عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۸ زیردریایی هسته‌ای این کشور برای تعمیر از رده خارج شده است که به نظر می‌رسد از نظر ژئوپلتیکی عواقب گسترده‌ای برای واشنگتن داشته باشد. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، کشور آمریکا اولین زیردریایی هسته‌ای جهان را در سال ۱۹۵۴ در کانکتیکات به آب انداخت و از ... عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, ژئوپلیتیک, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

منابع رسانه‌ای فاش کردند که به دلیل حملات مکرر اخیر گروه‌های مقاومت، نیرو‌های ارتش آمریکا مخفیانه از یکی از پایگاه‌های خود در سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ منابع رسانه‌ای اعلام کردند که نیرو‌های آمریکایی چند روز پس از حمله گروه‌های مقاومت در عراق، پایگاه نظامی خود را در روستای «همو» در غرب شهر ... خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

ادامه

آمریکا, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, خبر, ژئوپلیتیک, سوریه, عراق

پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

نویسندگان بورژوالیبرال مشکل‌‌های موجود در سیستم سرمایه‌داری را اغلب نه با تحلیل خصلت‌های ذاتی آن بلکه با ناپایداری دولت‌های خاص توضیح می‌دهند. آنان به این ترتیب باور کردن به تئوری‌های نادرست‌شان در مطلوب‌تر جلوه دادن سرمایه‌‌داری می‌توانند ادامه دهند، مادام که انتقام جویی سیاسی را دلیلی برای ایجاد فلاکت‌ها نشان می‌دهند. برای نمونه‌، این‌گونه وانمود ... پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

ادامه

آلمان, آمریکا, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب, فاشیسم, مقاله, نئولیبرالیسم

فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

تارنمای آمریکایی نوشت: عواملی مانند فقر، ضعف روابط بین جامعه و ارتش، فقدان سرمایه گذاری کافی بر روی مسائل تغذیه‌ای و سلامت که باعث افزایش چاقی جوانان شده و بی‌رغبتی آنها برای دفاع از کشور، ارتش آمریکا را با بحران نیروی انسانی مواجه کرده است. به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای فارن افرز نوشت: ارتش ... فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, فقر, کودکان, گزارش, ویتنام

فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

رهبر کره‌شمالی به ارتش کشورش دستور داده تا «آماده‌سازی جنگی» برای مقابله با «تحرکات ستیزه‌جویانه شدید» ایالات متحده و متحدانش در شبه جزیره کره را تسریع کند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی موسوم به «کی‌سی‌ان‌ای» امروز (پنج‌شنبه) گزارش داد که این اظهارات کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در دومین روز از «نهمین نشست عمومی ... فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

ادامه

آمریکا, امپریالیسم, خبر, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, شبه جزیره کره, صلح, کره شمالی

فرانس ۲۴: اروپا دیگر تاب آمریکای ژاندارم را ندارد

خبرنگار و کارشناس سیاسی شبکه خبری فرانس ۲۴ به واکنش های اروپا در قبال بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران، اشاره کرد و افزود که گرچه قوانین اروپا برای مقابله با واشنگتن بسیار محدود و ضعیف است اما آنها دیگر نمی‌توانند آمریکای ژاندارم را در جهان تحمل کنند.

 

ماتیو مابن گفت: بخش نظارت بر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا مسئول اجرایی‌کردن تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی است که قوانین آن را رعایت نمی‌کنند و به داد و ستد با تهران ادامه می‌دهند. در واقع همه شرکت‌های فرانسوی که در خاک آمریکا فعالیت دارند و بازار ایالات متحده برایشان اهمیت دارد، باید تحت فرمان تصمیم گیری‌های واشنگتن در خصوص تحریم ها علیه ایران باشند.

 

وی افزود: اکنون فرانسه در برابر آمریکایی‌ها کاملا تنهاست. مشخص است که اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های واشنگتن به قدر کافی قدرتمند و متحد نیست و این در حالی است که پاریس سومین شریک اقتصادی ایران است. شرکت هایی مانند شرکت هواپیمایی ایرباس، شرکت خودروسازی پژو، شرکت داروسازی سانوفی و شرکت صنایع غذایی دنون اصلی‌ترین شرکت‌های فعال فرانسوی در ایران به شمار می روند اما تنها قانون آمریکا درباره تحریم های فراسرزمینی برای اعمال مجازات علیه شرکت های فرانسوی کافی است.

 

مابن یادآورشد که این مساله تنها بر یک موضوع تاکید دارد و آن ضعف قوانین اروپایی در برابر قوانین آمریکایی است و این امری مسلم است. در این زمینه چین و روسیه مجموعه اقتصادی بسیار منسجم تری هستند و باید گفت بازار این کشورها خالی نخواهد ماند.

 

این کارشناس سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا اکنون در جهان نقش یک ژاندارم را ایفا می‌کند، گفت: بله دقیقا همینگونه است. و این همان موضوعی است که اروپایی‌ها دیگر تحمل آن را ندارند و سران اصلی اتحادیه اروپا و در راس آنها امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به آن اعتراض دارند. از زمانی که نخستین مرحله تحریم ها علیه ایران اجرا شده، بارها نسبت به پیامدهای آن بر اقتصاد اروپا اعتراض شده است. تأثیر دیگر این تحریم‌ها نیز این است که موجب اختلاف میان کشورهای اروپایی شده است. اکنون اختلاف اصلی میان مکرون و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان همین مساله است. بازارهایی که فرانسه در ایران در حال از دست دادن است بی‌نهایت زیاد است. ما تاکنون شاهد چنین چیزی نبوده‌ایم که رؤسای شرکت‌هایی مانند ایرباس یا توتال واقعا با یکدیگر درگیر شوند. نمی‌توان آمریکا را در این موضوع نادیده گرفت و به تحریم‌هایی که می‌تواند علیه شرکت‌های فعال با ایران اعمال کند بی‌توجه بود. اتحادیه اروپا هم پیمانی نیست که به قدر کافی قدرتمند باشد. چین و روسیه مقاومت می‌کنند و تاثیر بیشتری بر بازار اقتصادی جهان خواهند داشت.

 

اظهارات این کارشناس سیاسی در حالیست که پیشتر ‘ژوفروا رو دو بزیو’ رئیس اتحادیه کارفرمایان فرانسه (MEDEF) تاکید کرده بود که اروپا باید در برابر آمریکا مستقل عمل کند.

 

وی افزود: بارها این موضوع را تکرار کرده‌ام که چشم پوشی بر روی اقدام های وحشتناک و ضدبشری عربستان به هیچ عنوان منطقی و قابل قبول نیست. همواره از خود پرسیده‌ام که آمریکا چه حقی دارد شرکت‌های اروپایی را تحریم می‌کند. اروپا باید در مقابل آمریکا متحد و یکصدا شود. اگر بنا باشد با کسانی بده و بستان داشته باشیم که ارزش‌های ما را محترم نمی‌شمارند، حداقل باید رویه واحدی را در مورد همه رعایت کنیم.

 

خروج ترامپ از برجام با مخالفت شدید اروپایی‌ها روبه رو شد. بروکسل برای مقابله با تحریم‌های ترامپ «قانون انسداد» را به روز رسانی کرد تا از شرکت‌های اروپایی که با ایران همکاری تجاری دارند، در مقابل تحریم‌های واشنگتن حفاظت کند.

 

اتحادیه اروپا همچنین قرار است سازوکار تازه ای برای ادامه همکاری های بانکی قانونی با ایران در برابر تحریم‌های مالی آمریکا ایجاد کند.

ایرنا

وزیر خارجه آلمان: «اروپای متحد» باید پاسخی به سیاستِ «اول آمریکا» باشد

به گزارش خبرگزاری رویترز، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه گفت که قاره اروپا در پاسخ به سیاستِ «اول آمریکا» دونالد ترامپ در حوزه تشدید امنیت مرزها، سیاست‌های حمایت‌گرانه اقتصادی و دیپلماسی یکجانبه، باید با ایجاد یک «اروپای متحد» پاسخ دهد.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, جهان, خبر, غرب اروپا

رییس‌جمهور فرانسه تشکیل «ارتش اروپا» را خواستار شد

به گزارش روز سه شنبه روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، مکرون در مصاحبه با «رادیو اروپا یک» فرانسه گفت: ما باید از خود در مقابل چین، روسیه و حتی آمریکا حفاظت کنیم.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, انگلستان, جهان, چین, خبر, روسیه, ژئوپلیتیک, فرانسه, کانادا

فایننشال تایمز: تنش تجاری آمریکا و‌چین به‌جنگ سرد تمام‌عیار تبدیل می‌شود

فایننشال تایمز نوشت: تنش تجاری آمریکا و چین در حال تبدیل شدن به جنگ سردی تمام عیار است و به گفته تحلیلگران این جنگ از ترس واشنگتن به دلیل قدرت گرفتن پکن نشات می گیرد.

ادامه

استرالیا, امریکا, جهان, چین, روسیه, مقاله

تلاش بی‌فایده آمریکا برای دور کردن هر چه بیشتر روسیه از چین

سامانه‌های سپر ضدموشکی آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام به بهانه مقابله با تهدیدات کره شمالی بوده، ولی در حقیقت برای بازدارندگی چین است و امروزه واشنگتن آشکارا سیاست اعمال فشار دوجانبه بر مسکو و پکن را در پیش گرفته است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه, فرانسه