درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش‌بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تأمین شود. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، واسیلی نبنزیا، نماینده ... درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

ادامه

اردن, اسراییل, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, فلسطین, لبنان

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

پس از حمله ایران به اسراییل برای تلافی حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ۱۵ آوریل اعلام کرد که مجلس نمایندگان در این هفته درباره لایحه کمک به اسرائیل رای گیری خواهد کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تحلیلگران خاطرنشان کردند، ایالات متحده از ... استانداردهای دوگانه آمریکا، دلیل ناامنی در خاورمیانه

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اسراییل, امنیتی, ایران, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, سوریه, صلح, عراق, غرب, فلسطین, کلمبیا, مصر, هژمونیسم

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

روزنامه گاردین طی یادداشتی انتقادی، سیاست دخالت دولتمردان انگلیس در امور کشورهای دیگر و ادعای مهار بخشی از موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده ایران علیه اسرائیل را تنها اشتهای سیاستمداران بریتانیا برای حضور در عرصه جهانی قدرت ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه انگلیسی، در جریان پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل، ... انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

ادامه

آمریکا, استعمار, اسراییل, افغانستان, اقیانوس هند, انگلیس, اوکراین, ایران, جهان, سودان, سوریه, صلح, عراق, فلسطین, لیبی, یمن

فلسطین در کانون توفان

در “روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین” که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده است، دکتر عاقل تغز، دبیر کمیتهٔ فلسطینی صلح و همبستگی و عضو حزب مردم فلسطین، خواستار تجدید و تقویت حمایت بین‌المللی از مبارزهٔ مردم فلسطین است.

 

آرمان مردم فلسطین از هر طرف- داخلی، منطقه‌یی، و بین‌المللی- در معرض ضربه‌های پی‌درپی قرار دارد. با اعلام به‌اصطلاح “معاملهٔ قرن” ترامپ، شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل توسط دولت آمریکا، انتقال سفارت آمریکا به آنجا، و حمایت آن دولت از طرح دولت اسرائیل برای الحاق درهٔ اردن- ۲۸درصد کرانهٔ غربی- به خاک اسرائیل، باید گفت که در صحنهٔ بین‌المللی، اتحاد آمریکا و اسرائیل به اوج خود رسیده است.

 

علاوه بر شتاب بخشیدن اسرائیل در ساختن شهرک‌ها در سرزمین‌های فلسطین، ابعاد استراتژیک این طرح مخرّب نیز روشن‌تر شده است. این طرح نه‌فقط به دنبال از بین بردن بنیادهای آرمان فلسطین، بلکه در پی پایان دادن به تمام تلاش‌های منطقه‌یی و بین‌المللی برای رسیدن به راه‌حل سیاسی عادلانه و پایدار برای مسئلهٔ فلسطین و تأسیس کشور فلسطین است.

 

ناتوانی جامعهٔ بین‌المللی- از جمله به‌واسطهٔ سازمان ملل متحد- در پایان دادن به نقض آشکار قطعنامه‌ها، منشورها، و هنجارهای بین‌المللی، ما را به این نتیجه می‌رساند که توان بین‌المللی در یافتن راه‌حلی برای مسئلهٔ فلسطین به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

 

اگر چالش‌هایی را که دنیای اسیر در چنگال همه‌گیری کووید-۱۹ با آن روبروست، و درگیر بودن بسیاری از کشورها با مسائل داخلی خودشان را نیز به این موضوع اضافه کنیم، آنگاه به‌وضوح می‌بینیم که مبارزهٔ فلسطینی‌ها با چه دشواری‌هایی روبروست.

 

آنچه در عرصهٔ بین‌المللی می‌بینیم، در مورد منطقه نیز صدق می‌کند. حمایت اعراب از آرمان فلسطین رو به کاهش بوده است. علاوه بر فشارهای زیادی که کشورهای عربی وابسته به واشنگتن بر فلسطینیان وارد می‌کنند تا تعامل خودشان با آمریکا تسهیل شود، برخی از کشورهای عربی نیز، با وجود اینکه پیشرفتی در روند حل مسئلهٔ فلسطین وجود ندارد، شروع به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل کرده‌اند.

 

«ابتکار صلح عربی» تصریح می‌کند که حل مسئلهٔ فلسطین و ایجاد کشور فلسطین پیش‌شرط عادی‌سازی روابط با اسرائیل است. به نظر می‌رسد که این رهنمود فراموش شده است. علاوه بر این، سوریه و لبنان و عراق نیز سال‌هاست که درگیر وضعیت داخلی بسیار دشوار خود هستند، و آرمان فلسطین دیگر در اولویت آنها قرار ندارد.

 

با توجه به تفرقهٔ داخلی که از سال ۲۰۰۷ پیش آمد، و عدم ارتباط جغرافیایی بین کرانهٔ غربی و نوار غزه، و در حالی که اسرائیل جنگ‌های پی‌درپی علیه نوار غزه به راه انداخته است و محاصره به قصد مجازات را به این سرزمین تحمیل کرده است، باید گفت که در خودِ فلسطین نیز وضعیت خوب نیست.

 

به‌ویژه با توجه به کاهش حمایت مالی از فلسطین و افزایش بیکاری ناشی از آن، و ناتوانی هر دو تشکیلات حکومتی و بخش خصوصی در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران، روشن است که همه‌گیری کووید-۱۹ بار بیشتری را به دوش مردم فلسطین و رهبری آن انداخته است.

 

اما به‌رغم همهٔ این شرایط دشوار و متغیر، عوامل زیادی نیز وجود دارد که می‌توان به آنها تکیه کرد تا موضوع فلسطین زنده و در دستور کار جامعهٔ بین‌المللی بماند.

 

اولاً، مردم فلسطین «معاملهٔ انحلال قرن» را مردود اعلام کرده‌اند و هر روز آمادگی خود را برای ادامهٔ مبارزه تا تحقق هدف اصلی‌شان تأیید کرده‌اند، که چیزی نیست جز پایان دادن به اشغال توسط اسرائیل و ایجاد کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷، با اورشلیم شرقی به عنوان پایتخت آن، و حق بازگشت پناهندگان به خانه‌های خود مطابق با قطعنامهٔ ۱۹۴ سازمان ملل متحد.

 

در سطح عربی و منطقه‌یی، با وجود عقب‌نشینی مقام‌های رسمی و رژیم‌های عرب از حمایت از مردم فلسطین، و حرکت تعدادی از دولت‌ها به سمت عادی‌سازی روابط و همکاری با اسرائیل، و تشکیل ائتلاف علیه ایران، باید گفت که دشمن مشترک هر دو طرف، یعنی ملّت‌های این کشورها و حزب‌های ملّی و مترقی آنها، هنوز به حمایت از مردم فلسطین و همبستگی با آنها تا پایان اشغال و تحقق استقلال ملی متعهد و وفادار هستند.

 

ما پیش از این دیده‌ایم که در بسیاری از کشورهایی که با اسرائیل روابط برقرار کرده‌اند، جنبش‌ها و کمیته‌های مردمی مخالف عادی‌سازی روابط، و حامی مردم فلسطین، هنوز وجود دارد. نباید فراموش کرد که مردم مصر، چهار دهه پس از امضای قرارداد کمپ دیوید، هنوز عادی‌سازی را رد و از مبارزهٔ فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند. در مورد مردم اردن نیز همین‌طور است.

 

در ارتباط با وضعیت بین‌المللی، به‌رغم شدّت گرفتن حملهٔ امپریالیستی به جنبش‌های آزادی‌بخش جهان و به کشورهایی که سلطه و سرکردگی آمریکا را رد می‌کنند، بسیاری از ملّت‌ها و کشورها به پا خاسته‌اند و از استقلال خود دفاع کرده‌اند و هنوز هم از آرمان عادلانهٔ مردم فلسطین حمایت می‌کنند. کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، و بولیوی در آمریکای لاتین، و همچنین چین و روسیه، همچنان به تعهد خود نسبت به قوانین بین‌المللی پایبند هستند، و همین‌طور است در مورد برخی از کشورهای اروپایی- گرچه با ترس و تردید. بسیاری از کشورهای منطقهٔ خاورمیانه مانند سوریه، عراق، لبنان، و یمن نیز با وجود اینکه در معرض فشارها و توطئه‌های گوناگون قرار دارند، همچنان از آرمان فلسطین حمایت می‌کنند.

 

به همین ترتیب، در داخل اسرائیل، نیروهای صلح و ترقی، به‌رغم نیروی کم آنها و ستمی که از سوی نیروهای راست و شهرک‌نشینان به آنها می‌شود، همچنان از حقوق فلسطینی‌ها دفاع می‌کنند. به همین نحو، جنبش‌های دموکراتیک، ترقی‌خواه، و جوانان و نیروهای صلح، رهایی، و حقوق بشر جهان نیز هنوز متعهد به ایستادن در کنار فلسطینی‌ها و دفاع از حقیقت‌اند.

 

بنابراین ما معتقدیم که همبستگی با مردم فلسطین هنوز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، حتیٰ بیش از هر زمان دیگری، زیرا پیروزی آرمان عادلانهٔ مردم فلسطین، پیروزی همهٔ ملّت‌هایی است که خواستار و مدافع آزادی، عدالت، و حقوق بشرند.

نامۀ مردم

هماهنگی مصر، اردن و فلسطین برای شکستن رکود روند صلح

وزیر خارجه مصر و وزیر خارجه اردن امروز، شنبه تاکید کردند: راه حل درگیری اسرائیلی و فلسطینی براساس راه حل دو کشوری است و قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی به منزله اساس قابل اعتماد برای مذاکره هستند.

ادامه

اردن, اسراییل, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, مصر