شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

فایننشال تایمز ؛ سبقت چین از آمریکا در بخش تحقیق و توسعه

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در گزارشی نوشت چین در زمینه تحقیق و توسعه و سفر به ماه و بازگشت،‌ در حال پشت سر گذاشتن و سبقت گرفتن از آمریکا است.

 

فایننشال تایمز با اشاره به اینکه مهمترین اخبار اقتصادی این روزها از دو منطقه غیرمنتظره یعنی ماه و «پورتو ریکو» به گوش می رسد،‌ نوشت درست در همان روزی که چین مشغول جمع آوری سنگ های ماه بود، یکی از تلسکوپ های مهم رادیویی آمریکا سقوط کرد.

 

این روزنامه با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای بازسازی و یا جایگزین کردن تسلکوپ رادیویی رصدخانه «آرسیبو» در آمریکا وجود ندارد، نوشت درست در روزی که این تلسکوپ سقوط کرد، چین یک سفینه فضایی را روی ماه نشاند؛ ماه نورد «چانگ ئه ۵» چین دو روز را صرف جمع آوری صخره و خاک از سطح کره ماه کرد و قبل از بازگشت به زمین، پرچم چین را در این کره به اهتزاز در آورد.

 

چانگ ئه ۵، سومین فرود موفقیت آمیز چین روی کره ماه از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون محسوب می‌شود و اگر ماموریت این ماه نورد طبق آنچه برنامه‌ریزی شده است، به پایان برسد، چین سومین کشوری خواهد بود که مواد ماه را برای تحقیق به زمین آورده است.

 

بر اساس این گزارش، تحقیقات بنیادین مهم ترین عرصه در مسیر رفاه اقتصادی محسوب می‌شود؛ دولت آمریکا روزگاری بودجه های سنگینی را در عرصه تحقیق سرمایه‌گذاری می‌کرد اما در طول دهه‌های گذشته سرمایه‌گذاری دولت واشنگتن در این زمینه‌ها کاهش یافته است.

 

هزینه های ناسا به بیش از نیمی از مقدار آن در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی کاهش پیدا کرده است؛ هزینه های دولت فدرال در بخش تحقیق و توسعه تا سال ۲۰۱۹ میلادی صرفا ۲.۸ درصد از کل هزینه های فدرال و فقط ۰.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌داد که این رقم کمترین میزان در طول ۶۰ سال اخیر محسوب می‌شود.

 

فایننشال تایمز نوشت سرمایه گذاری چین در بخش تحقیق و توسعه روندی افزایشی داشته است؛ پکن بدنبال اجرای طرح ۵ سال اخیر خود با عنوان «ساخت چین ۲۰۲۵»، بیش از ۹۰۰ صندوق نوآوری ایجاد کرده است که این تعداد صندوق روی هم رفته تقریبا ۳۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در بخش تحقیق و توسعه را برنامه ریزی کرده‌اند.

 

بر اساس گزارش مربوط به بررسی دو ساله بنیاد ملی علوم آمریکا، هزینه های تحقیق و توسعه چین در سال جاری میلادی با نرخ متوسط سالانه حدود ۱۷ درصد رشد داشته است؛ این بدان معناست که همزمان با سرعت چین در کاستن از شکاف و فاصله خود با آمریکا در عرصه نوآوری و ابداع، آمریکا روز به روز بیشتر به عنوان یک رهبر مهم در جهان تلقی می شود و نه یک رهبر بی‌رقیب!

 

همانطور که مقامات بنیاد ملی علوم آمریکا نیز تاکید کرده‌اند، داده‌های اولیه سال ۲۰۱۹ میلادی نشان می‌دهد که چین در حال حاضر از نظر مجموعه هزینه‌هایی که در بخش تحقیق و توسعه خود سرمایه‌گذاری کرده، از آمریکا پیشی گرفته است.

 

این روزنامه انگلیسی در پایان گزارش خود آورده است که در حالی که دانشمندان آمریکایی به دلیل سقوط یکی از ابزار اکتشافاتی اشان عزادار شده اند، دانشمندان چینی چشم انداز اکتشافات آتی خود را جشن می‌گیرند.

تلاش برای بی اعتبار کردن واکسن روسی کرونا

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: اقدامات اطلاعاتی با تأمین مالی خارجی، به منظور بی‌اعتبار کردن واکسن “اسپوتنیک-۵” علیه ویروس کرونا در حال انجام است، ولی انتشار این اطلاعات کاذب ، باعث افزایش خواص درمانی واکسن‌های خارجی نمی‌شود.

ادامه

جهان, خبر, دانش, روسیه, شرق اروپا