سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به درخواست همتای آمریکایی خود برای استفاده از نفوذ خود به منظور منصرف کردن ایران از پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، خواستار احترام به استقلال و حاکمیت ایران و ایفای نقش سازنده آمریکا در ... درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, ترکیه, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, گزارش

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

فرانسه وانگلیس خواستار برگزاری نشست شورای امنیت پیرامون ایران شدند

شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۳ آذر (چهارم دسامبر) برای بررسی آخرین آزمایش موشک‌های میان‌برد توسط جمهوری اسلامی جلسه‌ای پشت درهای بسته برگزار می‌کند. این نشست با تقاضای آلمان و فرانسه و با حمایت ایالات متحده برگزار می‌شود.

 

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، شنبه گذشته در توئیتری عنوان کرد که جمهوری اسلامی با آزمایش یک موشک بالستیک میان‌برد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

 

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای (برجام) در تیرماه ۱۳۹۴ صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، خودداری کند.

 

وزارت خارجه فرانسه آزمایش موشکی ایران را “تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده” و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست.

 

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نیز مخالفت دولتش را با برنامه موشکی ایران اعلام کرد و خواهان توقف کامل آن شد.

 

دولت ایران بارها گفته است که برنامه موشکی این کشور سرشت دفاعی دارد و موشک‌های آزمایش‌شده قادر به حمل کلاهک هسته‌ای نیستند. این موضع در شورای امنیت از حمایت روسیه برخوردار است.

 

ایالات متحده روز دوشنبه ۱۲ آذر (سوم دسامبر) از اتحادیه اروپا خواست که به دلیل ادامه برنامه‌ موشکی ایران علیه این کشور تحریم‌های بیشتری در نظر بگیرد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: «ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کند که برنامه موشکی ایران را هدف قرار دهد.»

 

هوک افزود: «خطر ایران تهدیدی جدی و فزاینده است و کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا از برنامه‌های موشکی ایران جلوگیری کنند.»

 

فشارهای اسرائیل

 

شامگاه دوشنبه همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در بروکسل با مایک پومپئو دیدار و گفتگو کرد.

 

نتانیاهو در حاشیه این ملاقات تأیید کرد که محور اصلی گفتگوی او با وزیر خارجه آمریکا هماهنگی اقدامات برای متوقف ساختن “تهاجم ایران” در منطقه است.

 

نتانیاهو با اعتراض به نفوذ ایران در سوریه و لبنان، اشاره کرد که ایران می‌کوشد حضور نظامی خود در سوریه را تحکیم کند و از آنجا به متحد خود یعنی حزب‌الله لبنان اسلحه برساند.

 

او همچنین گفت که برای مقابله با نفوذ ایران، پیوندهای کشورش را با کشورهای عربی خلیج فارس تقویت می‌کند و در این راه از حمایت آمریکا برخوردار است.

 

سردار «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی نیروهای مسلح ایران نیز روز یکشنبه اعلام کرد که ایران بدون نیاز به کسب اجازه از سایر کشورها به آزمایش‌های موشکی خود ادامه خواهد داد.

 

واشنگتن پست؛ اقتصاد آمریکا در سراشیبی سقوط قرار دارد

«فرید زکریا» مجری شبکه سی ان ان، در یادداشتی که از سوی روزنامه «واشنگتن پست» منتشر شد؛ یک‌جانبه‌گرایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به چالش کشید و قطع پیوند با نهادهای بین‌المللی را که بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آمد؛ از معایب رویکرد دولت واشنگتن در عرصه سیاست خارجی برشمرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین

سندرز در اندیشه یک کارزار انتخاباتی بزرگتر در ۲۰۲۰

سناتور برنی سندرز، از سیاستمداران کهنه‌کار آمریکایی، زمینه آغاز یک کارزار انتخاباتی بزرگتر از دفعه پیشین را مهیا می‌کند و طبق پیش‌بینی مشاوران، او رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را با یک قوه محرکه سیاسی آغاز خواهد کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر

رأی الیوم: ترامپ جهان را به سوی جهنم جنگ‌ سوق داده است

پایگاه اینترنتی رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: نشست سران گروه بیست که روز جمعه در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین برگزار می‌شود در تاریخ این نشست‌ها، بدترین و پرتناقض‌ترین نشست خواهد بود.

ادامه

استرالیا, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, عربستان سعودی