گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

فعال کارگری؛ سیاست‌های نئولیبرالیستی سرمایه‌داری بر ارزان‌سازی نیروی کار و سرکوب هرچه بیشتر دستمزد تاکید دارد

کاظم فرج‌اللهی می‌گوید: سیاست‌های نئولیبرالیستی سرمایه‌داری بر ارزان‌سازی نیروی کار و سرکوب هرچه بیشتر دستمزد تاکید دارد و تلاش برای حذف حداقل دستمزد نیز در همین بستر تعریف می‌شود.

 

به گزارش ایلنا، هر زمان اوضاع اقتصاد به سمت وخامت و رکود می‌رود، کارگران و حقوق آنها مورد حمله قرار می‌گیرد. حال نیز تلاش‌هایی برای سرکوب حداقل دستمزد کلید خورده است. تلاش‌هایی که با نقش و نگارهایی به ظاهر دلپذیر مانند «شرایط توافقی کار» آذین بسته شده ولی در پنهان عده‌ای به دنبال گسترش فقر و بی‌عدالتی هستند. آیا «حداقل دستمزد» قرار است به سرنوشت «امنیت شغلی» دچار شود؟

 

کاظم فرج‌اللهی فعال کارگری مستقل، در این رابطه می‌گوید: ریشه این نوع تلاش‌ها در یک موسسه خیریه خلاصه نمی‌شود. منشا اصلی این نوع نگاه‌ها و حرکت‌ها، در «ارزان‌سازی نیروی کار» و «مقررات‌زدایی از بازار کار» نهفته است. عرصه روابط کار همه جا مورد هجوم قرار گرفته است. رد پای این تلاش‌ها در سال‌های گذشته در اتاق بازرگانی و گروه‌های کارفرمایی شورای عالی کار قابل رویت است. در اتاق بازرگانی به صراحت از لزوم ارزان‌سازی نیروی کار صحبت می‌شود. می‌گویند نیروی کار باید ارزان‌تر شود تا اقتصاد رونق بگیرد؛ حتی برخی از مشاوران اقتصادی دولت همواره تاکید داشته‌اند که در این زمانه‌ی بحران‌های اقتصادی نباید مزد کارگر افزایش پیدا کند.

 

وی ادامه می‌دهد: سیاست‌های نئولیبرالیستی سرمایه‌داری بر ارزان‌سازی نیروی کار و سرکوب هرچه بیشتر دستمزد تاکید دارد.

 

فرج‌اللهی به پیگیری این طرح در مجلس شورای اسلامی می‌پردازد و می‌گوید: برخی نمایندگان مجلس که با خرج هزینه‌های میلیاردی، کرسی‌های خانه ملت را تصاحب کرده‌اند، نماینده‌ی طبقه‌ی کارگر نیستند و حتی دغدغه دستمزد کارگر و تامین زندگی نیروی کار برای آنها مطرح نیست. در این بستر است که ما می‌بینیم علیرغم تورم تقریباً صد درصدی که به سبد کالاهای مورد نیاز کارگران وارد شده است و دو یا سه برابر شدن قیمت اقلام ضروری خانوار، وزارت کار از برگزاری جلسات ترمیم دستمزد خودداری می‌کند و زمان را به دفع‌الوقت می‌گذراند تا به اسفند ماه و مذاکرات عرفی آخر سال برسیم و این تعلل، جای تاسف بسیار دارد.

 

نمی‌خواهند «واقعیت‌های معاشِ فرودستان» را بپذیرند

 

او با تاکید بر اینکه تعیین افزایش حقوق بیست درصدی برای کارمندان دولت در لایحه بودجه ۹۸ می‌تواند پیش‌درآمدی بر مقابله با افزایش مزد عادلانه‌ی کارگران باشد، می‌افزاید: متاسفانه در مقابل تخریب سطح زندگی طبقه‌ی کارگر، سیاست انکار را در پیش گرفته‌اند و نمی‌خواهند «واقعیت‌های معاشِ فرودستان» را بپذیرند.

 

وی معتقد است؛ زمزمه‌های «مزد توافقی» و «اشتغال کارمزدی» در صورت غفلت می‌تواند به شرایطی مشابه از بین رفتن امنیت شغلی در ابتدای دهه ۷۰ منجر شود.

 

فرج‌اللهی می‌افزاید: باتوجه به پراکندگی کارگران ایرانی و باتوجه به ناتوانی تشکل‌های رسمی کارگری برای مقابله و بسیج نیرو و فقدان قدرت چانه‌زنی جمعی طبقه‌ی کارگر، چنین احتمالی دور از انتظار نیست. در این شرایط، متاسفانه این امکان برای طرف مقابل وجود دارد که به هدف خود برسد؛ یا حداقل دستمزد را به کلی حذف کنند یا دستمزد منطقه‌ای را با نرخ‌های بسیار پایین عملی نمایند.

 

حذف حداقل دستمزد بستر مناسبی‌ست برای هر نوع اجحاف و استثمار

 

وی اخطار می‌دهد: حذف حداقل دستمزد بستر مناسبی‌ست برای هر نوع اجحاف و استثمار؛ همین الان که حداقل دستمزد را به صورت یک الزامِ یکسان و سراسری در اختیار داریم، بازهم شاهد استثمار و بیگاری نیروی کار هستیم چه برسد به روزی که این الزام برداشته شود.

 

این فعال کارگری به عنوان یک نمونه از استثمار نیروی کار، به زنان فروشنده‌ی شاغل در فروشگاه‌های سراسر کشور اشاره می‌کند که با دستمزد ۴۰۰ – ۵۰۰ هزار تومانی و بدون برخورداری از بیمه، روزی ده ساعت کار می‌کنند.

 

فرج‌اللهی «تحقق حذفِ حداقل دستمزد» را مرگ طبقه‌ی کارگر ایرانی می‌داند و تاکید می‌کند: اگر خدای ناکرده روزی بتوانند به هدفشان برسند، وضع «فاجعه‌بار» خواهد شد

تجمع کارگران شهرداری نیشابور در اعتراض به بازشدن پای بخش‌خصوصی در مجموعه شهرداری

جمعی از کارگران خدماتی شهرداری نیشابور با برگزاری یک تجمع اعتراضی گفتند: از ابتدای ماه جاری، شهرداری نیشابور وضعیت استخدامی کارگران شاغل در بخش خدماتی این مجموعه را از حالت قرارداد مستقیم به پیمانکاری تغییر داده و در نتیجه امنیت شغلی همکاران ما در معرض تهدید قرار گرفته است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

بیش از ده کارگر فولاد اهواز آزاد شدند

وکیل کارگران گروه ملی فولاد ایران از آزادی بیش از ده کارگر بازداشتی این مجتمع خبر داد.   محمدعلی جداری فروغی وکیل برخی از کارگران گروه ملی فولاد ایران، در تماس با ایلنا، از آزادی بیش از ده کارگر بازداشتی این مجتمع خبر داد.   وی گفت: عصر روز گذشته پنجم دی، بیش از ده ... بیش از ده کارگر فولاد اهواز آزاد شدند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

دولت هیچ زمان به اصل گردش آزاد اطلاعات وفادار نبوده/ جریان‌های پرقدرت و پنهانِ رانتی به‌نفعشان است که وضعیت آشفته بماند

کامبیز نوروزی می‌گوید: دولت «نمی‌تواند» و نباید با شستا به مثابه مال دولت برخورد کند. دولت در این زمینه هیچ اختیاری ندارد؛ منتها مشکل اصلی همان پنهانکاری‌های گسترده است؛

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, فساد, کارگری, مصاحبه و گفتگو

به‌دنبال اتوبوس دانشجویان، اینبار مینی‌بوس حامل زنان کارگرِ بدون هیچ‌گونه پشتوانه حمایتی، واژگون و ۱۵ مصدوم برجای گذاشت

این حادثه شامگاه چهارشنبه در جاده گلوگاه – نوکنده رخ داد و ۱۴ سرنشین آن که تمامی زنان کارگر روزمزد بودند به همراه راننده روانه بیمارستان شدند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, زنان, کارگری