دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

فرمانده کودتا علیه عمرالبشیر هم استعفاء داد

احمد عوض بن عوف، وزیر دفاع، خبر کناره‌گیری خود را از طریق تلویزیون ملی سودان اعلام کرد و ژنرال عبدل فتاح عبدالرحمان برهان را به عنوان جانشین خود معرفی کرد.

 

وزیر دفاع سودان تنها یک روز پس از رهبری کودتایی که به سرنگونی عمرالبشیر انجامید از مقام خود کناره‌گیری کرده است.

 

ارتش دیروز ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده گفته بود اوضاع را در دست خواهد گرفت اما انقلابیون سودانی با ماندن در خیابان‌ها خواستار تشکیل دولت موقت بدون دخالت نظامیان شده بودند.

 

احمد عوض بن عوف، وزیر دفاع، خبر کناره‌گیری خود را از طریق تلویزیون ملی سودان اعلام کرد و ژنرال عبدل فتاح عبدالرحمان برهان را به عنوان جانشین خود معرفی کرد.

 

این در حالی است که صبح امروز (جمعه ۱۲ آوریل) ارتش با ادامه ماندن انقلابیون در خیابان و بی‌توجهی آنها به وضع قانون آمد و شد، به رهبران معترضان پیشنهاد مذاکره داده بود.

 

اما معترضان می‌گویند شورای نظامی بخشی از حکومت پیشین است و تا زمان ایجاد دولت انتقالی غیرنظامی به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

 

عمرالبشیر هم حدود ۳۰ سال پیش از طریق یک کودتای نظامی به قدرت رسیده بود.

 

مقابله تازه میان شورای نظامی و معترضان نگرانی از برخورد میان دو طرف را افزایش داده است.

 

سازمان ملل متحد خواستار خویشتن داری طرفین شده است و نسبت به شکل‌گیری جنگ داخلی در سودان ابراز نگرانی کرده است.

 

واکنش مخالفان

 

در اولین واکنش، “جمعیت شاغلین سودان” که در راس جنبش اعتراضی قرار دارد که سودان را بعد از چهار ماه لرزاند، این کناره‌گیری بن عوف از منصبش و انتخاب عبدالفتاح البرهان را پیروزی اراده توده ملت خواند.

 

این جمعیت در بیانیه خود آورده است: تحولات درباره کناره‌گیری بن عوف و برکناری کمال عبدالمعروف را دنبال کرده‌ و این رویداد را پیروزی اراده مردم می‌دانیم.

 

در این بیانیه عنوان شده است: مردم سودان در تمام شهرک‌ها، محله‌ها، شهرها، روستاهای خارطوم و اقلیم‌های مختلف می‌خواهیم به خیابان‌ها بیایند و به میدان‌های محل تحصن در برابر فرماندهی کل ارتش و مقرهای یگان‌های مختلف ارتش رفته و در طول شب در آنجا بمانند.

 

“جمعیت شاغلین سودان” در بیانیه دیگری مخالفت خود را با تعیین عبدالفتاح البرهان به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی اعلام کرد.

 

این جمعیت خطاب به ارتش گفت: ما مخالف چهره‌ها از عمر البشیر به بن عوف و حالا البرهان هستیم. خواسته‌های ملت از مقامات این است که هیچ سازش و بازی با خواسته‌هایشان را نمی‌پذیرند.

 

این جریان اپوزیسیون از نیروهای مسلح خواست انتقال فوری قدرت به دولت مدنی انتقالی را از طریق شورای رهبری گروه‌های اعلام آزادی و تغییر میسر و هرگونه تصمیم‌گیری تند رهبران را که بیانگر خواست ملت نیست، لغو کند و تمام چهره‌های قدرت گذشته که در جرایم ضد ملت دست داشتند رد کند و به دادگاه‌هایی عادلانه تحویل دهد تا به دلیل اقدامات‌شان محاکمه شوند.

 

این جمعیت از شهروندان خواست همچنان در مقابل مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح در خارطوم و استان‌های دیگر به تحصن ادامه دهند و دست به اعتصاب سراسری بزنند تا قدرت به طور کامل به دولت مدنی انتقالی واگذار شود.

 

شادی مردم از کناره‌گیری بن عوف

 

همچنین در این راستا خیابان‌های خارطوم شاهد جشن‌های مردمی بعد از کناره‌گیری بن عوف از سمتش بود.

 

جمعیت زیادی از شهروندان سودانی در خارطوم شعارهایی نظیر “طی دو روز دو رئیس‌ را ساقط کردیم” سر دادند.

 

برخی دیگر تصاویر از کشته شدگان در جریان اعتراض‌ها را در دست داشتند و شعارهایی نظیر “خون شهدا جاری شد، شب فریاد را ساقط کرد”.

 

پلیس سودان نیز اعلام کرد، در جریان تظاهرات روزهای پنج‌شنبه و چهارشنبه در خارطوم در اثر اصابت گلوله‌های واقعی ۱۶ تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

 

سخنگوی پلیس سودان اظهار کرد، تجاوزاتی به مقرها و اموال دولتی و خصوصی طی دو روز صورت گرفته است.

 

احمد عوض بن عوف، که امروز از مقام وزارت دفاع کناره‌گیری کرد در جریان درگیری‌های خونین دارفور فرمانده نیروهای امنیتی سودان را بر عهده داشت.

 

یکی از موضوعاتی که عمر البشیر به علت آن در دادگاه بین‌المللی به جنایت علیه بشریت محکوم شد همین جنگ‌های دارفور بود.

 

روز پنج شنبه، عمرالبشیر رییس جمهوری سودان که سال‌ها در قدرت بود توسط ارتش برکنار و بازداشت شد.

 

ارتش در بیانیه‌ای از بازداشت رئیس جمهور خبر داد و اعلام کرد به مدت سه ماه در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام و ارتش در دوره دو ساله انتقالی زمام امور را به دست می‌گیرد.

 

در این بیانیه همچنین گفته شد که یک شورای انتقالی نظامی در این دوره انتقالی تشکیل می‌شود.

 

اعتراضات از ماه دسامبر گذشته در این کشور آغاز شد و ابتدا به دلیل افزایش هزینه زندگی بود، اما کمی بعد معترضان خواستار استعفای رئیس جمهوری و برکناری دولت شدند.

فرارو

چرا مصر از «ناتوی عربی» خارج می‌شود؟ /سیلی‌های سیسی به ترامپ

رئیس‌جمهوری مصر با تصمیم‌های خود برای خروج از «ناتوی عربی» و خرید هواپیماهای پیشرفته «سوخوی ۳۵ روسیه» به جای جنگنده‌های «اف ۱۶» و «اف ۳۵» آمریکا، دو سیلی محکمی را بر همتای آمریکایی خود زد.

ادامه

اردن, اسراییل, الجزایر, امارات, امریکا, ایران, ترکیه, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شمال افریقا, عراق, عربستان سعودی, مصر, مقاله

کنترل مجدد نیروهای حفتر بر فرودگاه طرابلس

“ارتش ملی لیبی” به رهبری خلیفه حفتر از کنترل خود بر فرودگاه طرابلس، پایتخت لیبی خبر داد. همچنین به رغم درخواست‌های بین‌المللی برای آتش بس، فرانسه مانع از صدور بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف عملیات نظامی در طرابلس شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, ایتالیا, تونس, جهان, خبر, شمال افریقا, فرانسه, لیبی