قائم مقام سازمان نظام پرستاری : اضافه‌کاری پرستاران ۱۰ ماه است که پرداخت نشده / سقف دستمزد برای پزشکان تعیین شود

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور گفت: درحالیکه اضافه کاری به اجبار به پرستاران تحمیل می‌شود؛ بین ۶ تا ۱۰ ماه است که آنها دستمزد اضافه کاری خود را دریافت نکرده‌اند.

 

محمد شریفی مقدم؛ قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اختلاف در پرداخت دستمزد پزشکان و پرستاران و همچنین پرداخت نشدن معوقه دستمزد‌ها به عنوان اصلی‌ترین مطالبه پرستاران توضیح داد: با اجرای طرح تحول سلامت بار مالی سنگینی به بیمه‌ها تحمیل شد و ناتوانی در تأمین منابع مالی کافی از سوی بیمه‌ها طرح تحول سلامت را به مزر ورشکستگی رساند، در نتیجه مطالبات پرستاران و اختلاف در پرداخت، دستمزدهای این قشر پرداخت نشد.

 

او در ادامه به کارانه و اضافه‌کاری‌های اجباری پرستاران اشاره کرد و گفت: در حالی که اضافه کاری به اجبار به پرستاران تحمیل می‌شود؛ بین ۶ تا ۱۰ ماه است که آنها دستمزد اضافه کاری خود را دریافت نکرده‌اند.

 

شریفی مقدم با اشاره به کارانه پرستاران، اعتراض‌های سال ۹۳ پرستاران در برخی از استان‌ها را یادآوری کرد و گفت: در حال حاضر هم پرستاران به شیوه‌های دیگری ناراضایتی خود را ابراز می‌کنند و شیوه اعتراض‌ها تغییر کرده است.

 

دبیر کل خانه پرستار، برای حل این بحران به مسئولان وزارت بهداشت پیشنهاد کرد؛ همانطور که شورای حقوق و دستمزد تصویب کرد که سقف خالص پرداختی ماهیانه به روسای قوای سه گانه، وزرا و نمایندگان مجلس باید زیر ۱۰ میلیون تومان باشد، وزارت بهداشت هم باید برای دستمزد پزشکان سقفی تعیین کند.

 

او توضیح داد: با تعیین سقف دستمزد برای پزشکان هزینه‌ها کاهش می‌یابد و می‌توانند؛ معوقه‌های پرستاران را پرداخت کنند.

 

شریفی مقدم گفت: همانطور که ایران در تلاش است تا در کوچک‌ترین دستاوردهای پزشکی همپای دیگر کشور‌ها باشد، باید برای استانداردسازی پرداخت دستمزد‌ها هم همپای کشورهای دیگر قدم بردارد.

 

به گفته او اختلاف پرداخت دستمزد بین پزشک و پرستار در کل کشور‌ها بر اساس یک استاندارد بین‌المللی دو تا سه برابر است. بر این اساس اختلاف دستمزد پزشک و پرستار در امریکا دو نیم برابر، در عربستان یک و نیم برابر و در انگلیس چهار برابر است.