عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۸ زیردریایی هسته‌ای این کشور برای تعمیر از رده خارج شده است که به نظر می‌رسد از نظر ژئوپلتیکی عواقب گسترده‌ای برای واشنگتن داشته باشد. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، کشور آمریکا اولین زیردریایی هسته‌ای جهان را در سال ۱۹۵۴ در کانکتیکات به آب انداخت و از ... عواقب ژئوپلیتیکی از رده خارج شدن ۱۸ زیردریایی هسته‌ای برای آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, ژئوپلیتیک, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

منابع رسانه‌ای فاش کردند که به دلیل حملات مکرر اخیر گروه‌های مقاومت، نیرو‌های ارتش آمریکا مخفیانه از یکی از پایگاه‌های خود در سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ منابع رسانه‌ای اعلام کردند که نیرو‌های آمریکایی چند روز پس از حمله گروه‌های مقاومت در عراق، پایگاه نظامی خود را در روستای «همو» در غرب شهر ... خروج مخفیانه آمریکا از یک پایگاه خود در سوریه به دلیل حملات مکرر

ادامه

آمریکا, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, خبر, ژئوپلیتیک, سوریه, عراق

پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

نویسندگان بورژوالیبرال مشکل‌‌های موجود در سیستم سرمایه‌داری را اغلب نه با تحلیل خصلت‌های ذاتی آن بلکه با ناپایداری دولت‌های خاص توضیح می‌دهند. آنان به این ترتیب باور کردن به تئوری‌های نادرست‌شان در مطلوب‌تر جلوه دادن سرمایه‌‌داری می‌توانند ادامه دهند، مادام که انتقام جویی سیاسی را دلیلی برای ایجاد فلاکت‌ها نشان می‌دهند. برای نمونه‌، این‌گونه وانمود ... پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

ادامه

آلمان, آمریکا, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب, فاشیسم, مقاله, نئولیبرالیسم

فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

تارنمای آمریکایی نوشت: عواملی مانند فقر، ضعف روابط بین جامعه و ارتش، فقدان سرمایه گذاری کافی بر روی مسائل تغذیه‌ای و سلامت که باعث افزایش چاقی جوانان شده و بی‌رغبتی آنها برای دفاع از کشور، ارتش آمریکا را با بحران نیروی انسانی مواجه کرده است. به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای فارن افرز نوشت: ارتش ... فارن افرز: ارتش آمریکا با بحران نیروی انسانی مواجه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, فقر, کودکان, گزارش, ویتنام

فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

رهبر کره‌شمالی به ارتش کشورش دستور داده تا «آماده‌سازی جنگی» برای مقابله با «تحرکات ستیزه‌جویانه شدید» ایالات متحده و متحدانش در شبه جزیره کره را تسریع کند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی موسوم به «کی‌سی‌ان‌ای» امروز (پنج‌شنبه) گزارش داد که این اظهارات کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در دومین روز از «نهمین نشست عمومی ... فرمان رهبر کره‌شمالی برای حداکثر «آمادگی جنگی» مقابل آمریکا

ادامه

آمریکا, امپریالیسم, خبر, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, شبه جزیره کره, صلح, کره شمالی

فایننشال تایمز: تنش تجاری آمریکا و‌چین به‌جنگ سرد تمام‌عیار تبدیل می‌شود

فایننشال تایمز نوشت: تنش تجاری آمریکا و چین در حال تبدیل شدن به جنگ سردی تمام عیار است و به گفته تحلیلگران این جنگ از ترس واشنگتن به دلیل قدرت گرفتن پکن نشات می گیرد.

 

به نقل از فایننشال تایمز، مسلما یکی از مهمترین رویدادهای سال ۲۰۱۸ سخنرانی ۴ اکتبر (۱۲ مهر) ‘مایک پنس’ معاون رئیس جمهور آمریکا درباره روابط چین و ایالات متحده بوده است. پنس در این سخنرانی از هدف آمریکا برای مقابله با دخالت چین در امور کشورهای دیگر از جمله دخالت در امور سیاسی ، سیاست های تجاری و سرمایه گذاری، سرقت مالکیت معنوی و اهداف توسعه صنعتی ایالات متحده، حمله های سایبری، و سیاست بدهکار کردن کشورها و فرهنگ سانسور سخن گفت.

 

‘کوین رود’ نخست وزیر اسبق استرالیا که متخصص امور چین نیز است.این موضوع را که چین و آمریکا در آغاز جنگی سرد هستند را رد می کند. اما به گفته ‘مارتین ولف’ تحلیلگر فایننشال تایمز، این درگیری چیزی شبیه به کشمکش های آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی پس از جنگ جهانی دوم نیست، اختلافات میان چین و آمریکا می تواند مخرب تر از جنگ سرد باشد؛ این درحالی است اگر درگیری های بین این دو کشور کاهش یابد می توان شاهد گسترش رونق اقتصادی و رفاه جهانی بود و بخشی به این دلیل است که این دو کشور به دلیل مسائل کره شمالی، تایوان و دریای چین در هم آمیخته اند.

 

به گفته مایک پنس، چه جنگ سر رخ دهد و چه نه، این درگیری های راهبردی به نظر عمیق و پایدار است. تا زمانی که رابطه ما با چین بر سر حق حاکمیت مبتنی بر عدالت، عمل متقابل و احترام نباشد، آسوده خاطر نخواهیم شد.

 

به نوشته فایننشال تایمز، به نظر می رسد که چین و آمریکا در آغاز جنگی مداوم هستند. ایالات متحده می گوید امیدوار است چین را تغییر دهد. چین بر این باوراست که ایالات متحده در صدد متوقف ساختن پیشرفت چین است. ‘جان میرسهیمر’ تحلیلگر ‘فارن افیر’ بر این باور است که در دنیای پر هرج و مرج قدرت های سیاسی بزرگ امروز، چنین مبارزه ای برای اولویت اول بودن اجتناب ناپذیر است و اغلب به جنگ منجر می شود.

 

به گفته پنس، ایالات متحده دلایل خوبی برای اجتناب از درگیری های نظامی دارد؛ یکی از دلایل این است که چین مانند اتحادیه جماهیر شوروی، یک رقیب ایدئولوژیک محسوب نمی شود. دلیل دوم این است که جنگ هزینه بر است حتی اگر به درگیری مسلحانه نیز ختم نشود.

 

اما تحلیلگران بر این باورند که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با این درگیری‌ها منطقی برخورد نخواهد کرد، و سیاست‌های مخرب تجاری او به این تردید ها دامن می زند. آمریکا باید دارایی های عظیم چین از جمله، جمعیت زیاد، اقتصاد پویا و حائز اهمیت بودن این کشور در بازارهای اقتصادی دنیا را بپذیرد و این امید که چین نیز مانند اتحاد جماهیر شوروی تسلیم و نابود خواهد شد بسیار مضحک و نا معقول می‌باشد.

 

مارتین ولف اصولی در راستای مدیرت رقابت بین چین و آمریکا ارائه داده است:

 

*اول، باید بپذیریم که چین از آن ما نیست که بخواهیم آن را تغییر دهیم یا دوباره بسازیم، چین متعلق به چینی ها است.

 

*دوم، توجه به این که سازمان های سیاسی چین به طور گسترده با سیاست های غرب متفاوت می باشد.

 

*سوم، بر رفتارهای دقیق و قابل سنجشی که بر دیگران تأثیر می گذارد، تمرکز کنیم و این کارها را به صورت اصولی و سازگار انجام دهید.

 

*چهارم، اگرچه چین رقیب آمریکا می باشد اما شریکی مهم و حیاتی نیز محسوب می شود. ثبات اقتصادی دنیا و مدیرت گرمایش زمین بدون چین امکان پذیر نیست.

 

*پنجم، ارزش متحدان را درک کنیم؛ اگر ایالات متحده مایل به تشویق کشورها برای مقاومت در برابر تجاوز چین به حاکمیت خود باشد، باید به عنوان متحدی قابل اعتماد نیز به نظر برسد، که با وجود ترامپ چنین چیزی امکان پذیر نیست.

 

*و در پایان به دموکراسی و آزادی اعتقاد داشته باشیم. اگر کشورهای غربی این دو مورد را از دست بدهند، آینده را از دست خواهند داد.
ایرنا

تلاش بی‌فایده آمریکا برای دور کردن هر چه بیشتر روسیه از چین

سامانه‌های سپر ضدموشکی آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام به بهانه مقابله با تهدیدات کره شمالی بوده، ولی در حقیقت برای بازدارندگی چین است و امروزه واشنگتن آشکارا سیاست اعمال فشار دوجانبه بر مسکو و پکن را در پیش گرفته است.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه, فرانسه

روایت اندیشکده آمریکایی از تلاش چین برای تشکیل ائتلاف جهانی از کشورهای درحال‌توسعه

اندیشکده آمریکایی «رند» در مقاله‌ای تلاش‌های چین برای تشکیل یک ائتلاف بین کشورهای درحال‌توسعه و ایفای نقشی پررنگ‌تر در معادلات سیاسی جهان را مورد بررسی قرار داده است.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, فلسطین, کره شمالی, هندوستان

چرخش اولویت‌های پنتاگون به دلیل تحرکات نظامی – سیاسی روسیه

پیشرفت‌های نظامی روسیه و تحرکاتش برای یافتن متحدان منطقه‌ای، مساله‌ایست که فرماندهان آمریکایی را نگران کرده است؛ از سخنان مقامات پنتاگون می‌شود فهمید که آمریکا به همان میزان که نگران زیردریایی‌های بی‌صدای روسیه است، از فروش اس ۴۰۰ به هند و ترکیه نیز خشمگین است و آن را دست‌درازی روس‌ها به قلمرو خود می‌داند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, روسیه, هندوستان

مشارکت چین و روسیه از پختن بلینی تا رزمایش نظامی

روابط روسیه و چین هر روز بیشتر از قبل نزدیک می‌شود و عمق روابط راهبردی مسکو و پکن و مشارکت استراتژیک آنها را می توان در نشست اخیر سران دو کشور در خاور دور روسیه و تلاش مشترک سران آنان برای پختن بلینی غذای معروف روس ها تا شرکت چینی ها در بزرگترین رزمایش تاریخ ... مشارکت چین و روسیه از پختن بلینی تا رزمایش نظامی

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, روسیه, سیاسی