سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به درخواست همتای آمریکایی خود برای استفاده از نفوذ خود به منظور منصرف کردن ایران از پاسخ به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق، خواستار احترام به استقلال و حاکمیت ایران و ایفای نقش سازنده آمریکا در ... درخواست بلینکن از چین درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, ترکیه, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عربستان سعودی, غرب آسیا, گزارش

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

فارن پالیسی: ترامپ از بولتون سرخورده شده است

نشریه «فارن پالیسی» در مطلبی نوشت: جان بولتون دیگر اعتباری در میان متحدان آمریکا ندارد و شواهد بسیاری در واشنگن از نومیدی نسبت به این مشاور امنیت ملی خبر می دهد و حتی شخص «دونالد ترامپ» هم از او سرخورده شده است.

 

“الیاس گرول” از نویسندگان این نشریه آمریکایی در نوشتاری با عنوان “اقدام جدید ایران تازه ترین شکست برای بولتون” افزود: ناظران می گویند که ممکن است مشاور امنیت ملی تندور ترامپ به همان سرعتی که رئیس جمهوری آمریکا به سمت دیپلماسی گام بر می دارد، اعتبار خود را از دست بدهد.

 

“محمد جواد ظریف” وزیر امور خارجه ایران، پس از ورود به نیویورک در اقدامی ناگهانی پیشنهاد بازرسی‌های هسته‌ای تازه‌ای برای رهایی از تحریم های آمریکا ارائه داد.

 

در مطلب درج شده در این نشریه آمریکایی می‌خوانیم: در میان تشدید تحریم های تجاری آمریکا، ماجرای نفتکش ها و نیز سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط تهران، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آشکارا اعلام کرده که خواهان حل این مساله به صورت دیپلماتیک است. هرچند تاکنون هیچ مذاکره رسمی انجام نگرفته و بعید است پیشنهاد ظریف پذیرفته شود، وزیر امور خارجه ایران روشن کرده که تهران تمایل به سازش دارد.

 

از ۱۶ ماه پیش که بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید کار خود را آغاز کرده است، اغلب خود را بازنده بحث های سیاسی دیده و این امر موجب شده که بسیاری در واشنگتن نسبت به جایگاه بولتون در تصمیمات سیاست خارجی ترامپ ناامید شوند. همچنین شواهد بسیاری از سرخوردگی ترامپ نسبت به بولتون وجود دارد.

 

“مارک گومبریج” که بیش از یک دهه به عنوان همکار با بولتون کار کرده و پس از حمایت بولتون از ترامپ همکاری خود را با وی قطع کرد در این خصوص می گوید: “بولتون دیگر در موضوعات کلیدی برنده نیست”.

 

وی همچنین افزود: بولتون دیگر اعتباری در میان متحدان آمریکا ندارد و آنها به ترامپ بیشتر اعتماد دارند.

 

بولتون در سال جاری میلادی خواهان مداخله نظامی واشنگتن در ونزوئلا شد تا “نیکلاس مادورو” رئیس جمهوری تحت فشار این کشور آمریکای لاتین مجبور به کناره گیری شود، اما بولتون در این مورد اشتباه کرد.

 

او همچنین بازیگر کلیدی ورود ناو گروه جنگی آمریکایی به خاورمیانه بود که با ایجاد تنش های بسیار موجب نابودی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط ایران شد.

 

در دیگر لحظات کلیدی هم بولتون دیگر حضور ندارد.

 

هنگامی که ترامپ در اواخر ماه گذشته با “کیم جونگ اون” رهبر کره شمالی دیدار کرد، بولتون برای دیدار با همتایانش در مغولستان بود.

 

در مقابل، همراه رییس جمهوری در این سفر تاریخی، “تاکر کارلسون” یکی از مجریان فاکس نیوز بود که به تازگی بولتون را “یک انگل بوروکراتیک” توصیف کرده و هشدار داده که بولتون که در گذشته از تغییر رژیم در کره شمالی و ایران دفاع کرده، از همان مرام و مسلکی بود که مسبب حمله آمریکا به عراق شد.

 

در ماه مارس، ترامپ به خبرنگاران گفت که “دستور برداشته شدن” تحریم های اضافی علیه کره شمالی را داده و این سخنان یک روز پس از آن بود که وزارت خزانه داری از مجازات شرکت کشتیرانی چینی به دلیل همکاری با کره شمالی خبر داده بود.

 

ترامپ در واقع تلاش کرد تحریم هایی را که روز گذشته اعلام شده بود، لغو کند؛ همان تحریم هایی که بولتون در حمایت از آنها توئیت کرده بود.

 

به تازگی هم ترامپ اعلام کرده که “رند پال” سناتور جمهوریخواه را مسئول ایجاد کانالی برای ارتباط با ایران کرده است.

 

رند پال هم در زمان حضور ظریف در نیویورک به دنبال راهی برای دیدار با وی بود و ظریف هم در دیدار با خبرنگاران امکان دیدار با این سناتور لیبرال بد خلق را انکار نکرد.

 

بنابراین اگر چنین دیداری رخ دهد، این نخستین کانال مذاکرات میان ایالات متحده و ایران در طول بحرانی است که تقریباً چیزی نمانده بود به جنگ میان دو کشور ختم شود.

 

هرچند این بحران هیچ نشانه افولی بروز نمی‌دهد و روز جمعه ایران یک نفتکش بریتانیایی را توقیف کرد و این امر به تنش بیشتر مین تهران و غرب دامن زد.

 

یک منبع که نخواست نامش فاش شود در مورد بولتون گفت: “او یک حرفه ای است و شرایط را درک می کند. اما اختلاف های میان بولتون و ترامپ بدون پیامد نیست. هنگامی که بولتون صحبت می کند، معلوم نیست که آیا از طرف رئیس جمهوری سخن می گوید و یا زمانی که ترامپ توئیتی می زند مشخص نیست این توئیت برای سرزنش بولتون است یا نه”.

 

بولتون در طول دوران حرفه ای، از رویکرد تهاجمی برای استفاده از قدرت آمریکایی حمایت کرده و این کار معمولاً به قیمت از میان رفتن مذاکرات دیپلماتیک تمام شده است.

 

در تهران، به بولتون با سوءظن نگریسته می شود، زیرا او بارها و بارها از سرنگونی رژیم اسلامی حمایت کرده است.

 

در این میان اما اختلافات آشکار ترامپ و بولتون در مجامع عمومی را هم نباید دست کم گرفت.

 

در حالیکه ترامپ کمک او را در مصاحبه ها رد می کند، برای لغو سیاست های مورد حمایت مشاور امنیت ملی خود هم تلاش می کند.

 

ترامپ ماه گذشته در مصاحبه با خبرنگاران گفت: “همچنان به بولتون اعتماد دارد، اما او یکی از چندین مشاوری است که ترامپ از آنها در امور مختلف مشاوره می گیرد.

 

وی اضافه کرد: بولتون یک “باز جنگ طلب” است و کسی دیگر نمی تواند موضعی مثل بولتون داشته باشد.

 

ترامپ با این حال گفت: من با جان بولتون اختلاف های بسیاری دارم و تنها چیزی که در این میان اهمیت دارد شخص خودم هستم.

 

این اختلاف ماه گذشته بیش از پیش خود را نشان داد؛ هنگامی که ترامپ دستور حمله به ایران را در دقایق آخر لغو کرد.

 

ناگفته نماند یکی از کسانی که ترامپ را از هرگونه نبرد دیگر بر حذر می دارد، کارلسون، از مجریان فاکس نیوز است.

 

“جیمز کارفانو” معاون بنیاد هریتج (یکی از پرنفوذترین اندیشکده های جهان) در مورد بولتون گفت: ترامپ قصد دارد مشاور خود را داشته باشد و بولتون ممکن است زمانی نگهبان اتاق فکر رئیس جمهوری در سیاست خارجی و امنیتی بوده، اما این ماجرا دیگر در کاخ سفیدی که ترامپ در آن حضور دارد صدق نمی‌کند.

 

فارن پالیسی نشریه خبری سیاسی – اقتصادی در سال ۱۹۷۰ توسط “ساموئل هانتینگتون” و “وارن منشل” با تمرکز بر حوادث جاری و سیاست داخلی و بین‌المللی تاسیس شد.

 

«موشه نعیم» از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ سردبیر آن بود. در سال ۲۰۰۸ شرکت واشنگتن پست متعلق به هلدینگ گراهام آن را خریداری کرد و از سال ۲۰۱۰ «سوزان گلاسر» سردبیر آن شد

استقرار نیرو، جنگنده‌ و سامانه‌های موشکی آمریکا در عربستان شروع شد

ارتش آمریکا استقرار صدها سرباز، جنگنده و سامانه‌های موشکی در پایگاه شاهزاده سلطان در نزدیکی ریاض را بعد از موافقت پادشاه سعودی با استقبال از نیروهای آمریکایی در عربستان شروع کرد.

ادامه

امریکا, ایران, بحرین, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, قطر, کویت

المانیتور: «ظریف» و «رند پال» سناتور نزدیک به‌ترامپ دیروز در نیویورک دیدار کردند

برخی منابع مدعی شده‌اند که وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در نیویورک با سناتور نزدیک به ترامپ در نیویورک دیدار کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, ژاپن

آمریکا ۵ فرد و هفت شرکت را به‌اتهام نقض تحریم‌های ایران تحریم کرد

خزانه داری آمریکا در تازه‌ترین اقدام خصمانه علیه شهروندان عادی ایران، پنج شخص حقیقی و هفت شخص حقوقی را به اتهام نقض تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی خود تحت تحریم قرار داد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر

آمریکا آموزش تروریست‌ها در جنوب شرق سوریه را از سرگرفت

منابع خبری روز چهارشنبه گزارش دادند که آمریکا پس از گذشت یکسال از توقف آموزش به گروه های تروریستی در جنوب شرق سوریه، آموزش این نیروها را از سر گرفته است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه