بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

فعال کارگری ایتالیا؛ جنبش‌های راست افراطی بیشتر در میان توده کم‌سواد پایگاه دارند

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، در برخورد با کارگران همان راهی را می‌رود که مارگارت تاچر رفته بود.

 

«پی‌یرپائولو لئوناردی»، رئیس بخش سیاست‌گذاری اقتصادی در شاخه فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری است. او در گفت‌وگو با ایلنا، درباره خیزش اخیر جنبش‌های پوپولیستی در کشورهایی چون ایتالیا، مجارستان و آلمان گفت: رشد جنبش‌های متاثر از نظریه‌های دست‌راستی اغلب از سوی سیاست‌های ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا ترویج داده می‌شود. افزایش ورود مهاجران و پناهجویانی از مناطق جنگ‌زده و فقیر نیز بر این قضیه تاثیرگذار است. این پناهجویان عموما از کشورهایی آمده‌اند که هنوز به خاطر منابع‌شان مورد تجاوز و دزدی قدرت‌ها قرار می‌گیرند.

 

وی با اشاره به تاثیر محبوبیت روبه‌رشد گروه‌های راستی افراطی ادامه داد: جنبش‌های راست افراطی بیشتر در میان توده کم‌سواد پایگاه دارند و چنین استدلال می‌کنند که مسبب وضعیت نامناسب معیشتی عوامل فوق‌الذکر -مهاجران و پناهجویان- هستند و بنابراین توجه‌ها را از نظرگاه اصلی که مبارزه با استثمار سرمایه‌داری است منحرف می‌کنند.

 

پی‌یرپائولو لئوناردی درباره بالا بردن سن بازنشستگی و پایین آمدن دستمزدها در کشورهایی چون کرواسی یا فرانسه و واکنش جنبش‌های کارگری به آن به ایلنا گفت: در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سیاست‌هایی پیگیری می‌شوند که از حمایت‌های اجتماعی به‌دست آمده در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ بکاهند.

 

رئیس بخش سیاست‌گذاری اقتصادی فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری ادامه داد: در ایتالیا، سن بازنشستگی برای مردان و زنان به ۶۷ سال افزایش یافت. این تصمیم‌ها اعتراض‌ها و اعتصاب‌هایی را در پی داشت که اتحادیه‌های عضو فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری به‌راه انداخته بودند. در فرانسه، به‌نظر می‌رسد که مقاومت در برابر زورگویی‌های اتحادیه اروپا بیشتر است و کارگران نیروهای اتحادیه‌ها را واداشته‌اند که به اعتراض و اعتصاب دست بزنند. آن‌چه بیش از هر چیز به آن نیاز داریم اتحاد کارگران و اتحادیه‌های تجاری اروپا است تا بتوانند در سطحی قاره‌ای علیه اتحادیه اروپا بسیج شوند.

 

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، در برخورد با کارگران همان راهی را می‌رود که مارگارت تاچر رفته بود. کارگران فرانسوی به رهبری سندیکای کارگری (س.ژ.ت) این روزها هر دو هفته یک‌بار دست به برگزاری اعتصاب‌های گسترده می‌زنند، چراکه دولت سیاست‌های خصوصی‌سازی صنایع دولتی را با قوت بیشتری دنبال می‌کند.

 

اعتصاب کارکنان شبکه حمل‌ونقل ریلی فرانسه (اس‌ان‌سی‌اف) که ۱۵۰ هزار کارگر در سراسر فرانسه دارد، برای ماکرون دردسرساز شده است با این حال وی به صورت کامل از خصوصی‌سازی این شرکت و تغییر قراردادهای کار آنها حمایت کرده است، چراکه مدعی است در پی انعطاف‌پذیر کردن بازار کار و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در تولید با بازگذاشتن دست کارفرمایان است.

 

بیشتر اتحادیه‌های کارگری در فرانسه ادعا می‌کنند که دلیل بالای بیکاری در فرانسه نه قوانین پیچیده کار، بلکه سودجویی بیش از حد صاحبان پول و سرمایه است. اتحادیه‌های کارگری معتقدند نکته مهم در اصلاحات قانون کار در عدم ثبات وضعیت و شرایط حقوق بگیران خلاصه می‌شود. دانشجویان نیز که از سیاست‌های وزارت علوم دولت فرانسه ناراضی هستند چندی است که به اعتصابات سراسری پیوسته‌اند. ماه می‌ ریاست جمهوری ماکرون یک ساله می‌شود. در این مدت فرانسه متحدانه مقابل وی ایستاده است.

 

لئوناردی با اشاره به کاهش دستمزدها و تاثیر آن بر زندگی طبقه کارگر، در چارچوب کشورهای لیبرال، گفت: تجاوز عظیم صاحبان قدرت به زندگی کارگران پاسخی است که به بحران نظام‌مند سرمایه. دستمزدها و اشتغال کامل، نخستین پایگاه‌های طبقه کارگر هستند که در این زمینه مورد حمله قرار می‌گیرند.

 

این فعال حوزه کارگری در همین راستا گفت:‌ به طور اخص، از خلال کار متغیر، ارزش دستمزدها پایین آمده و این قضیه اوضاع را برای خانواده کارگران سخت کرده است. بسیاری از آن‌ها قادر به پرداخت اجاره‌های خانه‌هایشان و بازپرداخت وام‌های بانکی نبوده و از پیامدهای این وضعیت در عذاب هستند. از کارگران حق‌السکوت گرفته می‌شود و آنها از این‌که به اتحادیه‌ها بپیوندند تا بتوانند شرایط خود را بهبود بخشند، می‌ترسند.

 

از سوی دیگر، افزایش مالیات‌ها، کاهش سازوکارهای حمایتی در زمینه بهداشت و درمان و همچنین به‌قولی عقلانی‌سازی حقوق‌ها ازجمله اصلاحاتی هستند که پارلمان کرواسی آن را تصویب کرده است. در اعتراض به این اصلاحات، تظاهرات گسترده‌ای در کرواسی برگزار شد.

 

پی‌یرپائولو لئوناردی با اشاره به این‌که برخی گمان می‌کنند پیروزی «ویکتور اوربان»، رئیس‌جمهوری مجارستان، در انتخابات این کشور گفتمان جدیدی در لیبرالیسم غربی گشوده است، گفت: ما در ایتالیا ارتباط مستقیمی با اتحادیه‌های مجارستان نداریم ولی تردیدی نیست که انتخابات اخیر در این کشور پایه‌های قدرت ویکتور اوربان و حزب ناسیونالیست افراطی‌اش را مستحکم کرد. مواضع سفت‌و‌سخت دولت که بخش گسترده‌ای از مردم نیز از آن حمایت کرده‌اند نشان می‌دهد که هنوز بسیاری گمان می‌کنند که شرایط بد اقتصادی به‌خاطر مهاجران است، نه انتخاب‌های حکومت؛ حکومتی که چشم‌انداز لیبرالی و افراطی برای سیاست‌های خود درنظر گرفته است. امروزه شاهد پا گرفتن این افق در اوکراین، لهستان و دیگر کشورهای پیشین بلوک شرق هستیم.

 

اعتراضات کارگران و دانشجویان در مخالفت با سیاست‌های ‘نئولیبرال’ ماکرون ادامه دارد

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، سخنگوی اتحادیه های دانشجویی فرانسه، اعتراض های چند روز گذشته دانشجویان فرانسوی را آرام و به دور از خشونت اعلام کرد و اظهارات اخیر یکی از رئیسان دانشگاه فرانسه را که گفته بود دانشجویان در جریان اعتراض های دولتی خسارت های زیادی وارد کرده اند را تکذیب و آن ... اعتراضات کارگران و دانشجویان در مخالفت با سیاست‌های ‘نئولیبرال’ ماکرون ادامه دارد

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, دانشجویی, فرانسه, کارگری

دور جدید اعتراضات در فرانسه بر علیه طرح‌های خصوصی‌سازی + ویدیو

جدیدترین دور اعتصاب‌های اعتراضی و تظاهرات علیه طرح‌های دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حالی برگزار شد که در جریان آنها کارمندان راه‌آهن، کارمندان دولت و دانش‌آموزان در سراسر کشور به خیابان‌ها آمده و از جمله به طرح‌های خصوصی سازی ماکرون اعتراض کردند.   به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد: در جریان ... دور جدید اعتراضات در فرانسه بر علیه طرح‌های خصوصی‌سازی + ویدیو

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, فرانسه, کارگری

اتحاد دانشجویان و کارگران فرانسه، سدی مقابل مشت آهنین دولت ماکرون

بخش انگلیسی شبکه تلویزیونی یورونیوز با پخش گزارشی تاکید کرد که اتحاد صنفی دانشجویان و کارگران سدی بر سر راه اصلاحات اقتصادی مدنظر دولت است. اصلاحاتی که به گفته گزارشگر یورونیوز «نولیبرالی» است و تنها موجب اتحاد اقشار مختلف جامعه شده است.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, فرانسه, کارگری

زحمتکشان فرانسه، نولیبرالیسم را به چالش می‌طلبند!

هفت سندیکای کارگری فرانسه که سندیکاهای معروف این کشور و ازجمله سندیکای چپ “ث.ژ.ت” را در بر می‌گیرد، پنجشنبه ۲ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ /۲۲ مارس ۲۰۱۸، به‌منظور دفاع از خدمات سیستم اجتماعی همگانی و حفظ آن، ازجمله راه‌آهن، اعتصاب و راهپیمایی‌ای گسترده در اکثر شهرهای فرانسه بر پا کردند. حزب‌ها و سازمان‌های چپ کشور، ازجمله حزب ... زحمتکشان فرانسه، نولیبرالیسم را به چالش می‌طلبند!

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, فرانسه, کارگری