تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا قطعنامه‌ شورای امنیت را لازم‌الاجرا اعلام کرد

پس از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر غیرالزام آور بودن قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت، سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا تاکید کرد که «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه لازم‌الاجراست.» به گزارش ایرنا، پیتر استانو امروز (سه شنبه) در نشست با خبرنگاران مستقر در بروکسل گفت: ما بر لزوم اجرای ... برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا قطعنامه‌ شورای امنیت را لازم‌الاجرا اعلام کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, فلسطین

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

قانون نژادپرستانه “کشور یهودی” در پارلمان اسرائیل به تصویب رسید

پارلمان اسرائیل (کنست) بامداد پنج شنبه قانون پایه قومیت را با ۶۲ رأی موافق و ۵۵ رأی مخالف تصویب کرد. پس از تصویب این قانون، نمایندگان عرب کنست، آن را پاره کرده، به سمت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پرتاب کردند. این اقدام آنان سبب شد یولی آدلشتاین دستور دهد آنها را از صحن کنست اخراج کنند.

 

پس از تصویب این قانون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مدعی شد: پس از ۱۲۲ سال از انتشار دیدگاه هرتزل، در این قانون مبنای وجودی ما مشخص شد و آن مبنا این است که اسرائیل دولتی قومی برای ملت یهود است. با این ادعا که این دولت قومی به حقوق تمام شهروندانش احترام می گذارد. این دولت تنها دولت خاورمیانه است که اینگونه عمل می کند.

 

در مقابل، اسحاق هرتزوگ، رئیس سابق اپوزیسیون دولت نتانیاهو گفت: تاریخ در مورد این سؤال قضاوت خواهد کرد که این قانون به اسرائیل ضرر رساند یا به آن خدمت کرد. او افزود: امیدوارم توازن موجود بین یهودیت و دموکراسی با این قانون ضرر نبیند.

 

یولی آدلشتایتن، رئیس کنست اسرائیل نیز گفت: تصویب این قانون یک اتفاق تاریخی است. او مدعی شد این اتفاق تاریخی اسرائیل را به عنوان کشوری برای ملت یهود به همراه یک سرود ملی و پرچم تضمین می کند و حق شهرک سازی برای نسل های آینده را نیز همراه خواهد داشت.

 

کنست اسرائیل از عصر روز چهارشنبه بررسی قانون پایه قومیت را آغاز کرد و این جلسه تا بامداد روز پنج شنبه به طول انجامید و ساعت ۳ بامداد با رأی گیری تصویب شد. آوی دیختر، پیشنهاد دهنده این قانون اعلام کرد: قانون پایه قومیت فرهنگ اقلیت ها، تعطیلات آنها و زبان عربی را در نظر نگرفته است.

 

یادآور می شود اسرائیل با وجود ادعای دموکراسی، فاقد قانون است و تنها مفاهیمی کلی را تحت عنوان «قانون پایه» تصویب کرده اند. داشتن قانون پایه سبب می شود آنها هرجا که دلشان بخواهد با تفاسیر گوناگون، اهداف خود را به کرسی بنشانند و با نداشتن قانون جزئی از سوی مراجع قانونی و بین المللی نیز به تخلف قانونی متهم نشوند.

 

آنچه در پی می آید متن نهایی تصویب شده قانون جنجال برانگیز موسوم به “دولت یهود” است که فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی آن را نژادپرستانه و مقدمه‌ای برای آپارتاید دانستند. ترجمه این متن بدون دخل و تصرف و برای آگاهی مخاطبان در زیر می‌آید:

 

۱. اصول پایه

 

الف) سرزمین اسرائیل وطن تاریخی ملت یهود است و اسرائیل در آن کشور تأسیس شده است.

 

ب) کشور اسرائیل کشوری قومی برای ملت یهود است و قوم یهود حق طبیعی، فرهنگی، دینی و تاریخی خود را برای تعیین سرنوشت پی می گیرد.

 

ج) پی‌گیری حق تعیین سرنوشت در کشور اسرائیل منحصرا متعلق به ملت یهود است.

 

۲. نمادهای کشور

 

الف) نام کشور «کشور اسرائیل است»

ب) پرچم کشور سفید است که دو خط آبی رنگ روی آن و در وسط آن ستاره داوود به رنگ آبی وجود دارد

ت) نماد کشور شمعدان ۷ شاخه است که در دو طرف آن دو شاخه زیتون و زیر آن کلمه اسرائیل نقش بسته است.

ث) سرود ملی کشور سرودِ «هتکفا» است.

ج) جزئیات نمادهای کشور در قانون تعیین خواهد شد.

 

۳. پایتخت

 

شهر بیت‌المقدس به صورت کامل تنها پایتخت اسرائیل است.

 

۴. زبان

 

الف) زبان عبری، زبان کشور است

ب) زبان عربی، جایگاه خاصی در کشور دارد؛ سازماندهی استفاده از زبان عربی در نهادهای رسمی یا به کارگیری آن به موجب قانون ممکن است.

ت) آنچه در بند فوق آمد به جایگاه فعلی زبان عربی کاری ندارد.

 

۵. یهودیان خارج از اسرائیل

 

درهای کشور به روی یهودیان خارج و دیاسپورا باز است.

 

۶. رابطه با ملت یهود

 

الف) حاکمیت ملزم به حفظ سلامت فرزندان ملت یهود و شهروندان اسرائیل است کسانی که به دلیل یهودی بودن یا شهروند اسرائیل بودن مشکلاتی برایشان به وجود می آید.

ب) حاکمیت در خارج از اسرائیل برای حفظ رابطه کشور با فرزندان ملت یهود اقدام خواهد کرد.

ت) حاکمیت برای حفظ میراث فرهنگی، تاریخی و دینی یهودیان مقیم خارج اسرائیل اقدام خواهد کرد.

 

۷. شهرک سازی یهودی

 

حاکمیت، توسعه شهرک سازی یهودی را یک ارزش قومی بر می شمارد و برای ترغیب به آن و حمایت از ایجاد و استقرار آن عمل خواهد کرد.

 

۸. تقویم رسمی

 

تقویم عبری، تقویم رسمی کشور است و در کنار آن تقویم میلادی نیز رسما وجود خواهد داشت.

 

۹. روز استقلال و سالروز رسمی

 

الف) روز استقلال عید قومی رسمی کشور است.

ب) روز سرباز و روز قهرمان دو سالروز رسمی در کشور هستند.

 

۱۰. تعطیلات رسمی

 

روز شنبه و اعیاد ملی یهود، روزهای تعطیل رسمی ثابت در کشوراند. غیر یهودیان حق دارند عیدهای خود را تعطیل باشند. جزئیات در قانون مشخص خواهد شد.

 

۱۱. تغییر قانون

هر گونه تغییر در این قانون باید براساس رأی اکثریت مطلق اعضای کنست صورت گیرد.

تسنیم