تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران عملیاتی شرکت نفت فلات ‌قاره در لاوان

جمعه ۳۱ فرودین ۱۴۰۲ اهم مطالبات: حذف نفوذی‌ها و مدیران نالایق و فاسد، حذف سقف حقوق، اصلاح کف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ده و پرداخت معوقات آن، عودت مازاد مالیات کسر شده، اصلاح روش اخذ مالیات در مناطق عملیاتی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

فعال کارگری؛ خروجی نشست تعیین مزد سال ۱۴۰۰ در واقع مهر تاییدی بود بر روند فقیر نگاه داشتن طبقه کارگر

فرج‌اللهی می‌گوید: حالا چطور کارگران باید با مزد ۴ میلیون تومانی زندگی کنند؛ تازه کارگران بسیاری هستند که مزایای مزدی مانند پایه سنوات را نمی‌گیرند و دستمزدشان کمتر از ۴ میلیون تومانی است که اعضای جلسه روی آن مانور می‌دهند و تبلیغات می‌کنند!

 

به گزارش ایلنا، نیمه شب بیست و سوم اسفند، مزد ۱۴۰۰ بعد از ساعت‌ها چانه‌زنی و مذاکره، بالاخره تعیین تکلیف شد؛ ۳۹ درصد افزایش حداقل مزد و مزایای مزدی و برای سایر سطوح، ۲۶ درصد به اضافه‌ی یک عدد ثابت.

 

نتایج مزد را چطور می‌توان ارزیابی کرد؛ کاظم فرج‌اللهی (فعال کارگری مستقل) در این رابطه با تاکید براینکه نتیجه به هیچ‌وجه مطلوب طبقه‌ی کارگر نیست؛ به ایلنا می‌گوید: خروجی این نشست در واقع مهر تاییدی بود بر روند فقیر نگاه داشتن تمامی کارگران؛ تعیین مجدد میزان فقر عمومی کارگران و مزد بگیران و تایید دوباره‌ی فرمولی برای فقیرتر کردن کارگران سطوح میانی(متخصصین و باتجربه‌ها) نسبت به سالهای گذشته و البته به تبع آن جلوگیری از افزایش واقعی مستمری بازنشستگان. نتیجه‌ی همه محاسبات پیشین گروه کارگری و توافق‌های به عمل آمده بر عددی موسوم به “سبد معیشت” رسما کنار گذاشته شد و بازهم به روال هر سال، سراغ اعداد و ارقام و درصدها رفتند و در مورد اعداد نهایی که فاصله بسیاری با سبد معیشت دارد، تبلیغات بسیار کردند.

 

به گفته وی، کارگران ایران سال ۱۳۹۸ را در شرایطی گذراندند که مزد آنان نسبت به سال قبل بیشینه۳۶.۴ درصد اضافه شده بود، اما بر اساس اعلام بانک مرکزی در این سال، تورم ۴۱.۲ درصدی را تحمل کردند؛ همین مرکز در اردیبهشت ۱۳۹۹ تورم تعلق گرفته در سال ۹۸ به گروه خوراکی‌ها را ۴۳ درصد و لوازم خانگی را ۵۰ درصد اعلام کرده است.

 

مصوبه‌ای در راستای فقیرترسازی طبقه‌ی کارگر

 

فرج‌اللهی اضافه می‌کند: در روزهای واپسین ماه سال ۱۳۹۹ باز هم در جریان تصمیم گیری تعیین مزد سال ۱۴۰۰ روند نادرست و تکراریِ همیشگی رخ داد. یعنی درآغاز، معادل ریالی سبد معیشت خانوار که توسط گروه کارگری ۸ میلیون و ۹۸۵هزار تومان محاسبه شده بود روی میز قرار گرفت. اما در چانه زنی‌ها بازهم به منظور رسیدن به توافق خوب، به ۶ میلیون و۸۹۵ هزار کاهش داده شد و سرانجام در نشست نهایی شورا برای تعیین مزد ۱۴۰۰ نه داده های مرکز آمار در مورد میانگین هزینه خانوار (در سال ۱۳۹۹) مورد توجه قرار گرفت و نه به سبد معیشتی که در نشست‌های پیشین همین شورا مورد توافق قرار گرفته بود اهمیت داده شد و نه به میزان عقب ماندگی مزد از هزینه حداقلی خانوار (سبد معیشت یا خط فقر) توجه شد. جالب اینکه وزیر کار خود در مصاحبه‌ای تایید می‌کند که با کمتر از ۶ میلیون تومان در تهران نمی‌توان زندگی کرد!

 

او یک سوال مطرح می‌کند: حالا چطور کارگران باید با مزد ۴ میلیون تومانی زندگی کنند؛ تازه کارگران بسیاری هستند که مزایای مزدی مانند پایه سنوات را نمی‌گیرند و دستمزدشان کمتر از ۴ میلیون تومانی است که اعضای جلسه روی آن مانور می‌دهند و تبلیغات می‌کنند!

 

این فعال کارگری در پایان از مصوبه مزدی ۱۴۰۰، به عنوان مصوبه‌ای در راستای فقیرترسازی طبقه‌ی کارگر یاد می‌کند و می‌گوید: با این مصوبه، بحران معیشت کارگران به هیچ‌وجه برطرف نخواهد شد؛ علاوه بر این، کارگران لایه‌های میانی فقیرتر شده و به حداقل‌بگیری نزدیک می‌شوند.

کارگران پیمانکاری نفت و گاز از عسلویه و کنگان گرفته تا بندر امام و آبادان خواستار حذف شرکت‌های پیمانکاری هستند

کارگران پیمانکاری پارس جنوبی می‌گویند: یک سال گذشت اما هیچ چیز تغییر نکرده است. حتی طرح طبقه‌بندی اجرا نشده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

کمون پاریس، تحوّلی به دست زحمتکشان که تجربهٔ دموکراتیک و نوینی را در تاریخ ثبت کرد

حکومت ۷۲ روزهٔ کمون پاریس از ۱۸ مارس ۱۸۷۱ تا ۲۸ مه ۱۸۷۱ واکنش انقلابی مهمی به شکستِ فرانسه در جنگ میان فرانسه و پروس در سال ۱۸۷۰، محاصرهٔ پاریس، و سرنگونی امپراتوری لویی ناپلئون و برقراری جمهوری سوّم فرانسه بود.

ادامه

اختلاف طبقاتی, المان, تاریخ, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, فرانسه, کارگری, کمونیسم

اولین اعتصاب کارگران آمازون در ایتالیا در اعتراض به قرارداد موقت کار پدیده اقتصاد نئولیبرالیستی

بنابر گزارش‌ها کارگران اعتصابی اعلام کرده‌ند؛ بسته های سفارش داده شده از شرکت به مدت ۲۴ ساعت تحویل داده نمی‌شوند

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایتالیا, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

نقش دولت و کافرمایان بخش خصوصی در سیه‌روزی کارگران با بهره گیری از قرار‌داد موقت

زمینه‌ی ظهور و بسط قراردادهای موقت به سال ۷۵ و رأی دیوانِ عدالت اداری در ارتباط با قانونی بودنِ قراردادهای موقت در کارهای مستمر برمی‌گردد. البته پیش از آن، ابهام در تبصره‌ی دو ماده ۷ قانون کار زمینه را برای ظهور این قراردادها آماده کرده بود.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری