دیوان عدالت اداری رژیم ولایی امنیت شغلی کارگران را بر باد داد

از سال ۱۳۷۵ که دیوان عدالت اداری با صدور دادنامه‌ی ۱۷۹ به قانونی بودن قراردادهای موقت در کارهای مستمر رای داد، قانون کار و مفاد حمایتی این قانون هم بی‌اثر شد. امنیت شغلی درست از همان زمان بر باد رفت و مهر سکوت از همان زمان بر لبان کارگران زده شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

برخی مسائل نظری و عملی در مورد سوسیالیسم و مسیر حرکت ویتنام به سوی سوسیالیسم

به مناسبت ۱۳۱مین سالگرد تولد صدر هوشی‌مین (۱۹ مه ۲۰۲۱/۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) و انتخابات نمایندگان مجلس ملّی پانزدهم و شوراهای مردمی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ در روز ۲۳ مه/۲ خرداد، دکتر نویِن فو ترونگ، دبیرکل کمیتهٔ مرکزی حزب کمونیست ویتنام (CPV) مقاله‌ای با عنوان ”برخی مسائل نظری و عملی در مورد سوسیالیسم و مسیر حرکت ویتنام ... برخی مسائل نظری و عملی در مورد سوسیالیسم و مسیر حرکت ویتنام به سوی سوسیالیسم

ادامه

اتحاد شوروی, برابری اجتماعی, جنوب شرق آسیا, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سوسیالیسم, عدالت اجتماعی, کارگری, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, ویتنام

صدای حق طلبی دهقانان خاموش شدنی نیست !

بر پایهٔ گزارش‌های رسانه‌ها، چهارشنبە ٨ اردیبهشت‌ماه ١۴٠٠، مردم محروم و رنج‌دیدهٔ روستای سراب کهمان، شهرستان الشتر لرستان، به‌خاطر مخالفت با کسانی که برای قطع درختان گردوی کنار رودخانه آمده بودند، از سوی آنان که عوامل مسلح حکومتی بودند هدف حمله قرار گرفتند.

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, دهقانی, سیاسی, مقاله

هراس از حضور مردم در صحنه تحولات کشور!

گفت‌وگوی حمیدرضا جلائی‌پور، از چهره‌های شاخص گرایش موسوم به اصلاح‌طلبان حکومتی با سایت اینترنتی ” اعتماد”، پنجشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، از زاویه‌هایی گوناگون ‌تأمل‌برانگیز و شایستهٔ بررسی‌ است.  

ادامه

ایران, حقوق بشر, دیدگاه, سیاسی, عدالت اجتماعی, مقاله

حاشیه‌نشینان چابهار از داشتن برق، آب و گاز بی‌بهره‌اند/ هزاران ایرانی اینجا بدون شناسنامه‌اند

نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: یکی از مهمترین چالش هایی که ما با آن امروز روبه رو هستیم بحث رشد و سرعت حاشیه نشینی در چابهار است. مردم حاشیه نشین بدون هیچ حمایتی از داشتن نعمت برق و حتی یک متر لوله گذاری آب بی‌بهره‌اند.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, فقر, مصاحبه و گفتگو

قانونگذاران زن به‌جلسات کلیدی کابینه ژاپن می‌آیند اما حق حرف زدن ندارند!

پس از به وجود آمدن اختلافات جنسیتی به دنبال اظهارات رئیس المپیک توکیو که گفته بود زنان در نشست‌ها خیلی صحبت می کنند، حزب حاکم ژاپن می خواهد زنان در نشست‌های کلیدی حضور داشته باشند اما تنها به شرطی که صحبت نکنند!

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب حاکم “لیبرال دموکراتیک” ژاپن برنامه جدیدی را پیشنهاد داده که به پنج قانون‌گذار زن اجازه می‌دهد تا به عنوان ناظر در نشست‌های کلیدی این حزب حاضر شوند.

 

“توشیهیرو نیکای”، دبیرکل ۸۲ ساله این حزب گفت: انتقاداتی به گوش من رسیده دال بر اینکه هیات این حزب تحت سلطه و کنترل آقایان است اما شایان ذکر است که اعضای این هیات افراد منتخب هستند.

 

وی افزود: اما مهم است که اعضای زن این حزب بر روند تصمیم‌گیری این حزب نظارت داشته باشند.

 

نیکای تصریح کرد: درک کامل نوع بحث‌هایی که صورت می‌گیرد بسیار حائز اهمیت است. نظارت کردن همان چیزی است که اهمیت دارد.

 

روزنامه “نیکی” گزارش داد: این ناظران زن نمی‌توانند در جریان این نشست‌ها صحبت کنند اما می‌توانند به طور جداگانه نظرات خود را به دفتر دبیرکل ارائه دهند.

 

“یوشیرو موری”، رئیس کمیته سازماندهی المپیک ۲۰۲۰ توکیو هفته گذشته به دنبال مطرح کردن اظهارات تحقیرآمیز درباره زنان دال بر اینکه آنها در نشست‌ها خیلی حرف می‌زنند، باعث به وجود آمدن واکنش‌ها و عکس‌العمل‌هایی در داخل و خارج از کشور شد و به عمین خاطر استعفا داد.

 

اظهارات یوشیرو موری ۸۳ ساله که قبلا نخست وزیر ژاپن بود، یکی از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد تبعیض جنسیتی چقدر در جامعه ژاپنی ریشه دارد.

 

ژاپن در شاخص جهانی شکاف جنسیتی ۲۰۲۰ نشست اقتصادی جهان در بین ۱۵۳ کشور در جایگاه صد و بیست و یکم – بدترین جایگاه در بین کشورهای پیشرفته- قرار دارد؛ این جایگاه بیانگر عملکرد ضعیف در مشارکت اقتصادی و توانمندسازی سیاسی زنان است.

فقر، نژادپرستی، و بی‌عدالتی که با کووید – ۱۹ درآمیزند، بر شدت همه‌گیری کرونا می‌افزایند

به‌نظر درست نمی‌آمد. تارنمای حزب کمونیست کلمبیا در تاریخ ۵ اکتبر [۲۰۲۰]، تأملات یک پزشک درباره مشخص ساختن مجدد یک بیماری را منتشر کرد.

ادامه

افریقا, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, برابری اجتماعی, تبعیض‌نژادی, دانش, فقر, کلمبیا