پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

تحریم وسیع نمایش انتخابات ۱۱ اسفند از جانب اکثریت قاطع مردم و آمار عظیم آرای باطل در صندوق‌های رأی را باید شکست فاحش دیگری برای دیکتاتوری حاکم در برابر رأی واقعی ملت دانست. علی خامنه‌ای، که به‌خوبی به خطر “تهدید” مردم برای “نظام” واقف است، با توجه به شکست فضاحت‌بار رژیم در انتخابات اخیر فقط ... پروژۀ جانشینی خامنه‌ای: بحران بعدی پس از شکست قاطع حکومت ولایی در انتخابات فرمایشی

ادامه

آزادی, استبداد, اسلام سیاسی, ایران, تاریخ, تحریم, حقوق بشر, زنان, سیاسی, غارتگری, مقاله

رئیس‌جمهور لهستان: از منظر تاریخی، کریمه متعلق به روسیه است

رئیس‌جمهور لهستان با ابراز تردید از اینکه اوکراین بتواند شبه‌جزیره کریمه را از روسیه بگیرد، گفت: شبه‌جزیره کریمه از نظر تاریخی در اکثر دوران‌ها بخشی از روسیه بوده است. به گزارش ایسنا، آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان در پاسخ به اینکه آیا باور دارد اوکراین می‌تواند کریمه را از روسیه بگیرد، طرحی که بارها توسط کی‌یف ... رئیس‌جمهور لهستان: از منظر تاریخی، کریمه متعلق به روسیه است

ادامه

اتحادیه اروپا, اوکراین, تاریخ, جهان, روسیه, شرق اروپا, لهستان

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

لوموند دیپلماتیک: غزه اولین میدان جنگ مشترک آمریکا و اسرائیل است

تحلیلگر نشریه فرانسوی لوموند دیپلماتیک جنگ اخیر علیه نوار غزه را به عنوان نخستین جنگ مشترک آمریکا و اسرائیل توصیف کرد. به گزارش ایسنا، این مجله فرانسوی در تحلیلی به قلم گیلبرت آچکار با اشاره به اینکه در جنگ اخیر اسرائیل بعد از حمله هفتم اکتبر طوفان الاقصی علیه نوار غزه برای نخستین بار واشنگتن ... لوموند دیپلماتیک: غزه اولین میدان جنگ مشترک آمریکا و اسرائیل است

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اردن, اسراییل, تاریخ, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان آزادی‌یخش فلسطین, صهیونیسم, فرانسه, فلسطین, لبنان, مصر

حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرد. «آندری کلین»، سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت ... حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, تاریخ, جهان, خبر, دیوان داوری لاهه, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی, هلند

فرمانده نیروهای آمریکا در جنگ ویتنام قصد داشت از بمب اتم استفاده کند

اسناد و مدارک افشا شده نشان می‌دهد که فرمانده نیروهای آمریکایی در جریان جنگ ویتنام یک برنامه محرمانه را برای استفاده از کلاهک‌های اتمی علیه کمونیست‌ها در شمال این کشور طراحی کرده بود که توسط لیندون جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا متوقف شد.

 

به گزارش راشا تودی، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از اسناد و مدارک افشا شده گزارش داد: ژنرال ویلیام وستمورلند که عملیات نظامی آمریکا در جنگ ویتنام از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۸ میلادی را فرماندهی کرده بود، اجازه انتقال تسلیحات اتمی به این کشور جنوب شرق آسیا را صادر کرده بود که به دنبال اقدام والت روستو، مشاور امنیت ملی وقت آمریکا برای اطلاع رسانی به موقع به کاخ سفید، لیندون جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا فورا این استقرار محرمانه تسلیحات را که ممکن بود منجر به جنگ جهانی سوم شود، لغو کرد.

 

ژنرال وستمورلند که نیروهای آمریکایی را در بن بستی علیه ارتش ویتنام شمالی در بحبوحه جنگ چندین ماهه خه‌سان یافته بود، یک برنامه جنجالی و محرمانه برای استفاده از تسلیحات اتمی در صورتی که نیروهای آمریکایی از سوی دشمنشان مورد حمله قرار گیرند،‌ طراحی کرده بود. این برنامه محرمانه تاکید می‌کرد که تسلیحات اتمی آمریکا باید توسط فرماندهی اقیانوس آرام آمریکا تحت رهبری آدمیرال اولیسز سیمسون گرنت شارپ از اوکیناوا در ژاپن به جنوب ویتنام منتقل شود. بر اساس یادداشت فرستاده شده از وستمورلند به شارپ مورخ ۱۰ فوریه ۱۹۶۸ میلادی، این عملیات که به صورت محرمانه برنامه‌ریزی شده بود قرار بود اجرا شود.

 

جانسون رئیس جمهور وقت آمریکا توسط روستو مشاور امنیت ملی‌اش در یک یادداشتی که تنها باید توسط رئیس جمهور خوانده می‌شد، از این برنامه مطلع شد و رئیس جمهور فورا مانع این عملیات شد.

 

تام جانسون یکی از معاونین ویژه رئیس جمهور در آن زمان، به روزنامه نیویورک تایمز گفت: هنگامی که رئیس جمهور مطلع شد که این برنامه قرار است اجرا شود، بسیار ناراحت شد و فورا از طریق روستو نامه‌ای به وستمورلند صادر کرد و به او دستور داد تا این عملیات را متوقف کند.

 

به گفته تام جانسون، رئیس جمهور علی رغم اینکه ژنرال‌های آمریکایی را برای پیروزی در جنگ خه‌سان تحت فشار گذاشته بود، ولی به شدت نگران بود که اگر درگیری ها شدت بگیرند، یک جنگ عظیم‌تر با چین روی دهد.

 

براساس اسناد و مدارک محرمانه مورخ ۱۲ فوریه ۱۹۶۸،‌ هنگامی که اطلاعات در رابطه با این برنامه محرمانه به کاخ سفید رسید به آدمیرال شارپ فورا دستور داده شد تا تمامی برنامه‌ریزی‌ها در خصوص این برنامه محرمانه را متوقف کند. شارپ همچنین به نیروهایش دستور داد تا تمامی ابزار برنامه‌ریزی از جمله پیام‌ها و گزارشات مربوط به آن را تحت تدابیر امنیتی قرار دهند و تاکید کرد که اطلاعات در رابطه با این عملیات محرمانه باید سری باقی بماند.

 

تام جانسون گفت: رئیس جمهور جانسون هرگز به طور کامل به ژنرال‌هایش اعتماد نداشت. اگرچه او ژنرال وستمورلند را به شدت تحسین می‌کرد اما نمی‌خواست ژنرال‌هایش وارد جنگی بزرگ شوند.

 

درگیری‌های خه‌سان یکی از درگیری‌های حماسی بین نیروهای آمریکایی و سربازان کمونیست ویتنام شمالی در جریان جنگ ویتنام بود. در ابتدا حدود ۶ هزار تفنگدار آمریکایی و سرباز ارتش ویتنام جنوبی با ۲۰ هزار نیرو از ارتش ویتنام شمالی وارد جنگ شدند. در نهایت بیش از ۴۵ هزار سرباز آمریکایی و ۱۰۰ هزار نیروی ویتنام شمالی در این جنگ ۷۷ روزه شرکت کردند که هر دو طرف ادعای پیروزی در آن را داشته‌اند.
ایسنا

۱۰۰۰ روز حیات یک انقلاب

حزب کمونیست شیلی در کتابی که اخیراً منتشر کرده است، بر پایهٔ سند و مدرک‌های موجود حزبی، دربارهٔ دورهٔ سه‌سالهٔ حیات دولت جبههٔ “وحدت مردمی” شیلی به‌رهبری سالوادور آلنده به ارزیابی‌ای نقادانه پرداخته ‌است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تاریخ, جهان, شیلی

مجری امریکایی از نقش مخرب امریکا و انگلیس در دست یابی به‌حکومت ملی و دموکراتیک در ایران سخن می‌گوید

کودتای ۲۸ مرداد یکی از رخدادهای مهم تاریخ معاصر ایران است، رویدادی که امپریالیسم جهانی با سازمان‌دهی و اجرای آن در تعامل نزدیک با نیروهای مرتجع داخلی، امکان رشد و تحول دموکراتیک جامعه ما را برای دهه‌ها مسدود کرد.

ادامه

ایران, تاریخ, جهان, دیدگاه, سیاسی, کتاب, گزارش

کودتای ۲۸ مرداد، اوضاع حساس کشور، مداخله‌های خارجی و درس‌های امروزی آن!

با فرارسیدن ۲۸ مردادماه ۱۳۹۷، شصت‌وپنج سال از کودتای آمریکایی- انگلیسی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ سپری شد، کودتایی که به سرنگونی حکومت ملی دکتر محمد مصدق و روی کار آمدن حکومت دیکتاتوری وابسته و ضد مردمی محمدرضا پهلوی منجر گردید.

ادامه

امریکا, انگلستان, ایران, تاریخ, حقوق بشر, مقاله