صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

رسانه نظامی روسیه از ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین از طریق کشور سوم خبر داد، اما باکو آن را رد کرد. به گزارش ایسنا، یک رسانه مشهور حوزه نظامی روسیه می‌گوید با بررسی اسناد دادگاه‌های اوکراین به نکات جالب توجهی درباره همکاری نظامی باکو-کی‌یف رسیده است. کانال تلگرامی «ریبار» که بیش از ۱.۲ ... ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

ادامه

آذربایجان, اقتصادی, اوکراین, ترکیه, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

کاهش داوطلبانه تولید نفت در اوپک پلاس

اعضای اوپک پلاس با تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت در سه ماهه دوم سال موافقت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران: منابع امروز اعلام کردند که اعضای ائتلاف اوپک پلاس که به صورت داوطلبانه تولید نفت را در سه ماهه اول سال جاری کاهش داده بودند، موافقت کردند که این کاهش را تا سه ماهه دوم ... کاهش داوطلبانه تولید نفت در اوپک پلاس

ادامه

اقتصادی, الجزایر, امارات, روسیه, عربستان سعودی, عمان, کویت

فرشاد مومنی؛ جلسه اقتصاددانان با روحانی تبلیغاتی و نمایشی بود، شرکت نکردیم

ما به این اعتبار و به اعتبار این که هیچ برنامه و هدف مشخصی برای آن جلسه اعلام نمی‌شد، احساس کردیم که قرار است صرفا از حضور اقتصاددان بهره برداری تبلیغاتی شود.

 

هفته گذشته جمعی از اقتصاددانان که نامه‌ی انتقادی به همراه راه‌حل برای رئیس‌جمهور را امضا کرده بودند، به روحانی دیدار کردند. اما در میان غایبان نام چند نفر بیشتر به چشم می‌آمد. افرادی که نویسنده نامه بودند در جلسه شرکت نکردند. فرشاد مومنی از آن جمله بود. او درباره غیبتش به مستقل گفته است:

 

تعدادی از اقتصاددانان طی چند ماه اخیر دو نامه به رئیس‌جمهور و سران قوا نوشته بودند. در آن نامه‌ها تحلیلی از ریشه‌های اصلی گرفتاری‌های اخیر کشور و راه‌حل‌های مشخصی ارائه کرده بودند. انتظار طبیعی ما این بود که آقای رییس جمهور حتی اگر علاقمند به کار‌های نمایشی شبیه رییس جمهور قبلی است، اولویت را به آن دهند که به مناسبت آن نامه‌ها یک دیدار رو در رو وجود داشته باشد. این کار انجام نشد تا اینکه روز شنبه گذشته به ما اطلاع دادند که باید برای یک جلسه‌ای در روز دوشنبه آماده شویم. وقتی ما از موضوع جلسه پرسیدیم، معلوم شد که هیچ برنامه و هدف مشخصی از سوی برگزار کنندگان در کار نیست؛ بنابراین برداشت ما این بود که گویی هدف اصلی یک اقدام نمایشی است.

 

به روال جلسات دیگری که به این شیوه برگزار می‌شود، آقای رییس جمهور اول به سخنانی گوش می‌دهند و بعد خودشان مطالبی را مطرح می‌کنند. اگر قرار بر این باشد که آقای رییس جمهور در حیطه‌ای که هیچ نوع صلاحیت تخصصی ندارند، از کسانی که از این صلاحیت برخوردارند و بتوانند استفاده کنند؛ لازم است که اول آقای رییس جمهور نظرات خود را ارائه کنند تا در شرایطی که هدف و برنامه مشخصی وجود ندارد، حداقل فرصت به صاحبان تخصص داده شود که برداشت‌های آقای رییس جمهور را مورد ارزیابی کارشناسی قرار دهند.

 

چون چنین چیزی در دستور کار ریاست محترم جمهور و طراحان برنامه دیدار‌ها وجود نیست، عملا این یک نابرابری ناعادلانه‌ای به وجود می‌آورد که در آن اهل نظر و صاحبان تخصص دیگر امکان واکنش به صحبت‌های رییس جمهور را ندارند و بخش اصلی آن چیزی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود همان صحبت‌های آقای رییس جمهور است و به هیچ وجه مورد ارزیابی صاحبان صلاحیت و تخصصی قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین ما به این اعتبار و به اعتبار این که هیچ برنامه و هدف مشخصی برای آن جلسه اعلام نمی‌شد، احساس کردیم که قرار است صرفا از حضور اقتصاددان بهره برداری تبلیغاتی شود.

 

برای آنکه چنین شائبه‌ای شکل نگیرد به برگزارکنندگان پیشنهاد کردیم که یکی از آن دو نامه اقتصاددانان به عنوان موضوع جلسه در نظر گرفته شود. آقای رییس جمهور در سخنرانی روز شنبه خود در دانشگاه تهران، گفته بودند که قادر نیستند از نامه‌های اقتصاددانان استفاده کنند. ما فکر می‌کردیم اینکه قادر نباشند چیز شگفت انگیزی نیست، چون ایشان اساسا صلاحیت تخصصی در این زمینه ندارند. ایشان می‌توانند سوالات و ابهامات خود را مطرح کنند و پاسخ‌های درخور نیز دریافت کنند.

 

بر این اساس پیشنهاد ما این بود که در درجه اول برای اینکه یک برنامه مشخص در آن جلسه وجود داشته باشد، مبنای بحث درباره یک یا هر دو نامه اقتصاددانان باشد و به طربق اولیٰ کسانی هم که در این جلسه شرکت می‌کنند امضا کنندگان آن نامه‌ها باشند. چون هیچ کدام از این دو تا پیشنهاد مورد توافق دعوت کنندگان قرار نگرفت، ما فکر می‌کردیم که برخورد گزینشی با امضاکنندگان نامه آثار سو تفاهم برانگیزی را در بین امضاکنندگان پدید می‌آورد و از طرفی دیگر جلسه پیشنهادی و کیفیتی که آنان مطرح می‌کردند، عملا در حد یک کار نمایشی و تبلیغاتی باقی می‌ماند و نمی‌توانست هیچ دست آوردی داشته باشد. گفتیم اگر شروط ما پذیرفته نشود، شرکت نمی‌کنیم و نکردیم. آنچه که عملا اتفاق افتاد هم تحلیل ما را تایید کرد. اقتصاددانان از طیف‌های متنوع فکری حرف‌های متفاوت و متناقضی با یکدیگر زدند که یک فرد فاقد صلاحیت تخصصی و در یک مقام اجرایی بسیار حساس را بیشتر می‌توانست گیج کند. طبیعی است که هیچ دست‌آوردی برای ایشان نداشته باشد.

 

براساس رویه پیش‌بینی شده ما رئیس جمهور آخر صحبت کردند و فرصت ارزیابی آن ادعا‌های ایشان پدیدار نشد و عملا این جلسه به یک امر تشریفاتی، نمایشی و تبلیغاتی و در واقع فرصتی برای رییس جمهور و نه برای اقتصاددان تبدیل شد.

فردا نیوز

گروه ویژه اقدام مالی تا فوریه ۲۰۱۹ به ایران مهلت داد

گروه ویژه اقدام مالی ( FATF ) ضمن ابراز تاسف از باقی ماندن اغلب برنامه‌های عملیاتی ، به ایران چهار ماه دیگر (تا فوریه ۲۰۱۹) برای تکمیل اصلاحات مهلت داد.   به گزارش رویترز، گروه ویژه اقدام مالی در آخرین نشست خود در روز جمعه اعلام کرد که ایران تا ماه فوریه مهلت دارد تا ... گروه ویژه اقدام مالی تا فوریه ۲۰۱۹ به ایران مهلت داد

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, خبر

چین همچنان بزرگترین طلبکار آمریکا باقی ماند

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد با وجود اینکه بدهی آمریکا به چین تا پایان ماه آوریل (۱۰ اردیبهشت) به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است اما پکن همچنان بزرگترین بستانکار آمریکا است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, ژاپن, شرق آسیا

رسانه اسرائیلی؛ توافق محرمانه پوتین، روحانی و اردوغان برای دور‌ زدن تحریم‌های نفتی آمریکا

به گزارش «اسپوتنیک»، در آستانه موج جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر، یک رسانه اسرائیلی مدعی شده توافق محرمانه‌ای میان مسکو و تهران در این رابطه منعقد شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, ترکیه, جهان, خبر, روسیه