام و اجرای این اصول از سوی تمامی طرف‌ها تاکید کردند.

 

ایران، روسیه و ترکیه مجدداً بر عزم خود مبنی بر مبارزه با تمامی اشکال تروریسم و مقابله با طرح‌های جدایی‌طلبانه که هدف آن تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است و امنیت ملی کشورهای همسایه را تهدید می‌کند، تاکید کردند.

 

این سه کشور ضمن ابراز نگرانی خود نسبت به اقدامات و عملیات جنگی علیه غیرنظامیان شمال شرقی سوریه، مخالفت خود را با چپاول درآمدهای نفتی جمهوری عربی سوریه و انتقال آن به نفع طرف‌های دیگر اعلام کردند.

 

این سه کشور بر پایبندی خود به دنبال کردن روند سیاسی طولانی‌مدت و قابل اجرا توسط خود سوری‌ها به کمک سازمان ملل بر اساس قطعنامه‌ ۲۲۵۴ شورای امنیت تاکید کردند.

 

همچنین منابع مطلع از جزئیات نشست “آستانه ۱۵” گفتند، کشورهای ضامن با تمدید توافقنامه آتش‌بس در ادلب واقع در شمال سوریه موافقت کردند.

لوموند: حملۀ راکتی به مواضع آمریکا در عراق، نخستین پیام شبه‌نظامیان طرفدار ایران به جو بایدن است

به دنبال حملۀ راکتی به فرودگاه اربیل و کشته شدن یک کارمند غیرنظامی، آنتونی بلینکن وزیر خارجۀ آمریکا اخطار داد که مسئولان این حمله باید حساب پس بدهند.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, سازمان ملل, عراق, مقاله

عضو کمیسیون امنیت عراق: قدرتهای بزرگ از داعش برای برهم زدن امنیت منطقه حمایت می‌کنند

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز (سه شنبه) گفت که برخی قدرت‌های بزرگ از باقی مانده گروه تروریستی «داعش» برای برهم زدن امنیت و ثبات منطقه حمایت می‌کنند.

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سوریه, عراق