تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران عملیاتی شرکت نفت فلات ‌قاره در لاوان

جمعه ۳۱ فرودین ۱۴۰۳ اهم مطالبات: حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق و فاسد، حذف سقف حقوق، اصلاح کف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ده و پرداخت معوقات آن، عودت مازاد مالیات کسر شده، اصلاح روش اخذ مالیات در مناطق عملیاتی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

فعال کارگری؛ چرا وقتی خصوصی‌سازی مشکل دارد کارگر باید مجازات شود؟

سهیلا جلودارزاده در گفت‌و‌گو با ایلنا، در واکنش به بازداشت‌های گسترده کارگران گروه ملی فولاد اهواز با اعلام این خبر که جلسه امروز کمیسیون اجتماعی به این موضوع اختصاص یافته است، گفت: متاسفانه دچار روندی تکراری شدیم و بارها گفته‌ایم که مسائل صنفی را نباید با مسائل سیاسی ادغام کنیم.

 

وی گفت: چرا وقتی خصوصی‌سازی مشکل دارد، بخش خصوصی مشکل ساز شده و سیستم بانکی مشکل ایجاد می‌کند کارگر باید مجازات شود؟! متاسفانه در کشور ما هماهنگی مجازات با جرم هم وجود ندارد.

 

عضو فراکسیون کارگری مجلس گفت: دولت سیاست را عوض می‌کند، کارخانه‌دار ورشکسته می‌شود و به زندان می‌رود و خانواده‌اش با مشکلات روبرو می‌شود؛ کارگر اخراج و بیکار می‌شود و بعد از اعتراض او را دستگیر می‌کنیم. به جای اینکه یک بار به ریشه‌های نارضایتی توجه شده و مرتفع شود همیشه این سناریو تکرار و این قربانی است که مجازات می‌شود.

 

وی افزود؛ الان این کارگران هستند که نمی‌خواهند فولاد ملی از بین برود و نیشکر نابود شود؛ آنها می‌خواهند کار و محیط کارشان حفظ شود. چه اصراری است که از خطاکار حمایت شود و به قشر زحمتکش و دلسوز جفا شود.

 

جلودارزاده ادامه داد: در شرایط کنونی و تحریم‌ها برای حفظ فرصت‌های شغلی فعلی باید روند خصوصی‌سازی متوقف شود. چراکه امنیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد و همین باعث می‌شود آدم‌های بدون اهلیت مراجعه می‌کنند و این واگذاری به نااهلان باعث هتک حیثیت نظام و هتک آزادی کارگران می‌شود.

 

محمدعلی جداری فروغی؛ مطالبات کارگران کاملاً صنفی‌ست

 

محمدعلی جداری فروغی (وکیل دادگستری) که قبل از بازداشت کارگران گروه ملی فولاد ایران، وکالت برخی از آنها را برعهده گرفته است، گفت: منتظر هستیم وعده‌هایی که مقامات مختلف استان داده‌اند، عملی شود؛ در صورتی که کارگران آزاد شوند، فعلاً موجبی برای پیگیری پرونده نخواهد بود اما در غیر این صورت، باتوجه به وکالتنامه‌هایی که از برخی از کارگران دارم، از مراجع قضایی پرونده را پیگیری خواهم کرد.

 

این وکیل دادگستری ابراز امیدواری کرد که همه کارگران بازداشتی در اسرع وقت آزاد شوند و به خواسته‌های قانونی و صنفی آنها رسیدگی کامل شود.

 

وی تاکید کرد: خواسته‌های کارگران گروه ملی فولاد اهواز، همگی صنفی و قانونی است و این کارگران دغدغه تولید را دارند.

 

۱۱ نفر از کارگران بازداشتی در اهواز آزاد شدند

 

پس از نیمه شب یکشنبه و طی چند روز پس از آن دست کم ۴۳ کارگران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

 

اسامی کارگران آزاد شده به این شرح است: “سیدحبیب طباطبایی، جواد غلامی، محسن بلوطی، مهدی طهماسبی، کوروش اسماعیلی، علی امامی (اتمامی)، عبدالرضا دستی، سهراب نهامی، حسین عساکره، فریبرز شیخ‌رباط و سیدعلی جواد پور.

 

از قرار معلوم برای کارگران قرار آزادی با ضمانت قبول شده و مسئولان دادگاه قبول کرده‌اند که فیش‌های حقوقی کارگران گروه ملی فولاد را برای ضمانت آزادی همکاران‌شان بپذیرند. کارگران منتظر می‌گویند: از اینکه فیش‌های حقوقی ما را به عنوان ضمانت می‌پذیرند، خوشحالیم و امیدواریم هرچه زودتر همکارانمان آزاد شوند.

 

نماینده بندرعباس؛ سهام آلومنیوم المهدی و هرمزال باید به‌ کارگران واگذار شود / شبانه از کشور شمش خارج می‌کنند

«احمد مرادی» با اشاره به فسخ قرارداد آلومینیوم المهدی و هرمزال گفت: سازمان خصوصی‌سازی با فشار دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان مجلس مجبور شد بپذیرد که خریدار آلومینیوم المهدی و هرمزال تخلفاتی داشته و حق و حقوق دولت را پرداخت نکرده و قرارداد را فسخ کرد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, فساد, کارگری

آمار کارگران بازداشتی گروه‌ ملی‌ صنعتی فولاد اهواز به ۴۱ نفر رسید

به گزارش برخی منابع کارگری، شمار کارگران گروه‌ ملی‌صنعتی فولاد اهواز که از دوشب گذشته تاکنون بازداشت شده‌اند به ۴۱نفر رسیده. گویا بازداشت‌ها دیشب هم ادامه داشته است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

باندهای مافیاییِ”حداقل دستمزد” را نشانه رفته‌اند/ «سرکوب دستمزدی» یک سیاست حاکم است

عبدالله وطنخواه می‌گوید: وقتی «سرکوب دستمزدی» یک سیاستِ حاکم است، قدرت‌های پیرامونی که دست در سفره اصلیِ ثروت و قدرت ندارند، سعی می‌کنند با دست‌اندازی به محدوده حقوق صنفی و شهروندی مردم، اهداف خود را به پیش ببرند و به انباشتِ ثروت بپردازند؛ حذف حداقل دستمزد در روستاها نیز از همین آبشخور نشات می‌گیرد.   ... باندهای مافیاییِ”حداقل دستمزد” را نشانه رفته‌اند/ «سرکوب دستمزدی» یک سیاست حاکم است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, مصاحبه و گفتگو