چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

کره شمالی دوشنبه با نظارت و هدایت کیم جونگ اون رهبر این کشور رزمایش‌های شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری مرکزی کره بامداد سه‌شنبه نوشت که کره شمالی دوشنبه سیستم سراسری مدیریت هسته‌ای موسوم به «ماشه هسته‌ای» را آزمایش کرد که در این رزمایش نیروهای توپخانه نیز به نشانه تقویت قابلیت‌های اتمی ... کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

ادامه

آمریکا, جهان, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

وزیر امور خارجه چین، گفت: منطقه اقیانوس آرام جنوبی نباید به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شود و کمک‌ها به کشورهای این منطقه باید بدون شروط سیاسی انجام گیرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای خود در پاپوآ گینه نو، در جریان سفر ... چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, استرالیا, تایوان, جزایر سلیمان, چین, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, گزارش

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

فایننشال تایمز: آمریکا نظاره گر برتری چین در حوزه فناوری است

روزنامه فایننشال تایمز نوشت که واشنگتن نمی تواند از پیشروی چین به سوی برتری جهانی در حوزه فناوری جلوگیری کند و پیشینه این ابرقدرت آسیایی نشانگر توانایی آن برای مدرن سازی و سازگاری با شرایط است.

 

جیمز کینگ نویسنده این مقاله افزود: هر چند برنامه موسوم به ‘ساخت چین ۲۰۲۵’، خواستار به دست آوردن رهبری جهانی این کشور در بخش های گوناگون فناوری تا سال ۲۰۲۵ شده است، اما پیشرفت آن تا میزان قابل ملاحظه ای به فناوری ها و مالکیت معنوی بیگانه بستگی دارد.به همین علت واکنش چین به جنگ بازرگانی با آمریکا به دقت برنامه ریزی شده و به شرکت های چینی دستور داده شده است که با کاهش وابستگی زنجیره تولید خود به فناوری و مالکیت معنوی ایالات متحده، هر جا که ممکن است آن را با گزینه هایی از اروپا، ژاپن، کره، تایوان و کشورهای دیگر جایگزین کنند.

 

به گفته یک مقام ارشد کمیسیون نظارت و مدیریت دارایی های دولتی چین که شرکتی دولتی با درآمد ترکیبی حدود چهار تریلیون دلار در سال گذشته (۲۰۱۷) است، ایالات متحده اساسا شریک اقتصادی غیرقابل اعتمادی است.

 

نویسنده مقاله فایننشال تایمزبا طرح این پرسش که آیا چین واقعا می تواند بدون آمریکا به حیات خود ادامه دهد؟، ادامه داد: هر چند پاسخ بازارهای مالی به این پرسش منفی است، اما چین در درازمدت احتمالا می تواند از دو طریق بر رقیبش پیروز شود: نخست ریسک پذیرکردن زنجیره تولید با کاهش وابستگی به واردات از ایالات متحده به رغم مشکلات در حوزه های اصلی مانند نیمه هادی ها و دوم دستیابی به هدف برتری جهانی تا سال ۲۰۲۵ در بخش های فناوری مانند هوش مصنوعی، مخابرات نسل پنجم، اینترنت اشیا، خودروهای خودراننده و فناوری باتری.

 

فایننشال تایمز نوشت:نکته ای که می تواند به نفع چین باشد این است که امکان دارد فعالیت های مربوط به ریسک پذیری تنها در مورد واردات از ایالات متحده اعمال و اجرا شود و نه قطعات ساخت شرکت های این کشور در چین که عامل مهم و قابل توجهی است، زیرا ارزش تولیداتی که شرکت های آمریکایی سال گذشته در چین ساخته و فروخته اند، حدود ۲۵۰ میلیارد دلار بوده که تقریبا دو برابر ارزش کالاهای وارداتی این کشور آمریکا در همان دوره است.

 

عامل دیگر در دسترس بودن آسان جایگزین هایی برای کالاهای فناورانه آمریکاست. بر اساس بررسی های شرک اوراق بهادار هایتونگ چین، کالاهای ساخت اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و تایوان در هشت حوزه از ۱۱ بخش فناوری، کالاهای ساخت ایالات متحده را تحت الشعاع قرار می دهند و این کشور تنها در بخش های نیمه هادی ها، تجهیزات نیمه هادی و هوافضا، برتری آشکاری دارد.

 

بنابراین صنعت نیمه هادی سپر ضربه گیر رقابت فناورانه ایالات متحده و چین به شمار می رود. آسیب پذیری چین در ماه آوریل(فروردین ) هنگامی آشکار شد که ایالات متحده شرکت مخابراتی زد تی ایی چین را به مدت هفت سال از خرید نیمه هادی و دیگر فناوری های آمریکایی ممنوع کرد که آن را به زانو درآورد. هر چند واشنگتن بعدا مهلتی برای این شرکت درنظر گرفت.

 

شمار اندکی تنها ۱۰ سال پیش تصور می کردند که چین در بخش گوشی های هوشمند به برتری جهانی دست یابد، اما شرکت هایی مانند هوآوی، اوپو ویوو در سال گذشته با پیشی گرفتن از اپل آمریکا و سامسونگ کره، ۴۳درصد فروش گوشی های هوشمند جهان را در اختیار گرفتند.

 

مقاله نویس فایننشال تایمزنوشت که آشکار است هرچند مخالفت ایالات متحده، صعود چین را از نردبان فناوری آهسته تر و و دشوارتر می سازد، اما این کشور به مسیر خود ادامه خواهد داد.

ایرنا

ابراز تاسف سئول از لغو سفر پامپئو به کره شمالی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیانیه وزارت خارجه کره‌جنوبی ساعاتی پس از آن منتشر شد که رئیس‌جمهوری آمریکا سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به کره‌شمالی را بابت آنچه فقدان پیشرفت در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای دانست، به تعویق انداخت. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت مذاکرات هسته‌ای با کره‌شمالی با عدم حمایت از جانب چین به مانع ... ابراز تاسف سئول از لغو سفر پامپئو به کره شمالی

ادامه

امریکا, جهان, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

روسیه همکاری نظامی خود با سوریه و الجزایر را افزایش می‌دهد

شرکت تسلیحات سازی دولتی روسیه(Rostec) اعلام کرد که این کشور همکاری نظامی خود با سوریه و الجزایر را افزایش خواهد داد.

ادامه

الجزایر, امریکای لاتین, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شمال افریقا, هندوستان, ویتنام