پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

فارن پالیسی: آمریکا بازنده جنگ ۲۰ ساله افغانستان است

با گذشت نزدیک به ۲۰ سال از ورود و حضور نیروهای آمریکا در افغانستان، نه تنها جنگ در این کشور پایان نیافته بلکه فقر، نا امنی، خشونت و خونریزی در این سالها همچنان ادامه داشته است و حالا در آستانه خروج نیروهای بیگانه از این کشور با نگاهی به این سال ها می‌توان دید که آمریکا بازنده این جنگ طولانی مدت بوده است.

 

به گزارش ایرنا، نشریه فارن پالیسی روز دوشنبه نوشت: نوزده سال پیش و پس از حادثه تروریستی یازده سپتامبر در مرکز تجارت جهانی، آمریکا برای شکست دادن و بیرون راندن طالبان از افغانستان وارد این کشور شد. پس از سالها جنگ، خونریزی و ویرانی این حضور تاثیری در بهبود وضعیت افغانستان نداشته و آمریکا همچنان با جنگ های پر شماری دست به گریبان است. سال ۲۰۰۱ آمریکا به منظور دستگیری و کشتن “ملاعمر” حمله مسلحانه ای به قندهار انجام داد که به کشته شدن شماری از غیرنظامیان انجامید اما ملاعمری در کار نبود؛ چنین حملاتی بارها و بارها برای کشتن نیروهای طالبان انجام شد اما در برخی از آنها حتی یک تروریست طالبان نیز وجود نداشت و تنها مردم عادی کشته می‌شدند.

 

این نشریه افزود: این حملات بسیاری از مردم افغانستان به ویژه صحرا نشینان را آواره ساخت و عزیزانشان را از آن‌ها گرفت. بسیاری نیز خانه‌های خود را رها کرده از افغانستان فرار کردند. طالبان از این فرصت استفاده می‌کرد و بستگان افرادی که در این حملات هوایی کشته می‌شدند را برای پیوستن به طالبان دعوت می‌کرد و از این طریق برای خود نیرو جمع می‌کرد و به نیروهای خود می‌افزود. حتی بسیاری از افرادی که با طالبان مخالف بودند نیز با آغاز چنین حملاتی از سوی نیروهای خارجی به طالبان ابراز همدردی کردند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: پس از انجام توافق میان آمریکا و طالبان، چندی است که طالبان موافقت کرده است با دولت افغانستان وارد مذاکره شود؛ این مذاکرات در دوحه قطر انجام می‌شود. با این وجود همچنان جنگ در برخی ولایت‌های افغانستان میان نیروهای دولتی و طالبان در جریان است. مردم افغانستان در فقر به سر می‌برند و از بسیاری از حقوق اولیه خود محروم هستند.

 

فارن پالیسی در پایان نوشت: به نظر می‌رسد ایالات متحده از زمان ورود به این کشور نیز بازنده بوده است. در حال حاضر رهبران این گروه مقابل مقامات آمریکا و افغانستان نشسته و مذاکره می‌کنند. دولت دونالد ترامپ اعلام کرده است که تا سال جدید میلادی تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. حالا پس از دو دهه وعده ساختگی، اشتباهات جدی سیاسی، شکست‌های پرشمار و ویرانی، هنوز هم آینده افغانستان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

رسانه چینی: آمریکا با ادامه یافتن آشفتگی‌ها افغانستان را کنترل می‌کند

یک رسانه چینی نوشت که آمریکا به‌دلیل حفظ منافعش قصد خروج کامل از افغانستان را ندارد و آشفتگی این کشور به آمریکا در کنترل افغانستان کمک می‌کند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, تروریسم, جهان, خبر, دخالت نظامی

شهروندان ازبکستان می‌توانند مالک زمین‌های غیرکشاورزی شوند

شهروندان ازبکستان که طبق قوانین قبل از استقلال این کشور نمی‌توانستند مالک زمین باشند، از اول سال ۲۰۲۱ می‌توانند با پرداخت وجهی به دولت، مالک زمین‌های غیرکشاورزی شوند.

ادامه

اتحاد شوروی, ازبکستان, اسیای مرکزی, جهان, خبر

افغانستان: از اشغال توسط پنتاگون تا حکومت بلامنازع شرکت‌های نظامی خصوصی در کابل

ایالات‌متحده در ۱۹ سال گذشته با هزینه کردن بیش از ۲ تریلیون دلار در جنگ با طالبان بسر برده است. با این حال، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ بر این باور است که طالبان ممکن است متحد نویافته این کشور در جنوب آسیا برای بازگرداندن صلح به افغانستان جنگ‌زده باشد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, انگلستان, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, عراق