پکن: میزان بودجه نظامی درخواستی در آمریکا، نشانه اختلال روانی است

سخنگوی وزارت دفاع چین ضمن رد لفاظی‌های واشنگتن علیه پکن، میزان بودجه نظامی درخواستی واشنگتن از کنگره آمریکا را نشانه «اختلال روانی» دانست.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق آسیا, میلیتاریسم

مخالفت حزب سوسیال دموکرات آلمان با هدف ناتو برای افزایش بودجه نظامی

رئیس فراکسیون حزب دولتی سوسیال دموکرات آلمان خواستار رویگردانی از محقق کردن هدف مد نظر ناتو برای افزایش بودجه نظامی به ۲ درصد تولید ناخالص ملی شده و در این راستا از مواضع حزب سبز حمایت کرد.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکا, جهان, خبر, روسیه, غرب اروپا, میلیتاریسم, ناتو

قدرت نظامی چین چالشی برای آمریکا

اگرچه چین در حال حاضر رتبه سوم قدرت نظامی جهان را دارد اما این کشور هم اکنون نیز در برخی از شاخص ها مانند کشتی سازی از آمریکا جلو است و در نظر دارد تا اواسط قرن جاری به یک ارتش «مدرن و در کلاس جهانی» تبدیل شود.

 

به گزارش ایرنا، ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) علاوه بر کمیسیون مرکزی نظامی و چندین واحد جزئی زیر نظر آن، دارای پنج شاخه نیروی زمینی، دریایی، هوایی، موشکی و حمایت استراتژیک است. ارتش آزادیبخش خلق چین بزرگترین نیروی نظامی جهان است و دومین بودجه بزرگ دفاعی جهان را دارد. ارتش چین یکی از سریعترین نیروهای مدرنیزه و سومین قدرت نظامی جهان به حساب می‌اید.

 

گزارش «Global Fire Power» پایگاه ویژه رصد قدرت های نظامی جهان براساس آمار سال ۲۰۲۱ میلادی و بر اساس تعداد نظامیان در حال خدمت، نیروهای احتیاط، نیروهای هوایی، زمینی و دریایی و تعداد فرودگاه های قابل استفاده نشان می دهد ارتش های آمریکا، روسیه و چین به ترتیب در رتبه های اول، دوم و سوم قرار دارند.

 

بر اساس این گزارش، جمعیت چین یک میلیارد و ۳۹۴ میلیون نفر است که از این تعداد ۷۵۳ میلیون نفر نیروی انسانی فعال هستند. شمار نیروهای نظامی در حال خدمت چین ۳ میلیون و ۳۵۵ هزار تن و نیروهای احتیاط  آن ۵۱۰ هزار نفر هستند.

 

ارتش چین بیش از ۳ هزار و ۲۶۰ هواپیمای نظامی از جمله یک هزار و ۲۰۰ جنگنده و ۳۷۱ هواپیمای تهاجمی دارد و همچنین دارای ۹۰۲ بالگرد نظامی از جمله ۳۲۷ بالگرد تهاجمی است.

 

این ارتش ۳ هزار و ۲۰۵ تانک و بیش از ۳۵ هزار دستگاه خودروی زرهی دارد. همچنین بیش از یک هزار و ۹۷۰ تانک خودکششی، یک هزار و ۲۳۴ توپخانه میدانی و ۲ هزار و ۲۵۰ سامانه موشک انداز در اختیار دارد.

 

از نظر قدرت دریایی، ناوگان دریایی چین متشکل از ۷۷۷ شناور دریایی است که شامل دو ناو هواپیمابر، ۷۹ زیردریایی، ۵۰ ناوشکن، ۴۶ ناوچه و ۳۶ کشتی مین روب است.

 

با این حال وزارت دفاع آمریکا در گزارشی آورده است که چین هم اکنون در حوزه‌های مشخصی مثل کشتی‌سازی از آمریکا پیش افتاده است. چین بزرگ‌ترین ناوگان در جهان را دارد، به‌طوری که رزم ناوهای این کشور حدوداً ۳۵۰ ناو و زیردریایی شامل ۱۳۰ شناور پهن پیکر است که در مقام مقایسه باید گفت نیروی دریایی آمریکا تا سال ۲۰۲۰ شامل حدود ۲۹۳ ناو بوده است.

 

آخرین گزارش کنگره آمریکا از قدرت نظامی چین که بتازگی منتشر شده است ،رشد انفجاری ارتش آزادیبخش خلق را در دو دهه گذشته، به ویژه در سیستم های موشکی جدید نیروی دریایی و پیشرفته نشان می دهد.   بر اساس این گزارش، چین نیروی دریایی خود را به عنوان بزرگترین نیروی دریایی جهان ارزیابی می کند و پیشرفت های عمده ای در زرادخانه موشک های معمولی و هسته ای چین شکل گرفته است.

 

چشم انداز ارتش چین؛ ارتشی در کلاس جهانی

 

«شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در سال ۲۰۱۷ میلادی دو هدف اصلی شامل «تکمیل مدرنیزاسیون ارتش تا سال ۲۰۳۵» و تبدیل ارتش چین به یک ارتش «در کلاس جهانی»  تا سال ۲۰۴۹ میلادی را تعریف کرد. پنتاگون در گزارش خود می افزاید: مطمئن نیست دقیقا “کلاس جهانی” در عمل تحقق یابد اما مطمئن است که چین قدرت نظامی خود را نشان نمی دهد ولی برای پیشبرد سیاست خارجی حزب کمونیست از جنبه های نظم بین المللی آن را تقویت می کند.

 

بخشی از ایجاد نفوذ جهانی، چین را قادر به حمایت از نیروهای نظامی خود دور از خانه می کند. این کشور در حال حاضر دارای یک پایگاه نظامی در جیبوتی و همچنین پروژه های زیربنایی متعدد غیرنظامی در منطقه اقیانوس هند است.

 

پنتاگون ارزیابی می کند که چین احتمالا امکانات تدارکات نظامی اضافی در میانمار، تایلند، سنگاپور، اندونزی، پاکستان، سریلانکا، امارات متحده عربی، کنیا، سیشل، تانزانیا، آنگولا و تاجیکستان را ارزیابی می کند اما کارشناسان شک و تردید دارند که بسیاری از این کشورها به ویژه همسایگانی مانند سنگاپور، اندونزی و میانمار مایل به میزبانی چین باشند.

 

نیروی دریایی قدرتمند

 

اما قابل مشاهده ترین تلاش های چین برای تقویت توان دفاعی خود در شرق آسیا و جهان، نیروی دریایی آن کشور است.براساس گزارش های منتشر شده چین با  برخورداری از حدود ۳۵۰ ناو و زیردریایی بزرگترین نیروی دریایی جهان است در حالی که آمریکا حدود ۲۹۳ ناو و زیردریایی دارد.

 

نیروی دریایی چین در حال حاضر دارای ۱۳۰ کشتی جنگی بزرگ است. رشد نیروی دریایی این کشور توسط بزرگترین ظرفیت کشتی سازی در جهان و سلاح ها و سنسورهای مدرن پشتیبانی می شود. انتظار می رود که دومین هواپیمای جنگی ساخته شده در داخل کشور در سال ۲۰۲۳ آماده شود و اولین کشتی خود را با توانایی حمل و نقل قابل توجه به آب بیاندازد.

 

کارشناسان معتقدند چین برای بازدارندگی مداخله جویی قدرت های خارجی مانند ایالات متحده، در حال گسترش زرادخانه خود از موشک های بالستیک و کروز مبتنی بر زمین است که می تواند علاوه بر اهداف نزدیک، به جزیره گوام به عنوان قلمرو آمریکا هم برسد.

 

بر اساس گزارش ها، چین دارای یک هزار و ۲۵۰ موشک بالستیک و کروز زمینی با برد پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر، ۶۰۰ موشک برد کوتاه و ۱۵۰ موشک برد متوسط ‌هسته ای است.  اعتقاد بر این است که برخی از موشک های برد متوسط چین مانند موشک پیشرفته DF-۲۶، قادر به تغییر سریع بین کلاهک های متعارف و هسته ای هستند.

 

بودجه دفاعی کمتر از آمریکا

 

بودجه دفاعی و متوسط ‌هزینه های سالانه ارتش چین حدود ۱۷۸ میلیارد دلار آمریکا است که فقط یک و نیم درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. به نظر می‌رسد که چین عجله‌ای برای ایجاد و افزایش قدرت نظامی خود نداشته باشد. این کشور فاصله طولانی تا تبدیل شدن به دومین قدرت برتر نظامی جهان یعنی پشت سر گذاشتن روسیه دارد، اما فقط یک سوم آمریکا در بخش نیروهای مسلح خود هزینه می‌کند.

 

بودجه دفاعی چین در سال ۲۰۲۱ با حفظ روند رشد مناسب ​​و ثابت،  نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی، ۶.۸ درصد افزایش یافت آنگونه که “وو چیان” سخنگوی وزارت دفاع چین گفته است بودجه نظامی سال ۲۰۲۱ میلادی به طور عمده در زمینه های اجرای پروژه های مهم بر اساس چهاردهمین برنامه پنج ساله ارتش؛ تسریع در به روز رسانی تسلیحات؛ تسریع در تغییر روش تمرینات نظامی و ایجاد سیستم پرورش استعدادهای نظامی و در نهایت بهبود رفاه زندگی و درآمد افسران و سربازان به کار گرفته خواهد شد.

 

چین معتقد است در حال حاضر، عوامل بی ثبات کننده و  نامعلوم در امنیت بین المللی بیش از پیش برجسته شده است با توجه به شرایط پیچیده کنونی باید توان دفاعی کشور تقویت شود.

 

استراتژی نظامی چین صلح جویانه و دفاعی است.این کشور اعلام کرده است هرگز از توان هسته ای خود علیه هیچ کشوری استفاده نمی کند مگر اینکه مجبور شود در مقام دفاع بر آید، «شی جین‌پینگ» رییس جمهوری این کشور هم بارها تاکید کرده است که مسئله مهم ایجاد یک قدرت نظامی بازدارنده استراتژیک با توانمندی در سطح بالا است.

مسکو: تصمیم اتمی لندن ضربه جدی به مفهوم کنترل تسلیحات است

معاون وزیر خارجه و سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در اظهارنظرهای جداگانه تصمیم انگلیس برای گسترش زرادخانه اتمی خود را به شدت محکوم و چنین اقدامی را مخل امنیت جهان توصیف کردند.

ادامه

انگلستان, جهان, روسیه, غرب اروپا, میلیتاریسم

جهت گیری‌های اصلی در راهکار جدید امنیت ملی آمریکا

دولت جو بایدن در راهکار جدید امنیت ملی مورد نظر خود، توجه اصلی را به روی چین- بعنوان “رقیب اصلی” آمریکا قرار داده، نقش متفاوتی برای روسیه تعریف کرده و برخی نقش آفرینان منطقه‌ای را هم از یاد نبرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, مقاله, میلیتاریسم

سندرز: آمریکا نباید ۶ تریلیون دلار در جنگ‌های بی پایان هزینه کند

برنی سندرز با انتقاد از به تاخیر افتادن تصویب بسته کمک مالی کرونا توسط ترامپ گفت: آمریکا نیازی به صرف ۶ تریلیون دلار در جنگ‌های بی پایان ندارد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری, میلیتاریسم

خشاب‌گذاری موشکی در شهرهای زیرزمینی سپاه + فیلم

نیروی هوافضای سپاه جدیدترین دستاورد خود را رونمایی کرد که طی آن، بجای پرتاب یک فروند موشک از زیر زمین، رگباری از موشک‌های بالستیک دوربرد را می‌تواند در کمترین فاصله ممکن از هم به سمت هدف شلیک کرد.

ادامه

اسراییل, ایران, خبر, فیلم, میلیتاریسم