چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

حزب کمونیست ژاپن برای اولین بار یک رفیق زن، «توموکو تامورا»، را به‌مقام رهبری برگزید

حزب کمونیست ژاپن به‌تازگی با برگزیدن نخستین رهبر زن تاریخ‌ساز شد. نمایندگان حزبی در بیست‌ونهمین کنگرهٔ این حزب، روزهای پایانی دی‌ماه ۱۴۰۲، رفیق “توموکو تامورا” را به‌مقام رهبر جدید کمیتهٔ اجرایی حزب کمونیست ژاپن برگزیدند. او به‌جای رفیق “کازو شیی”، رهبر دیرین حزب کمونیست ژاپن، که از این پس ریاست نشست های کمیته مرکزی را ... حزب کمونیست ژاپن برای اولین بار یک رفیق زن، «توموکو تامورا»، را به‌مقام رهبری برگزید

ادامه

آمریکا, احزاب کمونیستی و کارگری, انگلیس, برزیل, جنبش دانشجویی, ژاپن, سوسیالیسم, شرق آسیا, شیلی, فرانسه, کارگران, کمونیسم, کوبا, لائوس, ویتنام

پوتین در گفت‌وگو با تاکر کارلسون؛ غرب از یک چین قوی بیشتر از یک روسیه قوی می‌ترسد

«تاکر کارلسن»، چهره رسانه‌ای آمریکایی چند روز پیش گفت‌وگویی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه انجام داد. در این گفت‌وگو که شب گذشته از سوی کاخ کرملین در رسانه اجتماعی ایکس پخش شد، پوتین به بیان دیدگاه‌هایش درباره جنگ اوکراین و رابطه با غرب پرداخت. به گزارش ایسنا، تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار، مصاحبه خود با ولادیمیر پوتین، ... پوتین در گفت‌وگو با تاکر کارلسون؛ غرب از یک چین قوی بیشتر از یک روسیه قوی می‌ترسد

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اقتصادی, اوکراین, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, چین, دیدگاه, روسیه, صلح, قفقاز, گرجستان, لتونی, لهستان, مصاحبه و گفتگو, نئونازیسم, ناتو

قطعنامۀ هجدهمین کنگرۀ حزب کمونیست فدراسیون روسیه به‌‌ سوی سوسیالیسم، علیه فقر و بی‌عدالتی

در پایان قرن بیستم، کشور ما را وادار ساختند که از روش‌های سوسیالیستی اقتصادی امتناع ورزد. در نتیجۀ آن، خسارت‌های سنگینی بر خلق‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق وارد گردید. بر اساس معیار سطح زندگی، اکنون روسیه در بین ۱۴۲ کشور در ردیف نودمین قرار دارد. ششمین سالِ متوالی است که فقر در کشورِ ما رو به افزایش است. یک پنجم جمعیت کشور درآمدی کمتر از ۱۵ هزار روبل در ماه دارند (کمتر از ۲۰۰ دلار). این درآمد کمتر از هزینه در نظر گرفته شده برای نگهداری یک زندانی در روسیه است. بدتر از همه، اهالی مناطق کورگان، کاراچایِوا- چرکس، اینگوش، کالمیک و جمهوری آلتای زندگی می‌کنند.

 

تمامی نشانه‌های دولتِ اجتماعی در روسیه از بین رفته است. ۳۵ میلیون بیکار به زحمت از طریق درآمدهای تصادفی امرار معاش می‌کنند. آنوقت دولت از آنها مالیات هم اخذ می‌کند تا باقیمانده را نیز بگیرد. روستائیان دهات روسیه را ترک می‌کنند. وقتی کار نیست، یعنی وسیله‌ای برای زنده ماندن وجود ندارد. اقتصاد روستاها ویران گشته است. زیربناها فروریخته است. فقر، بی‌قانونی و حسِ زائد بودن، روستاهای روسیه را نابود کرده است. در روسیه ”فرزندانِ جنگ” در فقر و بی‌قانونی به سر می‌برند. این آن‌ها بودند که دارائی و ثروتِ ملّی را آفریدند، ثروتی که توسط گروهی اندک از نخبگانِ متمول تصاحب شد. خودِ قهرمانانِ کار در فقر و نداری می‌میرند. فراکسیون حزب کمونیست روسیه در مجلس ۹ بار طرحِ لایحۀ قانونی در رابطه با ”فرزندان جنگ“ را به مجلس ارائه داد. اما فراکسیون حزب ”روسیۀ واحد”مانع از تصویب آن شد.

 

با پافشاری حزب کمونیست، مجلس لایحۀ قانونی در مورد تغذیۀ در مدارس را تصویب نمود. اما برای عملی کردن آن، مبلغ شرم آور ۵۰ تا ۷۰ روبل برای هر کودک در روز تعیین گردید. زندگیِ اکثریتِ مطلقِ شهروندانِ هر روز بدتر می‌شود. در نتیجه، مهاجرت و مرگ و میر افزایش می‌یابد. اگر در دورانِ شوروی جمعیت روسیه دو برابر گردید، اکنون فقط در ۲ سالِ اخیر، کشورمان یک میلیون از شهروندان خود را از دست داده است. در طیِ ۳۰سالِ گذشته، ده‌ها میلیون نفر قربانی این شرایط گردیده اند. ما قاطعانه اعتقاد داریم، مشکلاتی که برقراری مجددِ سیستم سرمایه داری در روسیه به وجود آورده، قابلِ حلّ است. دولت منابعِ مالیِ کافی در اختیار دارد، اما آنها را می‌دزدند و به خارج منتقل می‌کنند. در مدتِ ۲۰ سالِ گذشته، فقط به شکلِ رسمی، ۷۰۰ میلیارد دلار از کشور خارج گردیده است. یعنی بیش از ۵۰ تریلیون روبل. همچنین بر طبق اطلاعاتِ Global Financial Integrity، مبلغ ۷۸۲ میلیارد دلار، یعنی ۵۷ تریلیون روبل دیگر نیز به شکل غیر قانونی و با جعل اسناد از کشور خارج گردیده است. در جمع ۱۰۷ تریلیون روبل از کشور خارج شده که برابر است با ۵ سال بودجۀ کشورِ روسیه. دولت به جای رشد اقتصادی و مبارزه با سرقتِ سرمایه‌هایِ کشور، راهِ فروشِ اموالِ دولتی را در پیش گرفت و بانک‌ها و شرکت‌های بیمۀ خارجی را واردِ بازارِ داخلی کرد. اما برای اینکه زیان را دستآورد قلمداد کند، روش‌های محاسبۀ داده‌هایِ آماری را تغییر داد. اساساً آنچه اتفاق می‌افتد، جعل شاخص‌های اقتصادِ کلان است. نتایج خیلی زود آشکار گردید. خروج سرمایه در سالِ ۲۰۲۰ دو برابر شد و به ۴۸ میلیارد دلار رسید. در ۴ سالِ گذشته، تعداد شرکت‌ها در روسیه ۱.۳۶ میلیون عدد کاهش یافت. فقط در سال ۲۰۲۰ تعداد آنها ۲۴۰هزار عدد کمتر شد. با قاطعیت می‌توان ادعا کرد که در صورت ادامۀ چنین سیاستی، برنامۀ کاهش فقر عملی نخواهد گردید. در شرایط بحرانِ اقتصادی و تشدید تحریم‌هایِ اقتصادی، این امر به ویژه برای آیندۀ کشور بسیار خطرناک خواهد شد. حکومت اقدامی برای مقابله با این فاجعه انجام نمی‌دهد. قوانینی که احزاب مخالف به مجلس ارائه می‌دهند، سال‌ها است که بررسی نمی‌گردد. تخریب نهادهای اجتماعی و اقتصادی روسیه متوقف نشده است.

 

کنگرۀ هجدهمین حزب کمونیست فدراسیون روسیه ضرورت حلِ فوریِ مشکلاتِ تلنبار شده را یادآوری می‌کند. برای حلِ مشکلات رشدِ کشور، دولتِ مورد اعتمادِ خلق ضروری است. کاملاً واضح است که تیمِ اداره کنندۀ قدیمی با رهبری دولت، توان حلِ این مشکلات را ندارد. برای رهبری و ادارۀ کشور احتیاج به افراد جدیدی است که هم دیدگاه‌ها و برخوردهای نوین و هم برنامۀ واقعی برای خارج ساختن روسیه از بحران را داشته باشند. برای رشد اقتصادی کشور، اخراج سرمایۀ خارجی از سیستم بانکی، ملی کردن بانک‌ها و شرکت‌هایِ بیمه و برقراری سیاست پولی- اعتباری ملی ضرورت مبرم دارد. همزمان باید بسیاری از مالیات ها لغو گردیده و فضای مناسب برای ابتکارهای اقتصادی شهروندانِ خودی تامین شود. اخراجِ محتکران خارجی از شرکت های روسی که مشغول نابودی رقابت در بازارهای جهانی هستند، بسیار مهم است. وقت آن است که مانعِ از ثبت شرکت‌های روسی در خارج از کشور گردیده و به این وسیله از خروج سرمایه جلوگیری کرد.

 

دولت روسیه بیش از ۱۴۰ تریلیون روبل ذخیرۀ پولی دارد. این مبلغ می‌تواند به از بین بردنِ فقر کمک کند و محرک رشد اقتصادی گردد. اما برای این کار، ارادۀ سیاسی لازم است. حاکمیت کنونی به شکلِ دیگری عمل می‌کند. چیزهای بی‌ربطی نظیر بنیادِ رفاهِ ملی، مقررات بودجه، مازادِ بودجه و … تمامی این‌ها، موانعی در مقابل راه رشد کشورِ ما است. در روسیه چنان سیستم مالی ساخته‌اند که از یکسو خزانۀ دولت را و از سوی دیگر تحت عنوان مالیات‌ها و دیگر اخاذی ها، جیب شهروندان را خالی می‌کنند. با لغوِ این سیستمِ غارت گرانه، می‌توان برنامۀ جایگزینیِ واردات را عملی ساخت، هزاران موسسۀ صنعتی و ۵۰۰ موسسۀ بزرک کشاورزی را به کار انداخت، و در هر سال می‌توان بیش از یک میلیون محلِ کارِ جدید آفرید. چنین اقداماتی، افزایش بودجه را تضمین خواهد کرد؛ امکانِ افزایشِ دستمزدها و حقوقِ بازنشستگی، کمک به کودکان و افزایش کمک هزینۀ دانشجوئی را فراهم خواهد کرد؛ و سنِ بازنشستگی را پائین خواهد آورد. اینها، گذار به سیاست اجتماعی- اقتصادیِ نوین و افزایش سطح و کیفیت زندگی را امکان پذیر می‌کند. اینها امکان می‌دهد که از مشکلات اجتماعی رهائی یافت.

 

کنگرۀ حزب کمونیست فدراسیون روسیه به تمامی شهروندان روسیه مراجعه می‌کند و آنها را به حمایت از دیدگاه‌ها و خواسته‌هایِ عادلانۀ حزب برای آیندۀ نزدیک فرا می‌خواند. در یک کشور ثروتمند، مردم نباید فقیر باشند. وقتِ آن فرارسیده است که زندگی را به سمت و سوی بهتری تغییر دهیم. وقتِ گذار به سیاستِ سازندگی و پیشرفت فرا رسیده است. پیش به سویِ دولتِ موردِ اعتمادِ خلق و بازسازیِ سوسیالیسم در روسیه !

نامۀ مردم

هراس از حضور مردم در صحنه تحولات کشور!

گفت‌وگوی حمیدرضا جلائی‌پور، از چهره‌های شاخص گرایش موسوم به اصلاح‌طلبان حکومتی با سایت اینترنتی ” اعتماد”، پنجشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، از زاویه‌هایی گوناگون ‌تأمل‌برانگیز و شایستهٔ بررسی‌ است.  

ادامه

ایران, حقوق بشر, دیدگاه, سیاسی, عدالت اجتماعی, مقاله

ضرورتِ مقابله با راه اندازی حزب های فرمایشی و اپوزیسیون ملتزم به ولایت فقیه

۵۴ روز تا نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است و برای اکثر مردم روشن است که بار دیگر نامزدهای دستچین شده و مورد تأیید علی خامنه‌ای با انواع وعده‌های پرطمطراقِ دروغین برای گرم کردن تنور انتخابات به مرحلهٔ نهایی کارزار انتخابات وارد می‌شوند.

ادامه

امریکا, ایران, دیدگاه, سیاسی, مقاله

بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری: «نه» به ثبت اختراعِ واکسن

همه‌گیری کووید-۱۹ اکنون بیش از یک سال است که باعث فاجعه‌ای بزرگ شده است. در این مدّت، در بسیاری از کشورها، میلیون‌ها کارگر گرفتار این بیماری شده‌اند و سلامت، شغل، یا حتّیٰ جان خود را از دست داده‌اند.

ادامه

امپریالیسم, بیانیه, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سرمایه‌داری, کارگری, همبستگی