خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

روزنامه گاردین طی یادداشتی انتقادی، سیاست دخالت دولتمردان انگلیس در امور کشورهای دیگر و ادعای مهار بخشی از موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده ایران علیه اسرائیل را تنها اشتهای سیاستمداران بریتانیا برای حضور در عرصه جهانی قدرت ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه انگلیسی، در جریان پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل، ... انتقاد شدید گاردین از دخالت‌های لندن در مناقشات بین‌المللی

ادامه

آمریکا, استعمار, اسراییل, افغانستان, اقیانوس هند, انگلیس, اوکراین, ایران, جهان, سودان, سوریه, صلح, عراق, فلسطین, لیبی, یمن

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

فاطمه کروبی: روحانی هیچ قدم موثری برای رفع حصر برنداشته است

جمعی از نمایندگان ادوار مجلس ایران به دیدار فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی رفتند. خانم کروبی در این دیدار گفته شش ماه است دفتر رئیس‌جمهور حتی به درخواست ملاقات کمیته رفع حصر پاسخ نداده است.

 

سایت سحام نیوز نزدیک به مهدی کروبی خبر داده که جمعی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و زندانیان سیاسی پیش از انقلاب، به دیدار فاطمه کروبی رفته‌اند.

 

در این دیدار، فاطمه کروبی از عملکرد حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران انتقاد کرده و گفته است: «نزدیک به شش سال است که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور در جایگاه رئیس شورای عالی امنیت ملی قرار دارند و جای تاسف است که ایشان برخلاف سوگند‌شان هم در دور اول و هم در دور دوم اقدامی مؤثر در صیانت از حقوق محصورین برنداشتند.»

 

یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در هردو دور ریاست‌جمهوری‌اش اقدام برای رفع حصر رهبران جنبش سبز بود.

 

خانم کروبی تصریح کرده که حتی در شهرستان‌های کوچک هم مردم در جریان مبارزات انتخاباتی شعار رفع حصر سر می‌دادند. او گفته است: «وقتی مردم ببینند تلاشی برای تحقق وعده‌ها چه در حوزه آزادی‌ها و چه در حوزه اقتصاد و فرهنگ صورت نمی‌گیرد آنگاه ناامید می‌شوند و خسران ناامیدی مردم به مراتب بزرگ‌تر از این حصر غیرقانونی است.»

 

چندین بار تا کنون از سوی مقامات مسئول عنوان شده که تصمیم حصر در شورای امنیت ملی گرفته شده است اما علیرغم خواست خانواده محصوران تا کنون این مصوبه در هیچ‌جا دیده نشده است. خانم کروبی تاکید کرده که حتی در صورت وجود چنین مصوبه‌ای هم این تصمیم غیرقانونی بوده است.

 

همسر مهدی کروبی همچنین گفته است: «چندی پیش از نمایندگان محترم مجلس که عضو کمیته رفع حصر هستند و به جد پیگیر این موضوع می‌باشند شنیدم که برخلاف روسای قوای مقننه و قضائیه بیش از شش ماه است دفتر رئیس‌جمهور حتی به درخواست ملاقات کمیته رفع حصر پاسخ ندادند.»

 

فاطمه کروبی به تاثیر این خلف وعده بر روحیه مردم اشاره کرده و گفته است: «دولتمردان باید توجه کنند که سه سال بیشتر از عمر این دولت باقی نمانده اما وعده‌های فراوانی در حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست بر زمین مانده و متاسفانه ارده‌ای هم در دولت برای اجرایی کردن وعده‌ها و تقابل با قانون گریزان دیده نمی شود. بدعهدی ریشه ناامیدی مردم است.»

 

در جریان این دیدار، نمایندگان ادوار مجلس نیز تاکید کردند که تداوم حصر، فاصله میان مردم و نظام را روز به روز عمیق‌تر کرده است.

 

جلسه با روحانی درباره رفع حصر

 

چندی پیش در رسانه‌های داخلی ایران خبری منتشر شد مبنی بر جلسه دیدار محمد خاتمی، ناطق نوری، اسحاق جهانگیری و حسن روحانی.

 

عبدالله ناصری از مشاوران محمد خاتمی در گفت‌وگو با سایت فرارو این خبر را تایید کرده و گفته است یکی از موضوعات این جلسه موضوع رفع حصر بود.

 

او گفته عملی شدن نتیجه این جلسات بستگی به روحانی دارد: «حاضران و به خصوص آقای خاتمی تاکید زیادی بر عملی شدن وعده‌های انتخاباتی داشتند. بنابراین به قول معروف الان توپ در زمین آقای روحانی است که انتظارات جامعه مدنی را پاسخ مثبت بدهند.»

 

درباره علت رسانه‌ای نشدن این جلسه نیز ناصری گفته چون میزبان حسن روحانی بوده، رسانه‌ای شدن یا نشدن این جلسه نیز تصمیم او بوده است.

صدای آلمان

تجمع اعتراضی دانشجویان و جامعه علوم آزمایشگاهی در روز علوم آزمایشگاهی

جمعی از دانشجویان و شاغلین جامعه علوم آزمایشگاهی کشور در اعتراض به ورود رشته‌های غیر مرتبط در حرفه علوم آزمایشگاهی، حذف مقطع دکتری از این رشته، نداشتن پروانه نظام پزشکی و سختی کار فراوان و حقوق بسیار پایین در این رشته، در سالروز تولد حکیم جرجانی و هم زمان با روز علوم آزمایشگاهی در مقابل ... تجمع اعتراضی دانشجویان و جامعه علوم آزمایشگاهی در روز علوم آزمایشگاهی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, دانشجویی

«مشکل فعالان محیط زیست مخالفت با دست‌اندازی‌های سپاه است»

ظاهرا مخالفت فعالان محیط زیست با ایجاد پایگاه‌های موشکی سپاه در مناطق حفاظت شده علت اصلی متهم کردن آنها به جاسوسی است. وب‌سایت “کلمه” می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته که این گمانه‌زنی را تائید می‌کند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, محیط زیست

گاز گرفتگی دو نفر از کارگران میدان نفتی نرگسی دشتستان

صبح امروز بیست و نهم فروردین، دو کارگر در میدان نفتی نرگسی در شهرستان دشتستان استان بوشهر دچار گازگرفتگی شدند و نیروهای امدادی آنها را به بیمارستان شهید گنجی برازجان اعزام کردند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

صدور حکم جلب برای ۵۰ کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران

همزمان با اعتصاب و تجمع صدها تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز، گزارش‌هایی در مورد صدور حکم بازداشت ۵۰ تن از کارگران این مجتمع و تهدید معترضان به «فسخ قراردادشان» انتشار یافته است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری