نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، رهبران اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد و گفت که آنها باید استعفا دهد زیرا همه پروژه‌های کلیدی خود را به شکست کشانده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، اوربان در یک کنفرانس مطبوعاتی، که ویدئو آن در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، گفت:” اکنون رهبران اتحادیه اروپا ... نخست وزیر مجارستان رهبری اتحادیه اروپا را به ارعاب و باج گیری سیاسی متهم کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خبر, فساد, مجارستان

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

ایاد علاوی: آمریکا عراق را ویران کرد/ اسرائیل یک توطئه علیه منطقه است

نخست وزیر پیشین عراق تأکید کرد آمریکا با اشغال این کشور و تصمیماتی که بعدا درباره موسسات دولتی گرفت، عراق را ویران کرد. به گزارش ایسنا، ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق گفت: آمریکا با اشغال عراق و نحوه سرنگونی صدام و تصمیماتی که درباره موسسات دولتی گرفت، عراق را ویران کرد. واشنگتن مسؤول بسیاری ... ایاد علاوی: آمریکا عراق را ویران کرد/ اسرائیل یک توطئه علیه منطقه است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, عراق, فساد

خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

فساد سیستماتیک اقتصادی و سقوط نظام

احمد توکلی گفت؛ متاسفانه فساد اقتصادی سیستماتیک شده و اگر با آن مبارزه نشود قطعا جمهوری اسلامی را ساقط می‌کند.

 

به گزارش اعتماد آنلاین؛ احمد توکلی، بارها در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود هشدارهای تکان دهنده‌ای درباره ضریب نفوذ فساد اقتصلادی در ایران داده است. هشداری که نه مسوولان می‌توانند خود را به نشنیدن بزنند و نه ما می‌توانیم آن را نشنویم.

 

برای مثال او گفته است: «متاسفانه فساد اقتصادی سیستماتیک شده و اگر با آن مبارزه نشود قطعا جمهوری اسلامی را ساقط می‌کند. در این صورت دشمنان ایران را تجزیه و تشیع را ریشه کن می‌کنند.»چه حسی با شنیدن یا خواندن این جملات ترسناک درباره فساد اقتصادی به شما دست می‌دهد؟

 

برای من ترسناک و نگران کننده است، زیرا این تحلیل را نه یک ضد انقلاب یا نیروی سیاسی برانداز در شبکه‌های ماهواره‌ای بر زبان می‌آورد، بلکه تحلیل سیاستمداری است که خودش از ابتدای انقلاب در سیستم سیاسی و مدیریتی کشور مسوولیت داشته و بهتراز دیگران می‌داند که در سیستم مدیریتی کشور چه می‌گذرد.

 

معنی فساد سیستماتیک در اقتصاد سیاسی این است که خود دستگاه‌های مسوول مبارزه با فساد به درجاتی قابل توجه آلوده شده‌اند.

 

به تعبیر ساده‌تر یعنی دستمالی که می‌خواهیم با آن شیشه را تمیز کنیم خودش تمیز نیست. احتمالا توکلی می‌داند که اعتراف به سیستماتیک شدن فساد این فرصت را به ضد انقلاب و رسانه‌های بیگانه می‌دهد تا آن را در بوق و کرنا کنند و تبلیغات‌شان را بی‌افزایند. با این حال او محافظه کاری نکرده وبه صراحت هر چه تمام تر این حرف‌ها را زده است. شاید به این دلیل که خطر و تهدید آنقدر جدی است که تاخیر و لاپوشانی را جایز ندانسته. حتی به نظر می‌رسد هشدار توکلی چیزی از قبیل تلاش برای دفع مقدر باشد.

 

قریب به دو دهه است که همه علیه فساد و رانت و ویژه خواری‌ها سخن می‌گویند. از سوی مسوولان امر پیشگیری‌ها و برخوردهایی هم صورت گرفته اما این برخوردها هنوز نتوانسته‌اند توقع افکار عمومی را در مبارزه با مفاسد و مفسدان برآورده کنند حتی گاهی این اقدامات نتیجه عکس داده و باعث شده که پدیده فساد مستمرتر و مقاوم تر شود: فسادی که شبیه خوره، سرطان و ایدز است و در صورت عدم درمان و مقابله، می‌تواند سیستم را از پا بیندازد و زمین‌گیر کند. لذا طبیعی است که در مواجهه با این سرطان و خوره و ایدز، باید چشم و گوش مان را باز کنیم و جلوتر از دیگران ندیده‌ها و نشنیده‌ها را ببینیم و بشنویم.

 

از همین رو شایسته است تا رسانه‌ها با هوشمندی و استقلال عمل و به دور از هرگونه تهدید و تحدیدی بازخوانی پرونده‌های مفاسد را که در دو دهه گذشته رخ داده، در دستور کار خود قرار دهند و از قبل آن به کشف حقایق نهفته در این قبیل پرونده‌ها و سرنخ‌های آن نزدیک شوند. برای مثال به سراغ ثروت های بادآورده بروند و با فراغ بال و بی محظوریت به اطلاع عمومی برسانند و صریحا بگویند چه کسانی و در چه فرآیندی و با چه پوشش‌هایی در این مفاسد دخیل‌اند و چه قدرت‌هایی عملا مانع تراشی می‌کنند تا پروژه مبارزه با ثروت های بادآورده به نتیجه نرسد.

 

ضمن اینکه از سیاسی شدن- به تعبیر رساتر- از جناحی‌شدن مبارزه با فساد هم باید اجتناب کرد وگرنه این ماجرا نیز تبدیل به آتوی سیاسی می‌شود و در رقابت‌های سیاسی و مبارزه برای قدرت تبدیل به وجه المنازعه و وجه المصالحه می‌شود. به نظر می‌رسد برآورده نشدن توقع جامعه از مبارزه با فساد و از آن طرف گسترش رانت‌خواری و خطرات ناشی از آن باعث شده تا چهره‌هایی مانند توکلی به میدان بیایند و به مرگ بگیرند تا مسوولان به تب راضی شوند.

 

اما در تحلیل این موضوع می‌شود سه فرضیه را در نظر گرفت:

 

۱- آنکه رسانه ها به عنوان چشم و گوش جامعه دچار کم کاری، صدمه و آسیب شده‌اند.

 

۲- منفعت‌طلبی و زیاده‌خواهی در بخش‌هایی از نظام تکثیر شده است.

 

۳- تحلیل نادرست از سرنوشت و آینده نظام باعث شده بخشی از بدنه مدیریتی ناامید شوند و برای ادامه زندگی خود و خانواده‌شان، ارزش‌های اخلاقی را زیر پا گذاشته و بازه زمانی مدیریتی خود را فرصتی برای زد و بند جهت کسب سرمایه بیشتر تلقی کنند.

 

هر کدام از این فرضیه ها باعث شده تا فساد، گردن کلفت‌تر از همیشه شود و سلول‌های سرطانی‌اش شروع به ریشه دواندن کنند.

 

کوتاه سخن اینکه دومینوی فساد را می‌شود از کار انداخت. رسانه‌ها می‌توانند در مقام چشم و گوش جامعه با دیده‌بانی دقیق از فرآیندهای چرخش سرمایه و ارایه گزارش‌های صریح به افکار عمومی، فرصت‌ها و بسترهای فساد و تخلف را از مفسدان بگیرند.به واقع اگر ریشه فساد زده نشود ،امکان پیش‌بینی احمد توکلی درباره اسقاط نظام چقدر محتمل خواهد بود؟

زمین‌خواری و توسعه شهری، بازی با دُم شیر است

در خصوص زمین خواری صحبت‌های زیادی می‌شود ولی باید به این موضوع نیز توجه شود که عرصه‌هایی که در قبلا زیستگاه بشر نبوده باید با احتیاط در وارد شویم به این دلیل که اگر این عرصه‌ها قابلیت زیستی مناسب داشتند در کشور که بیش از ۷ هزار سال سابقه تاریخ ثبت شده دارد، حتما انسان‌ها ... زمین‌خواری و توسعه شهری، بازی با دُم شیر است

ادامه

اجتماعی, ایران, فساد, محیط زیست

واگذاری “کشت و صنعت مغان” را لغو و متخلفان را تحت پیگرد قرار دهید!

رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، علیه خریدار شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری مغان و مسئولین مرتبط با این واگذاری اعلام جرم کرد و خواستار رسیدگی فوری به این موضوع شد.

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, فساد