هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش هآرتص، اسرائیل قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، هآرتص در ادامه جنایت‌های خود در نوار غزه، به دنبال جداسازی شمال این باریکه از مناطق مرکزی و جنوبی آن است. ... هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

قانون جدید آمریکا برای “گرسنه نگه داشتن” مردم سوریه

درحالی که تنها چند ماه از اجرای قانون سزار آمریکا علیه سوریه می‌گذرد، گزارش‌ها حاکی از این است که یک نسخه اصلاح شده از این قانون وجود دارد که به زودی به رأی‌گیری گذاشته می‌شود و احتمالا تحریم‌ها علیه سوریه را تشدید خواهد کرد. این مساله نشان می‌دهد که آمریکا تاکنون نتوانسته نتایج سیاسی از اجرای این قانون به دست آورد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، با اینکه انتظار نمی‌رفت که آمریکا به هشدارهای سازمان ملل درباره خطر اوضاع انسانی در سوریه توجه کند و تحریم‌های اقتصادی را کاهش دهد، در عین حال نیز انتظار نمی‌رفت که به جای گوش دادن به آن هشدارها پیش‌نویس قانون جدیدی را مطرح کند که بر میزان تحریم‌های این کشور بیفزاید.

 

علی کنعان، رئیس بخش بانک‌ها و بیمه در دانشکده اقتصاد دانشگاه دمشق این روند را “خفقان” اقتصادی توصیف کرده است به ویژه اینکه هنوز شش ماه از اجرای قانون گذشته است.

 

به گزارش رسانه‌ها پیش‌نویس جدید با استناد به پیشنهادات کمیته پژوهش‌های حزب جمهوری‌خواه در کنگره که سال ۲۰۱۹ صادر شده، تهیه شده است. بر این اساس رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند مناطق اقتصادی خارج از مناطق تحت سیطره دولت سوریه را برای فعال کردن اقتصاد آن و ایجاد روابط تجاری با آمریکا و دیگر کشورهای جهان ایجاد کند. همچنین متن آن بر این اساس است که هدف اول سیاست آمریکا در سوریه اول باید سرنگونی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه باشد.

 

براساس گزارش رسانه‌های حامی مخالفان این اقدام برای پر کردن شکاف‌های قانون سزار و بستن راه بر دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در صورت سهل‌انگاری این دولت در برخورد با دمشق است.

 

به گفته مسؤولان آمریکایی، پیش‌نویس جدید مستقیما افراد و نهادها و شرکت‌های غیرسوری را که همچنان با دولت سوریه در تعامل هستند یا در آینده تعامل خواهند داشت هدف قرار می‌دهد. هدف از این اقدام افزایش فشار بر دمشق از طریق عمیق کردن بحران معیشتی است که طی ماه‌های اخیر به دلیل تأثیر بحران اقتصادی در لبنان و قانون سزار وخیم‌تر شده است.

 

اما چه چیزی دولت کنونی آمریکا را واداشته تا در روزهای آخرش چنین قانونی را تدوین کند؟ حتی مسؤولان کنونی آمریکایی جواب‌های متناقضی برای این سؤال دارند. برخی معتقدند این اقدام تلاشی برای کاهش گزینه‌های رئیس‌جمهوری جدید در تعامل با پرونده سوریه و محدود کردن آن به ادامه فشارهای نظامی و سیاسی و اقتصادی است. برخی معتقدند دولت دونالد ترامپ می‌خواهد نظام سوریه را به خاطر همکاری نکردن در پرونده شهروندان مفقود آمریکایی مجازات کند. این پرونده‌ای بود که ترامپ سعی کرد از آن در انتخابات بهره‌برداری کند اما شکست خورد. برخی دیگر معتقدند که گزینه تحریم‌ها از نظر غرب طی دو سال اخیر نتایج مهمی داشت. برخی از سیاستمداران آمریکایی معتقدند افزایش تحریم‌ها علیه سوریه باعث می‌شود این کشور امتیازهای سیاسی بزرگی بدهد. اما هدف هرچه باشد تأثیر یکی است و آن فقیرتر شدن سوری‌ها و افزایش مشکلات آن‌هاست.

 

از نظر دمشق در دوره قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه هرچیزی ممکن است. در این راستا اظهارات هلند درباره اقدام علیه دولت سوریه در دیوان کیفری بین‌المللی از تحریم‌های اقتصادی اخیر جدا نیست چه از طریق نیروهای سوریه دموکراتیک(قسد) که انتقال غلات و نفت به مناطق تحت سیطره دولت سوریه را منع کرده‌اند و چه از طریق تهدید دولت ترامپ به تدوین قانون جدیدی که بر تحریم‌ها می‌افزاید.

 

ذوالفقار عبود، استاد دانشکده اقتصاد در دانشگاه تشرین در لاذقیه گفت: دولت آمریکا گزینه‌های زیادی برای فشار بر دولت سوریه دارد. هرچه فشارها بیشتر می‌شود می‌توان نتیجه گرفت که محاصره اهداف مورد نظر آمریکا را محقق نکرده است اگرچه پیامدهای منفی بر اقتصاد سوریه و شهروندان دارد.

 

وی درباره تأثیر پیش‌نویس قانون جدید آمریکا گفت: پیامدهای این قانون متوجه همگان خواهد شد اما از گرسنگی نخواهیم مرد.

 

اما کنعان معتقد است که واشنگتن می‌خواهد از طریق محاصره واردات و ممانعت از تعامل شرکت‌ها با سوریه یا کارشکنی در تأمین کالاهای ضروری سوریه را در خفقان اقتصادی قرار دهد. این مساله به گرانی و توقف فعالیت مراکز و کارخانه‌ها می‌شود و این همان چیزی است که واشنگتن می‌خواهد با تکیه بر تأثیر مرگ تدریجی بر دولت‌هایی که آن‌ها را تحریم اقتصادی کرده، آن را اجرا کند تا به اهداف سیاسی خود برسد.

 

درحالی که عبود معتقد است باید دمشق روش سیاست متفاوتی در زمینه خودکفایی در پیش بگیرد، کنعان معتقد است باید روی روابط اقتصادی با برخی کشورها برای کاهش پیامدهای تحریم سرمایه‌گذاری کرد.

 

کنعان هشدار داد که بحران معیشتی سوری‌ها را مجبور می‌کند به اروپا مهاجرت کنند.

رئیس انستیتو پاستور ؛ صنعت تولید واکسن کوبا بسیار پیشرفته است

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: کوبا یکی از معدود کشورهایی است که صنعت تولید واکسن آن بسیار پیشرفته است و در سال‌های قبل نیز تنها کشوری بوده که فناوری تولید واکسن را به ایران انتقال داده است.

ادامه

اجتماعی, امریکای لاتین, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

افزایش نگران‌کنندۀ حوادث کار: نبودِ ایمنی و بهداشت کار همچنان قربانی می‌گیرد!

با اجرای برنامه تعدیل ساختاری و حذف هرگونه نظارتی در تولید صنعتی و صنعت ساختمان- با وجود رکود بی‌سابقه اقتصادی و تحریم‌های امپریالیستی- هر روزه مرگ تعداد زیادی از کارگران به‌علت حوادث کار را شاهدیم. در واقع، همچنان که یک عضو هیئت امنای تأمین اجتماعی به ایلنا، ۳ دی‌ماه، گفت، “کشور ما، یکی از رکوردداران ... افزایش نگران‌کنندۀ حوادث کار: نبودِ ایمنی و بهداشت کار همچنان قربانی می‌گیرد!

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, مقاله

کمیسیون دفاعی پارلمان عراق خواستار اخراج نظامیان آمریکایی شد

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد، زمان اخراج تمامی نیروهای نظامی خارجی از جمله نظامیان آمریکایی از عراق فرا رسیده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دخالت نظامی, عراق