استبداد سایبری: ادامهٔ توسل حکومت اسلامی به تجسّس و زندان در هراس از خیزش‌های مردمی

در خبرها و گزارش‌ها بود که طرح ”صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی “قرار است در دستور کار هفتهٔ پیش مجلس قرار بگیرد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر رسانی, مقاله

واکنش فلسطین الیوم به انسداد رسانه‌های مقاومت از سوی آمریکا

پایگاه خبری “فلسطین الیوم” که در کنار دیگر پایگاه‌های محور مقاومت توسط آمریکا مسدود شده است، به این اقدام خلاف آزادی مطبوعات واکنش نشان داده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, بحرین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, خبر رسانی, عراق, عربستان سعودی, فلسطین, قطر, یمن

نامزد آسانژ نیز آزادی او را خواستار شد

نامزد جولیان آسانژ نیز به جمع شهردار شهر ژنو سوئیس و کارشناس امور شکنجه سازمان ملل در درخواست برای آزادی فوری این بیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس از زندان انگلیس و دادن پناهندگی امن به او در کشوری دیگر پیوست.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, سازمان ملل, سوئیس, ویکی‌لیکس

در دفاع از امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

معیشت، امنیت شغلی، و حقوق خبرنگاران، بخصوص حق تشکیل دادن سندیکاهای مستقل‌شان مانند حقوق دیگر زحمتکشان از سوی رژیم ولایی به‌شدت نقض و پایمال شده‌ و می‌شود. با گسترش دامنۀ اثرات تعدیل ساختاری به تمام عرصه‌های اشتغال زحمتکشان، روزنامه‌نگاران نیز از آسیب اجرای این سیاست‌ها برکنار نمانده‌اند. اوایل سال جاری مدیرمسئول روزنامه شرق نداشتن توان ... در دفاع از امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, روزنامه نگاران, مطبوعات, مقاله

فیلترینگ تلگرام شکست خورد

«رکورد مجموع بازدید کانال‌های فارسی تلگرام در روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت با افزایش ۳۲۰میلیونی نسبت به یک روز قبل‌تر شکسته شد. ۱٫۶ میلیارد بازدید در یک روز؛ بی‌سابقه‌ترین روز بعد از گذشت ۱۷ روز از زمان آغاز فیلترینگ».

 

این آمار را روز گذشته کانال تلگرافی یا به صورت دقیق‌تر «سامانه هوشمند جمع‌آوری اخبار کانال‌های فارسی تلگرام» متعلق به آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران اعلام کرد. آمارهای این سامانه نشان می‌دهد نصب تلگرام‌های غیررسمی که واسطه‌ای برای دورزدن فیلترینگ هستند، افزایش چشمگیری داشته است.

 

شاید همین استفاده از فیلترشکن‌ها و همچنین بالا‌رفتن بازدید کانال‌های تلگرامی باعث شده است وزیر ارتباط و فناوری اطلاعات در ابتدا خبر فیلتر فیلترشکن‌ها را اعلام کند، اما بعد از گذشت ۲۴ ساعت و واکنش‌های کاربران فضای مجازی، با تکذیب سخنان خود تأکید کند: «هیچ اقدام جدیدی برای مقابله با فیلترشکن‌ها آغاز نشده است. فیلترشکن‌ها در حال ترویج هستند و مقابله با این حجم از فیلترشکن‌ها کار ساده‌ای نیست».اخبار و بررسی‌های علمی در حالی از شکستن رکورد بازدید کانال‌های فارسی تلگرام خبر می‌دهد که اعلام آمارهای ضدونقیض از سوی رسانه‌های مدافع فیلترینگ تلگرام نیز در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد هنوز موازنه درستی از وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی صورت نگرفته است.

 

پیش از اختلال در پیام‌رسان سروش، به ادعای کارشناسان برنامه‌های رادیویی، ۲۵ میلیون نفر در پیام‌رسان‌های داخلی عضو شدند و پس از اختلال چند روز پیش، مسئولان آمار اعضای پیام‌رسان‌های داخلی را ۲۵ میلیون نفر اعلام کردند. پس از صحبت‌های اخیر وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ فیلترشکن‌ها، پنجشنبه‌شب او میهمان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بود و به نکات مهمی اشاره کرد. محمدجواد آذری‌جهرمی که در روزهای گذشته نیز به دلیل اظهارنظر درباره فیلتر فیلترشکن‌ها مورد خطاب بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفته بود، در این برنامه گفت: «در بحث پیام‌رسان‌ها، این مردم هستند که انتخاب آخر را می‌کنند. زیرساخت پیام‌رسان‌های داخلی فقط فنی نیست. بحث اعتماد و فیلتر در بعضی از حیطه‌ها در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد و سی‌دی‌ان برای ایران صرفه‌جویی ارزی به همراه داشت».نکته جالب صحبت‌های آذری‌جهرمی، نگرانی او از فیلتر اینستاگرام بود که به زبان کنایه بیان کرد. وزیر ارتباطات گفت: ‌«به‌تازگی دیدم آقای رشیدپور در تلویزیون در برنامه «حالا خورشید»، اینستاگرام را تبلیغ می‌کند. به دوستان گفتم به ایشان بگویید آن‌قدر تبلیغ اینستاگرام را نکن، این را هم می‌بندند. مطابق قانون جرائم رایانه‌ای مصوب مجلس، مقاومت در برابر دستور قضائی فیلتر، باعث انحلال شرکت‌های اینترنتی می‌شود».

 

آذری‌جهرمی همچنین با بازی دو‌سر باخت خواندن تلگرام تأکید کرد: شرایط افکار عمومی به گونه‌ای است که اگر فیلترینگ انجام شود محکومیم، انجام نشود نیز محکومیم و موفق هم شود محکومیم. پیش‌ از ‌این و پس از دستور اسحاق جهانگیری مبنی ‌بر خروج دستگاه‌های دولتی از تلگرام پیش از فیلترینگ رسمی، خبرگزاری تسنیم از قول رمضانعلی سبحانی‌فر نوشته «بیش از ۲۰‌ میلیون کاربر ایرانی در پیام‌رسان‌های داخلی عضو شده‌‌اند که این مسئله حمایت بیشتر دولت و دستگاه‌های اجرائی را از پیام‌رسان‌های داخلی می‌طلبد». از طرفی کارشناسان حوزه امنیت سایبری می‌گویند نبود اعتماد عمومی به اپلیکیشن‌های داخلی یا ‌حمایت‌شده از داخل، احتمال کوچ گسترده کاربران تلگرام به پیام‌رسان‌های دیگر را اندک می‌کند. به گزارش مرکز ملی فضای مجازی ایران، تعداد کانال‌های فارسی‌زبان تلگرام ۷۵۴ هزار مورد و میانگین بازدید روزانه از آنها حدود دو و نیم میلیارد مرتبه پیش از فیلتر تلگرام بوده است.

سخنگوی فراکسیون مطبوعات مجلس: فیلترینگ از چاله به چاه افتادن است

نمی‌توان مردم را مجبور یا محدود کرد. نیاز آنان موجب می‌شود به سمت اَپ‌هایی گرایش پیدا کنند که بتوانند بهترین سرویس و خدمت را با سریعترین زمان و کمترین قیمت ارائه کنند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, گفتگو, مطبوعات

علی مطهری خواستار افشای “حکم حکومتی” خامنه‌ای برای بستن تلگرام شد

علی مطهری، یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی ایران، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، خواستار افشای “حکم حکومتی” علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای مسدود کردن شبکه پیام‌رسان تلگرام در ایران شد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

“فیلتر جواب نمی‌دهد، باید برق را قطع کنیم”

یک نماینده مجلس ایران می‌گوید که مسدود کردن تلگرام کاربران را به سمت استفاده از “فیلترشکن‌های آمریکایی” سوق داده است. یک وگیل دادگستری از شکایت گروهی شهروندان از حکم دادگاه مسدود کردن تلگرام خبر داد.   به نقل از صدای آلمان: جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مجلس ایران با اشاره به فیلترینگ تلگرام با حکم دادگاه، ... “فیلتر جواب نمی‌دهد، باید برق را قطع کنیم”

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر

اطلاعیه دولت در مورد فضای مجازی

دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت در پی محدودیت‌های اعمال شده در بخشی از فضای مجازی، طی اطلاعیه ای اعلام کرد: سیاست و برنامه دولت در حوزه فضای مجازی مبتنی بر صیانت از حق انتخاب شهروندان و مقابله با هرگونه انسداد و یا انحصار در حوزه شبکه های اجتماعی است.

ادامه

اطلاعیه, ایران, حقوق بشر, خبر