خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

فرماندار کالیفرنیا ترامپ را به‌دلیل سیاست‌های وی در قبال محیط زیست احمق خطاب کرد

فرماندار ایالت کالیفرنیای آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را به دلیل سیاست های وی در قبال محیط زیست و تغییرات آب و هوایی یک “دروغگوی احمق” توصیف کرد.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، “جری براون” فرماندار ایالت کالیفرنیا که روز پنج شنبه در اجلاس تغییرات جهانی آب و هوا سخنرانی می کرد، گفت که ترامپ در آینده به خاطر آنچه در زمینه حفاظت از محیط زیست از خود بر جای گذاشته، به عنوان یک دروغگو و احمق در یادها باقی خواهد ماند.

 

براون که یک دموکرات است، به همراه شهردار سابق نیویورک “مایکل بلومبرگ” در کنفرانس خبری نخستین روز این اجلاس در شهر سان فرانسیسکو شرکت کرد تا مخالفت خود را با سیاست های دولت ترامپ نشان دهد.

 

وی پیش از این در مقاله ای در روزنامه لس آنجلس تایمز اعلام کرده بود که حتی بدون حمایت ترامپ نیز، هزاران شهر، کشور و گروه های مختلف در سراسر جهان به برنامه کاهش گرمایش جهانی پایبند مانده اند.

 

کالیفرنیا در پی تولید انرژی “صد در صد پاک” است

 

کالیفرنیا که پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکاست می‌خواهد تا سال ۲۰۴۵ میلادی کاملا از مصرف هر گونه انرژی که سبب تولید گاز گلخانه‌ای می‌شود، خودداری کند. این تصمیم‌، درست نقطه مقابل نظر دونالد ترامپ در باره تولید انرژی است.

 

جری براون، فرماندار کالیفرنیا، بار دیگر بر تحقق اهداف کنفرانس اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ میلادی و اجرای سهم ایالت کالیفرنیا در این زمینه تاکید کرد.

 

فرماندار کالیفرنیا روز دوشنبه ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر) به وقت محلی، همزمان با امضای لایحه‌ نه ماده‌ای جدیدی در این ایالت برای اجرای اهداف معاهده تغییرات اقلیمی پاریس و مراقبت دقیق‌تر از جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای گفت: «این وظیفه آسانی نیست اما باید انجام گیرد.»

 

به گفته جری براون تا سال ۲۰۳۰ ایالت کالیفرنیا ۶۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید خواهد کرد. تا کنون در این ایالت سهم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، به نسبت سایر منابع تولید برق در ۱۲ سال آینده، ۵۰ درصد در نظر گرفته شده بود.

 

ایالت پیشگام در جلوگیری از تغییرات اقلیمی

 

ایالت کالیفرنیا در ساحل غربی ایالات متحده آمریکا قرار دارد و با حدود ۴۰ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور است. این ایالت هم اکنون نیز در خودداری از مصرف انرژی‌های فسیلی مانند زغال سنگ و نفت در آمریکا پیشگام است.

 

بنا به اطلاع مقامات مسئول کالیفرنیا در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۹ درصد انرژی مصرف شده در این ایالت از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، مانند انرژی خورشیدی، باد، گرمای زمین، بیولوژیکی و انرژی آب، تامین شده است.

 

دولت ایالتی کالیفرنیا با موضع‌گیری مشخص خود و اعلام تعهد نسبت به اجرای معاهده اقلیمی پاریس در نقطه مقابل سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا عمل می‌کند.

 

سیاست ترامپ بر استفاده از منابع فسیلی مانند زغال سنگ و کاهش بودجه طرح‌های زیست‌محیطی متکی است. او در اول ژوئن سال ۲۰۱۷، هنگام برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی، اعلام کرد که کشورش از معاهده آب‌ و هوایی پاریس خارج می‌شود.

 

در معاهده پاریس کشورهای امضا کننده متعهد شده‌اند که از بالا رفتن حداکثر دو درجه گرمای زمین در مقایسه با دوران پیش از انقلاب صنعتی جلوگیری کنند.

 

به باور دونالد ترامپ معاهده اقلیمی پاریس به ضرر آمریکاست و سبب از بین رفتن اشتغال در این کشور می‌شود. در هر صورت خروج رسمی آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس تا سال ۲۰۲۰ میلادی امکان‌پذیر نیست.

 

دولت ترامپ در ماه مه سال جاری میلادی (۲۰۱۸) نیز بودجه نظارت آژانس فضایی آمریکا (ناسا) برای کنترل میزان دی‌اکسید کربن و گاز متان در جو کره زمین را لغو کرد. دلیل این تصمیم از سوی کاخ سفید “صرفه‌جویی” اعلام شد. برای اجرای این برنامه علمی سالانه هشت میلیون و ۳۶ هزار یورو بودجه در نظر گرفته شده بود.

 

ادامه استفاده از انرژی نیروگاه‌های اتمی

 

تلاش ایالت کالیفرنیا برای استفاده از انرژی “صد در صد پاک” و انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۴۵ به معنای چشم‌پوشی از تولید برق از طریق نیروگاه‌های اتمی نیست. برای فرماندار کالیفرنیا مهم این است که تولید انرژی منجر به افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای نشود. به این ترتیب فعالیت نیروگاه‌های اتمی به عنوان منابع تولید برق در کالیفرنیا ادامه خواهد یافت.

 

شرکت بیش از ۵۰ هزار نفر در تظاهرات آب و هوایی در پاریس

 

به گزارش اسپوتنیک، صلح سبز فرانسه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: بیش از ۵۰ هزار نفر در تظاهرات روز شنبه تغییرات آب و هوایی در شهر پاریس پایتخت فرانسه شرکت کردند.

 

بر اساس این گزارش صلح سبز فرانسه افزود: بیش از ۵۰ هزار نفر در تظاهرات پاریس شرکت کردند. هزاران نفر دیگر نیز در تظاهرات مشابه در شهرهای لیل، بوردو، رن و سایر شهرهای مهم و بزرگ فرانسه شرکت کرده اند. این نخستین بار است که تعداد زیادی از مردم در این تظاهرات شرکت کرده اند.

 

بر اساس اعلام پلیس فرانسه، در تظاهرات شهر پاریس حدود ۱۸۵۰۰ نفر شرکت کرده اند. فعالان محیط زیست برپاکنندگان اصلی این تظاهرات در سراسر شهرهای فرانسه بوده اند.

 

سازمان دهندگان این تظاهرات اعلام کرده اند که هدف اصلی از برپایی این تظاهرات درخواست از مقام های دولتی برای اقدامات بیشتر برای حفاظت از محیط زیست بوده است.

 

این تظاهرات پس از استعفای عجیب وزیر محیط زیست فرانسه برگزار شده است. وی علت اصلی استعفای خود را ناکامی در اجرای برنامه های زیست محیطی اعلام کرده است.

 

عبدالرحمن شهنوازی: صبح امروز، ۸ زمین لرزه سیستان و بلوچستان را لرزاند

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه داد: بزرگ‌ترین این زمین لرزه‌ها در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و به بزرگی ۵.۶ ریشتر در ساعت ۱۰و ۵۳دقیقه و ۳۶ ثانیه به ثبت رسیده است.   وی با بیان اینکه پس از آن نیز، ۷ زمین لرزه با شدت کمتر به ثبت رسیده خاطر نشان کرد: یک ... عبدالرحمن شهنوازی: صبح امروز، ۸ زمین لرزه سیستان و بلوچستان را لرزاند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست

سه‌هزار روستای سیستان و بلوچستان آب ندارند

هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان در صدر ۲۱ استان ایران هستند که بارندگی منفی دارند. نماینده زابل عمق خشکسالی سیستان و بلوچستان را فراتر از یک زلزله خوانده و هلال احمر کمپین نذر آب در سیستان به راه انداخته است.

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست

امضای سند حقوقی دریای خزر و بلاتکلیفی بستر ها و زیر بسترها

روزنامه خراسان، ۲۲ مرداد، نوشت:”بالاخره بعد از ۲۱ سال سند حقوقی بهره برداری از دریای خزر در حالی توسط سران پنج کشور ساحلی این دریاچه امضا شد، که علی رغم مشخص شدن موضوعات مهمی مانند حوزه کشتی رانی و برداشت از منابع طبیعی و نحوه فعالیت نظامی در دریا، دو موضوع مرز دقیق آبی هر ... امضای سند حقوقی دریای خزر و بلاتکلیفی بستر ها و زیر بسترها

ادامه

اذربایجان, ایران, ترکمنستان, جهان, خبر, روسیه, قزاقستان, محیط زیست