نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین رسید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اوکراین سومین فقره از تسهیلات صندوق بین‌المللی پول به مبلغ ۸۸۰ میلیون دلار را دریافت کرد. «دنیس شمیهال»، نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که اوکراین در چارچوب برنامه مالی جدید، سومین ... صندوق بین‌المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد

ادامه

آمریکا, افغانستان, اقتصادی, اوکراین, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, غرب

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

رسانه نظامی روسیه از ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین از طریق کشور سوم خبر داد، اما باکو آن را رد کرد. به گزارش ایسنا، یک رسانه مشهور حوزه نظامی روسیه می‌گوید با بررسی اسناد دادگاه‌های اوکراین به نکات جالب توجهی درباره همکاری نظامی باکو-کی‌یف رسیده است. کانال تلگرامی «ریبار» که بیش از ۱.۲ ... ماجرای افشای ارسال تسلیحات از جمهوری آذربایجان به اوکراین

ادامه

آذربایجان, اقتصادی, اوکراین, ترکیه, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

فایننشیال اکسپرس؛ طراحی سازوکار روابط تجاری ایران و هند/ نفت در برابر هزینه‌های پزشکی و تحصیلی

به نقل از فایننشیال اکسپرس، هند برای تحکیم توافق‌های خود با ایران در مورد خرید نفت، اجازه خواهد داد تا ایران از پرداخت‌های انجام شده توسط پالایشگاه‌های هندی در حساب سپرده‌گذاران برای پرداخت هزینه‌های دانشجویان ایرانی و گردشگران پزشکی استفاده کنند.

 

دو طرف توافق کردند که نرخ مرجع شاخص‌های مالی هند FBIL به عنوان نرخ پایه ارز برای پرداخت نفت به ایران به ازای روپیه مورد استفاده قرار گیرد.

 

طی دوره تحریم های قبلی بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵، دو کشور یک سیستم مبادله‌ای تاسیس کردند مبنی بر اینکه ایران می‌تواند برای واردات داروها، وسایل پزشکی و مواد غذایی از هند، در برابر واردات نفت، روپیه پرداخت کند.

 

انتظار می‌رود که این تسهیلات طی تحریم‌های کنونی هم در دسترس قرار گیرد، این مکانیزم تصمیم به ایجاد و گسترش تسهیلاتی برای دانشجویان و ارائه خدمات پزشکی در نظر گرفته است و انتظار می‌رود برای کشوری که با این تحریم‌ها رو به است، بسیار مطلوب باشد.

 

در حال حاضر، ۷ تا ۸ هزار دانشجوی ایرانی در هند در رشته‌های دانشگاهی مختلف تحصیل می‌کنند، بیش از ۴۰ هزار ایرانی هر ساله برای اهداف مختلف از جمله درمان و خدمات پزشکی به هند سفر می‌کنند.

 

پس از اعطای معافیت به هند برای وارد کردن مقدار محدودی از نفت خام ایران به مدت شش ماه، کشورهای خلیج فارس یک توافقنامه مشترک با هند را در اواسط ماه نوامبر امضا کردند که طبق آن یک سیستم مالی بر اساس روپیه شکل گرفت.

 

شرکت‌های داخلی پرداخت‌های بر اساس روپیه را در حساب بانک UCO متعلق به شرکت ملی نفت ایران انجام خواهند داد و پول سپرده شده در این حساب توسط ایران برای پرداخت هزینه واردات از هند مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به احتمال زیاد این بانک تا پایان ماه جاری جزئیات مربوط به پرداخت‌ها را اعلام خواهد کرد.

 

با این حال، در دوره های قبلی هند ۴۵ درصد از پرداخت‌هایش را با روپیه انجام می‌داد و ۵۵٪ پرداخت‌ها با استفاده از یورو صورت می‌گرفت. اما در حال حاضر انتظار می‌رود هندوستان و ایران بیشتر و یا ۱۰۰% مبادلات خود را با روپیه انجام دهند.

 

هند برای این امر از یک بانک ترکی برای پرداخت هزینه نفت به ایران استفاده کرده است.

 

هند دارای کسری تجاری بالغ بر بیش از ۸ میلیارد دلار در ایران است که عمدتا به دلیل واردات نفت فراوان است. کالاهای کشاورزی که نیمی از صادرات هند به ایران است، در مجموع حدود ۲.۶ میلیارد دلار محاسبه می‌شود. در واقع، از این مقدار فقط ۹۰۰ میلیون دلار بابت برنج باسماتی است که به تنهایی بیش از یک سوم مجموع صادرات هند به ایران را در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده است. این پرداختی‌ها عمدتا به یورو انجام شده است.

 

هند و ایران هم برای تعیین نرخ مرجع FBIL برای مبادله توافق کردند. FBIL به طور مشترک توسط بازار نرخ ثابت ارز، انجمن تجار خارجی و انجمن بانک‌های هند تایید و ترویج می‌شود. به گفته کارشناسان، FBIL یک نرخ مرجع رسمی است که بانک مرکزی هند در وب سایت خود روزانه آن را منتشر کرده است.

 

هند، ۸۰ درصد از نفت خام وارداتی را برای نیازهای خود مصرف می‌کند، برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هند حدود ۲۵ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده بود که بیشتر از مقدار ۲۲.۶ میلیون تن وارد شده در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ بود. اما اکنون احتمال می‌رود حجم واردات کاهش یابد.
ایلنا

برای سومین ماه متوالی؛ کره جنوبی در ماه نوامبر هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است

به گزارش رویترز، اطلاعات گمرکی روز شنبه نشان داد که کره جنوبی با وجود معافیت‌های نفتی آمریکا، در ماه نوامبر برای سومین ماه متوالی نفتی از ایران وارد نکرده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی

عربستان و امارات ارز دیجیتالی مشترک راه‌اندازی می‌کنند

به گزارش یورونیوز، «مبارک راشد منصوری» رئیس بانک مرکزی امارات در جریان سخنرانی خود در کنفرانس تکنولوژی مالی در دوبی اعلام کرد که این بانک در حال کار بر روی یک برنامه استراتژیک به منظور توسعه فناوری مالی است که توسط یک چارچوب قانونی و تنظیم مقررات، پشتیبانی خواهد شد.

ادامه

اقتصادی, امارات, جنوب غرب آسیا, جهان, خبر, عربستان سعودی

اروپا و ژاپن با امضای بزرگترین توافق تجارت آزاد به سیاست‌های آمریکا پشت کردند

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، در شرایطی که دولت آمریکا روز به روز اجرای سیاست‌های حمایت‌گرایانه اقتصادی را که از جمله آن می‌توان به اعمال تعرفه واردات بر کالای خارجی اشاره کرد، تشدید می‌کند، اتحادیه اروپا و ژاپن یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای تجارت آزاد در جهان را امضا کردند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, جهان, خبر, ژاپن