تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

فعال کارگری؛ تعدیل ساختاری و خصوصی‌سازی ۳۰ سال است هر روز بیشتر جامعه را در بحرانی شدیدتر فرومی‌برد

ناصر آقاجری بر لزوم حمایت از صندوق‌های بازنشستگی و موجودیت مستقل آنها تاکید دارد. به گفته‌ی او «تعدیل» می‌تواند صندوق‌ها را زمین بزند.

 

این روزها شاهد اعتراضات و مطالبه‌گری‌های گسترده بازنشستگان هستیم؛ از بازنشستگان کشوری و لشگری گرفته تا مستمری‌بگیران صندوق تامین اجتماعی، همگی از شرایط دشوار زیستی و معیشتی خود انتقاد دارند.

 

ناصر آقاجری (فعال کارگری) در ارتباط با انتقادات و اعتراضات بازنشستگان و خاستگاه این اعتراضات می‌گوید: بازنشسته امروز دردهای زیادی دارد؛ به دلیل بیکاری در جامعه، فرزندان تحصیل کرده‌اش هنوز مستقل نشده‌اند و بخشی از مصرف‌کنندگان حقوق ناچیز بازنشسته‌اند؛ فرزندان‌شان نمی‌توانند زندگی مشترک ایجاد کنند و برخی از نخبگانشان، با فروش هست و نیست زندگی خانواده‌شان به مهاجرت رفته‌اند و مع‌الاسف، موسسه‌های تحقیقاتی – علمی آمریکا، کانادا، استرالیا و دیگر کشورهای اروپایی را می‌گردانند.

 

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، دولتِ وابسته به قوانین بازارِ به اصطلاح آزاد، برای کسب درآمد، به ایجادِ نوسان در بازار ارز -ارزی که تنها در اختیار او و حاشیه‌نشینانش است- می‌پردازد تا نقدینگی بیشتر در اختیار داشته باشد و متاسفانه این شیوه برایش تبدیل به یک منبع درآمد شده است. با این سیاست‌های اقتصادی، تورم ابعادی نجومی می‌یابد و پول ملی بی‌ارزش می‌شود. سقوط پول کشور، ارزشِ حداقل حقوق بازنشسته را به شدت کاهش می‌دهد و لاجرم خانواده‌های عریض و طویلِ وابسته به بازنشستگان، به روز سیاه می‌افتند.

 

به گفته‌ی آقاجری، هیچ کدام از این وقایع که باعث شدت گرفتن بحران اجتماعی می‌شوند، از نظر نظام تعدیل ساختاری و خصوصی‌سازی و رهبران وابسته به این مناسبات، ارزش بررسی ندارند.

 

وی ادامه می‌دهد: از این رو دولت و مسئولانِ فرادستی، هنوز به دنبال کاربری کردن مناسباتی اقتصادی تعدیل ساختاری و خصوصی‌سازی هستند؛ همان مناسباتی که ۳۰ سال است هر روز بیشتر جامعه را در بحرانی شدیدتر فرومی‌برد. این آقایان، مشاوره‌های اقتصاددانان نولیبرال و فاسد آمریکایی را که دنباله‌روِ فاشیست ضدکارگری اتریشی “هایک” هستند باور کرده‌اند که مرتب در گوش‌شان علت بحران را برایشان به گونه‌ای غیرواقعی توجیه می‌کنند و خصوصی‌سازی را ” تنها راه رهایی” مناسبات اقتصادی ایران می‌پندارند!

 

صندوق‌ها نباید زمین بخورند!

 

او ادامه می‌دهد: این سرنوشت شوم خرده کاسبکاری وطنی است و اعتراض‌های پیگیر بازنشستگان به سیاست‌های کلان اقتصادی، این مناسبات و اصول حاکم بر آن را نشانه رفته است؛ زیرا این مناسبات تحمیلی صندوق بین‌المللی پول، نه فقط در ایران بلکه در هر جای جهان کاربردی شده، تنها ویرانی ساختار اجتماعی – اقتصادی را عملی نموده است ولی گویا آقایان تصور می‌کنند ایران یک استثاء است، و امداد غیبی آنها را از بحران بیرون خواهد کشید!

 

این فعال کارگری در پایان حمایتِ همه‌جانبه از صندوق‌های بازنشستگی را یکی از راهکارهای نجات می‌داند؛ چراکه به گفته‌ی او، صندوق‌ها تنها مایملک بارزش نیروی کار – چه شاغل و چه بازنشسته- هستند و اگر این صندوق‌ها بیش از این زمین بخورند، حیات طبقه کارگر به مخاطره می‌افتد؛ به همین دلیل است که او اعتقاد دارد شاغلان و بازنشستگان بایستی با اتحاد و کنشگریِ همبسته از طریق تشکل‌های مستقل، از موجودیت مستقل صندوق‌ها دفاع کنند.

ایلنا