نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، رهبران اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد و گفت که آنها باید استعفا دهد زیرا همه پروژه‌های کلیدی خود را به شکست کشانده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، اوربان در یک کنفرانس مطبوعاتی، که ویدئو آن در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، گفت:” اکنون رهبران اتحادیه اروپا ... نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خبر, فساد, مجارستان

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

ایاد علاوی: آمریکا عراق را ویران کرد/ اسرائیل یک توطئه علیه منطقه است

نخست وزیر پیشین عراق تأکید کرد آمریکا با اشغال این کشور و تصمیماتی که بعدا درباره موسسات دولتی گرفت، عراق را ویران کرد. به گزارش ایسنا، ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق گفت: آمریکا با اشغال عراق و نحوه سرنگونی صدام و تصمیماتی که درباره موسسات دولتی گرفت، عراق را ویران کرد. واشنگتن مسؤول بسیاری ... ایاد علاوی: آمریکا عراق را ویران کرد/ اسرائیل یک توطئه علیه منطقه است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, عراق, فساد

خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

فسخ قرارداد “بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران”

سازمان خصوصی‌سازی ایران قراردادی را پس از ۷ سال فسخ کرد که رکورد معاملات و واگذاری شرکت‌ها در ایران را شکسته و به یکی از جنجالی‌ترین آنها تبدیل شده بود. طرف قرارداد شرکتی وابسته به سپاه بود.

 

 

علی‌اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران، روز سه‌شنبه (۲۳ آذر/ ۱۳ دسامبر) اعلام کرد که «قرارداد واگذاری مخابرات ایران ۱۲ روز قبل به علت پرداخت نشدن ۲ یا ۳ قسط از سوی شرکت “توسعه اعتماد مبین” و برگشت خوردن نزدیک به هزار میلیارد تومان چک آن» فسخ شده است. به گفته‌ی او، جمع این “چک‌ها ۵ یا ۶ فقره” بوده است.

 

این قرارداد پس از حدود ۷ سال و به دلیل “عدم ایفای تعهدات خریدار و اظهار ناتوانی از پرداخت اقساط” فسخ شده است. بدین ترتیب به گفته‌ی رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران “چاره‌ای” برای این سازمان جز “فسخ قرارداد واگذاری مخابرات ایران باقی نماند و اکنون این واگذاری فسخ‌شده تلقی می‌شود”.

 

سازمان خصوصی‌سازی، زیر مجموعه وزارت اقتصادی و دارایی ایران است. اعمال نمایندگی وزارت اقتصاد و دارایی در امر واگذاری‌ها و عرضه هرگونه سهام، از جمله وظایف و اختیارات این سازمان است. فروش سهام شرکت مخابرات نیز در چارچوب اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی صورت گرفته بود که بر اساس آن بایستی شماری از شرکت‌های تحت کنترل دولت به بخش خصوصی واگذار می‌شدند. سیاست کلی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی نیز حدود ۱۱ سال پیش توسط “مجمع تشخیص مصلحت نظام” تنظیم و توسط علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به دولت وقت ابلاغ شد.
سازمان خصوصی‌سازی پس از فسخ قرارداد واگذاری سهام مخابرات به “اعتماد مبین” اعلام کرده است که “اعاده سهام شرکت مخابرات و مدیریت آن به دولت” جهت واگذاری مجدد سهام این شرکت بعدا و از سوی مراجع قانونی اعلام خواهد شد.

 

“تعجب” از فسخ قرارداد

 
هم‌زمان با اعلام فسخ قرارداد واگذاری سهام مخابرات به “اعتماد مبین” از سوی سازمان خصوصی‌سازی، داود زارعیان، معاون امور مشتریان شرکت مخابرات، ضمن تأکید بر اینکه بزرگترین سهامدار مخابرات شرکت “توسعه اعتماد مبین” است و به همین دلیل این نه شرکت مخابرات، بلکه “سهامداران هستند که در رابطه با اعلام فسخ قرارداد واگذاری شرکت مخابرات پاسخگو خواهند بود” گفت: «با این حال فسخ قرارداد اعلام شده است؛ اما به نظر نمی‌رسد که درست باشد».
زارعیان همچنین افزود: «این خبر برای ما هم عجیب است و اصولا سازمان خصوصی‌سازی نمی‌تواند چنین کاری کند».

 

معامله‌ای “شبهه‌برانگیز”

 

معامله واگذاری بیش از ۵۰ درصد از سهام شرکت مخابرات ایران به شرکت “توسعه اعتماد مبین” وابسته به سپاه پاسداران در روز ۵ مهر ماه ۱۳۸۸ (۲۷ سپتامبر ۲۰۰۹) انجام گرفت. این قرارداد با شکستن رکورد بزرگترین معامله بورس و واگذاری شرکت‌ها در ایران، “بزرگترین معامله” در تاریخ ۴۸ ساله‌ی بورس تهران لقب گرفت.

 

“کنسرسیوم اعتماد مبین” خریدار این سهام بود. شرکت سرمایه‌گذاری “مهر اقتصاد ایرانیان” دیگر شرکت‌کننده در رقابت تصاحب سهام شرکت مخابرات، نیز وابسته به سپاه پاسداران بود.

 

ارزش سهام خریداری شده ۷۸۰۰ میلیارد تومان، معادل ۸ / ۷ میلیارد دلار (به ارزش روز) بود. خبرگزاری‌های ایران آن زمان نوشته بودند که این معامله تنها “ظرف حدود نیم ساعت” انجام گرفته است. شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۵۰ با سرمایه‌ای بالغ بر پنج میلیارد ریال تأسیس شد. در سال ۱۳۸۸ بیش از ۴۷ هزار نفر در این شرکت و زیرمجموعه‌های آن مشغول به کار بودند.

 

گزارش‌های ‌منتشرشده در رسانه‌های جمعی ایران در زمان واگذاری سهام شرکت مخابرات به “اعتماد مبین” نشان می‌دادند که واگذاری شرکت‌های دولتی به “بخش خصوصی” به نحوی بوده که اغلب این شرکت‌ها به تملک “نهادهای حکومتی” درمی‌آمده‌اند و به گفته‌ی مصطفی کواکبیان، نماینده وقت مجلس “از این جیب به آن جیب” می‌رفته‌اند. شرکت‌ها و بنیادهای وابسته به سپاه پاسداران در این میان از اصلی‌ترین خریداران سهام شرکت‌های مهم واگذار شده بوده‌اند.
فروش سهام اصلی مخابرات به شرکت وابسته به سپاه پاسداران در دوره دوم دولت محمود احمدی‌نژاد و اندک زمانی پس از اعتراضات وسیع به نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، زمینه‌ساز انتقادهای شدیدی علیه دولت او شد. شمار زیادی از کارشناسان اقتصادی، مدیران بخش خصوصی و نیز گروهی از نمایندگان مجلس، دولت دهم را متهم کردند که با واگذاری سهام عمده مخابرات به “اعتماد مبین”، قصد تقویت نقش سپاه را در اقتصاد کشور داشته است.

 

حذف رقیب با اشاره “نهاد امنیتی”

 

این اعتراضات سرانجام منتهی به احضار شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد وقت، به مجلس شد. دولت وقت همواره متهم بود که در امر واگذاری سهام مخابرات، شرایط لازم را برای رقابت آزاد میان داوطلبان رعایت نکرده است.

 

حسینی بالاخره در نشست روز ۲۲ تیر ۱۳۸۹ مجلس حاضر شد و ضمن دفاع از اقدام دولت، اعتراف کرد که یکی از داوطلبان خرید سهام شرکت مخابرات به دستور یک نهاد امنیتی از رقابت حذف شده است. او گفت: «در حوزه‌هایی که نهادهای امنیتی مباحثی را مطرح می‌کنند و کتبا به ما می‌نویسند، ما اجرای امر خواهیم کرد. در مورد سهام مخابرات نیز، به درخواست یکی از نهادهای امنیتی، یکی از رقبا از عرصه رقابت حذف شد».

 

سپس نام شرکت “پیشگامان کویر یزد” به عنوان رقیب خریداری سهام مخابرات در رسانه‌ها مطرح شد که گویا به دلیل فقدان “صلاحیت امنیتی” از سوی سازمان خصوصی‌سازی از رقابت حذف شد.

 

در نهایت در آذر ماه ۱۳۸۹ یعنی با گذشت بیش از یک سال از واگذاری سهام مخابرات به شرکت وابسته به سپاه، کمیته تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد شرکت مخابرات، در گزارش خود به تشریح شماری از “عملکردهای خلاف قانون” شرکت یادشده پرداخت.

 

یکی از محورهای الی گزارش به تبیین “قانون‌شکنی” در واگذاری بخشی از سهام شرکت مخابرات به “بخش خصوصی” اختصاص داشت. بر اساس این گزارش، در جریان واگذاری شبهه‌برانگیز سهام مخابرات، “کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد” یک روز قبل از مزایده کنار گذاشته می‌شود. اما برای آن که روند واگذاری ظاهر قانونی داشته باشد، کنسرسیوم “مهر اقتصاد ایران” را به عنوان رقیب “اعتماد مبین” وارد رقابت می‌کنند، در حالی که برخی از اعضای این دو شرکت مشترک هستند و “اساساَ برای قانونی جلوه دادن مزایده وارد رقابت صوری” شده بودند.

 

کمیته تحقیق و تفحص مجلس با تأکید بر صلاحیت “کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد” به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در “امنیتی‌ترین بخش‌های مخابرات”، حذف آن را غیرموجه و تنها در راستای واگذاری سهام مخابرات به یک مجموعه خاص ارزیابی کرده بود.

رادیو آلمان

اژه‌ای : رییس قوۀ قضاییه سود پول‌های مجهول را برداشت می‌کند

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوۀ قضاییه ایران، استفادۀ رییس این قوه از “پول های توقیفی و بی حساب و کتاب” را پذیرفته و گفته است که این پول ها توسط قوۀ قضاییه ایران در بانک های کشور سپرده گذاری می شوند و رییس قوۀ قضاییه نیز از سود حاصل از آنها برای ... اژه‌ای : رییس قوۀ قضاییه سود پول‌های مجهول را برداشت می‌کند

ادامه

ایران, خبر, فساد

اکثر برزیلی‌ها خواهان برکناری “میشل تامر” هستند

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حاکی از افزایش میزان نارضایتی از رییس جمهوری برزیل است، این در حالی است که اقتصاد این کشور به بدترین وضعیتش در چند دهه گذشته رسیده است.     به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نظرسنجی که توسط روزنامه فویا دو سن پائولو و در بازه زمانی هفتم و هشتم ... اکثر برزیلی‌ها خواهان برکناری “میشل تامر” هستند

ادامه

امریکای لاتین, برزیل, جهان, خبر

صدها پلیس انگلیس متهم به سوءاستفاده جنسی

براساس گزارش یک نهاد نظارتی که روز پنجشنبه منتشر شد در طی دو سال اخیر صدها مأمور پلیس در انگلیس و ولز ضمن سوءاستفاده از قدرت و جایگاهشان، متهم به اذیت و آزار و سوءاستفاده جنسی شده‌اند.   به گزارش ایرنا، نهاد نظارتی بر نیروی پلیس انگلیس ( اچ ام آی سی )، ضمن انتشار ... صدها پلیس انگلیس متهم به سوءاستفاده جنسی

ادامه

انگلستان, جهان, خبر, غرب اروپا, فساد