بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

فرانسه وارد اعتصابی گسترده می‌شود

به دعوت سندیکاهای فرانسه، از فردا سه شنبه سوم مارس کارکنان شرکت ملی راه آهن سراسری این کشور اعتصابی گسترده را آغاز می کنند.

 

سندیکاها اعلام کرده اند که در صورت نیاز این اعتصاب تا ژوئن آینده به مدت ٣۶ روز ادامه خواهد یافت. علت این اعتصاب مخالفت سندیکاها با تدابیری است که دولت فرانسه قصد دارد برای نوسازی راه آهن این کشور به اجرا بگذارد.

 

از جملۀ این تصمیم ها حذف امتیازات ویژه کارکنان راه آهن در استخدام های آتی و گشایش رقابت میان شرکت های خصوصی و شرکت ملی راه آهن فرانسه است. دولت فرانسه مدعی است که هزینۀ راه آهن این کشور ٣٠ درصد بیشتر از دیگر جاها است.

 

سندیکاهای کارگری فرانسه می گویند که تدابیر دولت به نابودی خدمات عمومی در راه آهن می انجامد بی آنکه مشکلات این شرکت از جمله بدهی های هنگفت و نارسایی های آن را برطرف کند.

 

مدیریت شرکت ملی راه آهن فرانسه پیش بینی کرده است که فردا سه شنبه سوم مارس ۹٠ درصد قطارهای سریع السیر این کشور از جایشان تکان نخواهند کرد. اعتصاب شامل قطارهای بین المللی فرانسه نیز می شود. به گفتۀ شرکت ملی راه آهن فرانسه هیچ قطاری این کشور را به مقصد اسپانیا، ایتالیا و سوئیس ترک نخواهد کرد، اما، دیگر قطارهای بین المللی به مقصد بریتانیا، بلژیک و هلند تقریباً به طور عادی به کار خود ادامه خواهند داد.

 

برای ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر فرانسوی فردا و هفته های آینده بسیار دشوار خواهند بود. رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، که وعدۀ انجام اصلاحات اساسی در فرانسه را داده از خلال اعتصاب کارکنان شرکت ملی راه آهن فرانسه برای اولین بار با مقاومت حقوق بگیران این کشور در مقابل این اصلاحات روبرو شده است.

 

سندیکاها فرانسه نیز معتقدند که سرانجام اعتصاب شرکت ملی راه آهن فرانسه بر دیگر طرح های اصلاحی دولت به ویژه در خصوص کارمندان و بازنشستگان اثر خواهد گذاشت. فیلیپ مارتینز، رهبر نخستین سندیکای کارگری فرانسه، “ث‌.ژ.ت”، خواستار اتحاد همۀ بخش های جامعه اعم از کارگران، کارمندان، دانشجویان و بازنشستگان و به ویژه کارکنان بخش انرژی شده است. قرار است فردا به طور همزمان کارکنان شرکت هواپیمایی “ایرفرانس” که خواستار افزایش شش درصدی دستمزدها هستند دست به اعتصاب بزنند.

رادیو فرانسه

اعتصاب‌های کارگری فرانسه، این بار علیه تغییرات نئولیبرالیستی دولت در قانون کار، از سر گرفته شد

موج جدیدی از اعتراضات در فرانسه علیه تغییرات مدنظر دولت در قانون کار به راه افتاده و هزاران نفر به خیابان‌های پاریس آمده‌اند. معترضان می‌خواهند این اعتراضات را به‌صورت مداوم تا ماه می ادامه دهند و آن را با تظاهرات میِ سال ۱۹۶۸ همزمان کنند.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

اعتراضات گسترده علیه اصلاحات ماکرون در پاریس با دخالت پلیس به خشونت گرائید

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، تظاهرات و اعتراضات گسترده علیه اصلاحات امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه امروز پنجشنبه با مداخله پاریس به خشونت گرائید.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خبر, فرانسه

اعتصاب ۲۴ ساعته کارکنان بخش حمل و نقل عمومی، شهر رم را فلج کرد

کارکنان بخش حمل و نقل عمومی (اتوبوس، ترام، مترو، قطار) در شهر رم در پی فراخوان اتحادیه های کاری Orsa, Faisa Confail e Usb از صبح امروز دست به یک اعتصاب یک روزه زدند که منجر به سرگردانی هزاران مسافر و ایجاد ترافیک سنگین در رم شد.

ادامه

ایتالیا, جهان, خبر, کارگری