اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

فرماندار اوکیناوا خواستار خروج پایگاه نظامی آمریکا شد

« تاکه شی اوناگا » فرماندار اوکیناوا که به شدت مخالف حضور پایگاه نظامی فوتمنا آمریکا در این منطقه است، یک بار دیگر تاکید کرد که تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از انتقال این پایگاه از ناحیه ای پرجمعیت به یک ناحیه کم جمعیت تر بکار خواهد گرفت.

 
این اظهارنظر در شرایطی مطرح می شود که وی یک بار شکوائیه ای را در همین ارتباط تسلیم دولت مرکزی کرد که مورد موافقت قرار نگرفت.
در هفته های اخیر معترضان و مخالفان انتقال این پایگاه در اوکیناوا بارها اعتراضاتی برپا کرده و راه های منتهی به پایگاه جدید را مسدود کرده و مانع اجرای طرح های ساخت و ساز آن شده اند.

 
از آنجا که فوتمنا در یک محله پرجمعیت اوکیناوا به نام «گینووان» واقع شده و مخاطرات زیادی برای مردم داشته است، ‌تصمیم دولت مرکزی و آمریکا این بود که پایگاه به منطقه کم جمعیت ساحلی هنوکو در ناگو منتقل شود.

 
کار ساخت پایگاه به دلیل مخالفت ها و اعتراض ها تقریبا در سال جاری میلادی متوقف شده است و حالا روزنامه «ژاپن تودی» به نقل از «یوشیهیدا سوگا» سخنگوی دولت آورده است که کار ساخت پایگاه جدید بدون توجه به مخالفت فرماندار از همین هفته آغاز خواهد شد.

 
اوناگا گفته است که هیچ توجهی به رای دادگاه و یا موضع دولت مرکزی ندارد و از ابزارها و راه های مختلف برای جلوگیری از حضور نظامی آمریکا در اوکیناوا استفاده خواهد کرد.

 
فرماندار اوکیناوا پیشتر اعلام کرده است که اختلافات و مشکلاتی میان دو کشور بخصوص در باره پایگاه نظامی آمریکا در این منطقه و عملکرد نظامیان آمریکایی وجود دارد که باید درباره آن با دولت آمریکا رایزنی شود.

 
با این وصف یوشیهدا سوگا سخنگوی دولت ژاپن بر این باور است که چنین مسایل امنیتی باید میان دولت های مرکزی و کشورهای ذی ربط مورد بحث قرار گیرد.

 
اوناگا گفته است که مسایل بسیار مهمی درباره پایگاه نظامی آمریکا وجود دارد و باید درباره نوع رفتار نظامیان و عملکرد این پایگاه بررسی های دوباره ای صورت گیرد.

 
تجاوز و قتل ساکنان اوکیناوا و بروز حوادثی از این دست توسط نظامیان آمریکایی بارها در ژاپن مساله ساز شده و باعث گردیده است تا مردم نسبت به آن اعتراضات خیابانی برگزار کنند.

 
بر اساس آمارهای منتشر شده توسط منابع خبری متعدد، پرسنل نظامی آمریکا در مدت حضور خود در اوکیناوا، بیش از ۱۰۰۰ مورد آزار جنسی طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ میلادی داشته اند.

 
اوناگا می گوید که ما هرگز نمی توانیم این همه توهین و اقدامات خلاف امنیت عمومی در اوکیناوا را تحمل کنیم و به همین دلیل خواستار برچیدن و خارج کردن پایگاه فوتمنا آمریکا از این منطقه شده است.

 
با اینکه منطقه اوکیناوا کمتر از یک درصد از خاک ژاپن را تشکیل می‌دهد اما بالغ بر ۷۰ درصد از کل تاسیسات، مراکز و پایگاه های نظامی آمریکا در این منطقه واقع شده است.

 
مردم اوکیناوا معتقدند که حضور دو سوم نیروها و پایگاههای نظامی آمریکا در اوکیناوا نه تنها آرامش و سلامت ساکنان این جزیره را تهدید می کند، بلکه ضربه ای جدی به توسعه و محیط زیست این منطقه وارد کرده است.

ایرنا،

اعتراض های گسترده مردمی در کره جنوبی و بحران عمیق فساد رئیس جمهوری

خانم “پارک گوئن های”، رئیس‌جمهور کُرهٔ جنوبی، با اتهام خطیر دست داشتن در فساد، در چنبرهٔ رسوائی سیاسی‌ای بی‌سابقه گرفتار شده است که به‌احتمال قوی می‌تواند موجب برکناریِ او گردد. “کنی کویل”، روزنامه‌نگار کمونیست انگلیسی، ساکن جنوب شرق آسیا، در مقاله زیر می‌نویسد که سقوطِ خانم “پارک گوئن های” می‌تواند فرصتی مغتنم برای نیروهای چپ ... اعتراض های گسترده مردمی در کره جنوبی و بحران عمیق فساد رئیس جمهوری

ادامه

جهان, شرق آسیا, فساد, کره جنوبی, مقاله

لایحه استیضاح پارک از سوی مخالفان

لایحه استیضاح رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی از سوی مخالفان به پارلمان این کشور ارائه شد.   به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، سه حزب عمده مخالف دولت لایحه‌ای را امروز – شنبه – به پارلمان این کشور ارائه دادند که بر اساس آن «پارک گئون های» رئیس‌جمهوری این کشور را استیضاح کند. وی به واسطه رسوایی‌های ... لایحه استیضاح پارک از سوی مخالفان

ادامه

جهان, خبر, شرق آسیا, فساد, کره جنوبی

به اتهام مشارکت در فساد؛ دادستانان کره جنوبی علیه رئیس جمهوری اعلام جرم کردند

دادستانان کره جنوبی اعلام کردند که در جریان تحقیقات خود دریافته‌اند که رئیس جمهور این کشور در فعالیت مجرمانه دوست و مشاور پنهانی خود که به دخالت در امور دولتی و سو استفاده از روابط خود با رئیس جمهور کره جنوبی متهم است، مشارکت داشته است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستانان ... به اتهام مشارکت در فساد؛ دادستانان کره جنوبی علیه رئیس جمهوری اعلام جرم کردند

ادامه

خبر, شرق آسیا, کره جنوبی

رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا: روسیه جنگنده‌های ما در سوریه را هدف قرار می‌دهد/ خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی ممکن نیست

جیمز کلاپررئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید، اگر یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه ایجاد شود، روسیه می‌تواند جنگنده‌های آمریکایی را سرنگون کند.   به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی بی اس، جیمز کلاپر، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا در این باره ادامه داد: من بعید نمی‌دانم که روس‌ها اگر احساس کنند ... رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا: روسیه جنگنده‌های ما در سوریه را هدف قرار می‌دهد/ خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی ممکن نیست

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, خلع سلاح هسته‌ای, روسیه, سوریه, شرق آسیا

دوترته: آمریکا توافق نظامی با فیلیپین را فراموش کند.

رییس جمهوری فیلیپین با انتقاد از مواضع آمریکا امروز (سه‌شنبه) گفت، اگر برای مدت بیشتری روی کار باشم، توافق نظامی میان دو کشور باید به دست فراموشی سپرده شود.   به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رودریگو دوترته، رییس جمهوری فیلیپین گفت: من مخالف حضور نظامیان خارجی در کشور هستم و آمریکا می‌تواند ... دوترته: آمریکا توافق نظامی با فیلیپین را فراموش کند.

ادامه

جهان, خبر, شرق آسیا, فیلیپین