هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

فارن پالیسی؛ همیشه پای آمریکا در میان است

فارن پالیسی در گزارشی با اشاره به کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه نوشت: تنها نیم نگاهی به نتایج سیاست های آمریکا در خاورمیانه نشان می دهد کاهش نفوذ آمریکا جای نگرانی ندارد. چرا که هرکجا ردپای آمریکا وجود دارد، شاهد خشونت، افراط گرایی و ظهور دیکتاتوری نوین بوده‌ایم.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، ‘استفان والت’ استاد روابط بین الملل دانشگاه ‘هاروارد’ در یادداشتی با عنوان ‘عصبانیت آمریکا از نفوذ’ نوشت؛ قدرت آمریکا رو به افول است اما این چیزی نیست که باید نگرانش باشیم.

 

نویسنده این یاداشت در ادامه با اشاره به مطلبی از واشنگتن پست در نکوهش نفوذ از دست رفته آمریکا ادامه می دهد: ‘دیوید ایگناسیوس’ این هفته در واشنگتن پست، در مطلبی جالب ضمن ابراز تاسف از کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه، بر عدم استقرار مناسب واشنگتن در منطقه تمرکز کرده و رها کردن خاورمیانه توسط آمریکا را سبب قدرت گرفتن بازیگران محلی آن دانسته است. وی در ادامه مطلب خود، چشم انداز تغییر مثبت در منطقه را بسیار دورتر از انتظارات دانسته و نتیجه می گیرد این موضوع در آینده نتایج بدی برای واشنگتن در پی خواهد داشت.

 

به عبارتی نویسنده این مطلب اگرچه حقایقی را آشکار می کند که پیشتر بسیاری از تحلیلگران از گفتن آن اجتناب می کردند، اما همچنان تاکید دارد که نفوذ آمریکا همواره مثبت بوده و حال که شاهد افولش هستیم باید مغموم باشیم.

 

اما تنها نیم نگاهی به نتایج سیاست های آمریکا در خاورمیانه و نقاط دیگر نشان می دهد که این چیزی نیست که برای از دست دادنش بخواهیم ناراحت شویم. چرا که حضورش در کشورهای دیگر همواره با آشوب و ظهور افراط گرایی و دیکتاتوری نوین همراه بوده است. هرچند از سوی دیگر، آسان است بفهمیم چرا نخبگان سیاست خارجی آمریکا نفوذ فراوان را دوست دارند. به عبارتی ایالات متحده همچون یک گوریل ۸۰۰ پوندی (واحد اندازه گیری وزن) در سیستم بین المللی است که دیگر بازیگران جهانی تنها به این حیوان عظیم الجثه می نگرند تا هر کاری که او انجام دهد، آنها نیز تبعیت کنند.

 

اما ‘نفوذ’ صرفا یک ابزار نیست و زمانی که ندانیم با آن چه کنیم به بیراهه می رویم. درست همانگونه که امروز شاهد نتایج نفوذ آمریکا در خاورمیانه هستیم.

 

ممکن است برخی استدلال کنند نفوذ ایالات متحده در دوران جنگ سرد اثرات مثبت فراوان داشته است. در مورد دخالت آمریکا در خاورمیانه هم ممکن است بگویند مشارکت آمریکا در منطقه به دلایل اقتصادی، راهبردی و سیاست های داخلی بوده که در اصل برای محدود کردن نقش شوروی سابق در منطقه و اطمینان از جریان آزاد ورود نفت و گاز به بازارهای جهانی صورت گرفته است و تا پیش از آغاز نخستین جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱، واشنگتن هرگز در این مسیر از ابزارهای نظامی استفاده نکرده است. در عوض، کار خود را از طریق دیپلماسی، همکاری های اطلاعاتی و اتکاء به کشورهای مورد اعتماد به پیش برده است.

 

اما نفوذ آمریکا در منطقه تاکنون تقریبا به طور کامل آثار منفی به دنبال داشته است؛ که مهمترین آن ‘پیمان اسلو’ (به دو موافقتنامه میان حکومت اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) گفته می‌شود که آغازگر فرایند صلح اسرائیل و فلسطین شده و موجبات تأسیس حکومت خودگردان فلسطین را فراهم آورده است) که توسط هیچ کدام از دولت های جمهوری خواه و دموکرات رعایت نشده و علیرغم داشتن اهرم بالقوه، به بنیادگرایی در منطقه دامن زده و هیچ کمکی هم به راه حل میان دو طرف اسرائیل و فلسطین نکرده است.

 

از نمونه های دیگر می توان به اقدامات آمریکا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر اشاره کرد که در آن زمان دولت ‘جرج دابلیو بوش’ تصمیم به افزایش نفوذ واشنگتن در خاورمیانه گرفت؛ حکومت ‘صدام حسین’ دیکتاتور عراق را نابود کرد و با اینکار به زعم خود تلاش داشت تا دموکراسی را در عراق پس از صدام جاری کند. حال آنکه این عملیات نابجا منجر به ظهور داعش شد، چندین تریلیون دلار هزینه و هزاران کشته برجای گذاشت. قابل توجه است دولت ‘باراک اوباما’ همین اشتباه را در مقیاسی کوچکتر در لیبی تکرار کرد تا ‘معمر قذافی’ رهبر لیبی را نابود کند، غافل از اینکه بداند پس از آن چه خواهد شد. حضور نظامی آمریکا در جنگی تمام عیار در یمن را نیز نباید نادیده گرفت؛ جنگی که هنوز توسط ائتلاف به رهبری وحشیانه عربستان ادامه دارد و مسئول مستقیم اسفناک ترین بحران انسانی در جهان شده است.

 

باید توجه داشت و بدانیم نفوذ بیش از حد آمریکا به بازیگران محلی اجازه داده که ما را به خاطر شکست های خود سرزنش کنند و رهبران سیاسی آمریکا را از پرداختن به مشکلات واقعی بازدارند.

 

بنابراین چنانچه خواهان یک تغییر اساسی در نحوه نگرش نخبگان سیاسی آمریکا باشیم باید بدانیم این امر نیازمند یک زمان طولانی است. چراکه مدت ها این افراد معتقد بوده اند آمریکا راه حل تمام مشکلات جهانی است. اما همانگونه که در دانش مدیریت هم به آن اشاره شده، رهبری موثر نیازمند انتقال مسئولیت است، زیرا هیچ فردی قدرت، دانش و عقل مطلق ندارد تا هرکاری انجام دهد.

 

بنابراین از این پس آمریکایی ها بجای آنکه نگران کاهش نفوذ خود باشند باید بدانند این میزان ممکن است با گذشت زمان کمتر هم شود اما چیزی که مهم است نگرانی در مورد چگونگی استفاده از این نفوذ است و نه کاهش آن. از سویی اگر مقامات ایالات متحده هدف خود را بهتر انتخاب کرده بودند الان در حال تماشای افزایش تاثیر خود بودند. در زمان کنونی در حالیکه در دریای مشکلات غرق می شوند اما هیچ کاری از دستشان برنمی آید

 

نشنال اینترست: روسیه جای خالی آمریکا در خاورمیانه را پر کرده است

یک نشریه آمریکایی می‌نویسد: آمریکا جایگاه خود بعنوان اصلی‌ترین نقش آفرین در خاورمیانه را از دست داده و سیاست ماهرانه، فروش تسلیحات نظامی و عملیات نظامی در سوریه، باعث شد تا روسیه نفوذ خود در منطقه را افزایش دهد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, عربستان سعودی, مصر

الشروق :حکام عرب همه تخم مرغ ها را در سبد ترامپ نگذارند

روزنامه مصری ‘الشروق’ نوشت: حکام عرب نباید به دشمنی آمریکا با ایران دل خوش کرده و هم تخم مرغ های خود را در سبدواشنگتن بگذارند بلکه باید عاقلانه و با توجه به منافع ملی خود تصمیم بگیرند.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, کره شمالی

دولت ترامپ، سیاست‌های ماورای راست و شبه‌فاشیستی‌ و خطر آن برای مردم ایران

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های جهان دونالد ترامپ در پیغام توییتری که روز اول مردادماه منتشر کرد، در پاسخ به حسن روحانی نوشت: “به رئیس جمهور ایران، روحانی: هرگز و هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه بلایی سرتان خواهد آمد که کمتر کسی در تاریخ متحمل شده‌است.

ادامه

اسراییل, المان, امریکا, انگلستان, ایتالیا, ایران, خاورمیانه, عربستان سعودی, فرانسه

امارات اعلام کرد که با چین درباره ایجاد روابط همه‌جانبه استراتژیک به‌توافق رسیده‌است

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز، شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در سفر به امارات با مقامات این کشور دیدار و در حضور محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و دیگر مقامات این کشور ۱۳ توافق‌نامه و یادداشت تفاهم را امضا کرد.

ادامه

اقتصادی, امارات, جهان, چین, خاورمیانه, خبر

کویت با کشاندن پای چین به منطقه یک رقیب قدرتمند برای امریکایی‌ها ایجاد کرد

سرمایه گذاری کلان چینی ها که قرار است در راستای طرح راه ابریشم در کویت صورت پذیرد، عراقی ها را حسرتمند و آینده آمریکا را در منطقه – به باور کارشناسان – در معرض تهدید قرار داده است.   شیخ ‘صباح احمد الصباح’ امیر کویت در نهم جولای ۲۰۱۸ (۱۸ تیر ۹۷) در سفری به ... کویت با کشاندن پای چین به منطقه یک رقیب قدرتمند برای امریکایی‌ها ایجاد کرد

ادامه

امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, عراق, کویت