راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

قیمت اجناس بعد از حذف چهار صفر از پول ملی

در صورت اجرایی شدن مصوبه اخیر هیات دولت مبنی حذف چهار صفر از پول ملی، قیمت‌ انواع کالا و خدمات براساس واحد پولی جدید محاسبه خواهد شد. در این حالت قیمت کالاهایی همچون نان و بنزین به یک تومان تغییر می‌کند و برای خرید یک کیلوگرم گوشت قرمز باید ۱۰۰ تومان پرداخت کرد.

 

روز گذشته چهارشنبه علی ربیعی سخنگوی دولت از تصویب کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در جلسه چهارشنبه هیات دولت خبر داد و گفت: جزئیات این لایحه در جلسات آتی دولت بررسی می‌شود و سعی می‌کنیم لایحه را با دوفوریت به مجلس ارسال کنیم.

 

در صورت تصویب نهایی و اجرایی شدن این مصوبه و در نتیجه حذف چهار صفر از پول ملی، قیمت انواع کالا و خدمات با واحد پولی جدید محاسبه خواهد شد.

 

در جدول زیر به صورت فرضی قیمت فعلی برخی کالاها و خدمات اساسی در حالت حذف چهار صفر از پول ملی؛ محاسبه شده است:

 

در این حالت قیمت کالاهایی همچون نان و بنزین به یک تومان تغییر می‌کند و برای خرید یک کیلوگرم گوشت قرمز باید ۱۰۰ تومان پرداخت کرد.

 

با اجرایی شدن این مصوبه، حداقل حقوق کارگران ۱۵۰۰ تومان و حداقل حقوق کارمندان نیز ۱۷۰۰ تومان خواهد بود.

ایسنا

فرشاد مومنی: منافع ملی غریب‌ترین عنصر کشور شده است

استاد دانشگاه علامه اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ دلارهای دولتی و ریال‌های سوبسیدی اعطا شده به صنعت خودروسازی با هیچ رشته فعالیتی قابل مقایسه نیست، با این وجود پرسش این است که این ماجرای رانتی قیمت‌ها از تولید تا بازار چیست؟

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, فساد, گفتگو